• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400050301179
  • منبع : نمایندگی همدان

مهم‌ترین خلاءهای نظام آموزشی ایران چیست؟

مهم‌ترین خلاءهای نظام آموزشی ایران چیست؟

ایسنا/همدان یک پژوهشگر حوزه آموزش‌و پرورش گفت: نقش معلم در کشور مالزی، نقشی تسهیل‌گر و کمک‌کننده است و مطالب آموزشی به‌صورت گام‌به گام ارائه می‌شود اما در ایران از همان ابتدا راهبردهای مورد نیاز برای حل مسئله در اختیار دانش‌آموز قرار گرفته و فرصت تفکر برای یافتن راه‌حل از دانش آموز گرفته می‌شود.

مومن علی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ما در این پژوهش سعی کردیم کشوری همسو با ایران برای مقایسه سیستم آموزشی انتخاب کنیم و در بین کشورهای اسلامی، کشور مالزی گزینه مناسبی بود پس در سال ۲۰۱۴ طی سفری به کشور مالزی ضمن بررسی دانشگاه مالایا، دانشگاه سان وی، مهد کودک UCSI و مدرسه بین‌المللی مونت کیارا، در سومین سمپوزیوم بین المللی که توسط سه کشور چین، مالزی و تایلند برگزار شد، شرکت کردیم.

او تغییر در نقش‌ها و میزان مشارکت در یادگیری را از مهم‌ترین تفاوت‌های دو سیستم آموزشی کشور ایران و مالزی می‌داند و ادامه داد: نقش معلم در کشور مالزی، نقشی تسهیل‌گر و کمک‌کننده است به‌عنوان مثال در کشور ایران از همان ابتدا راهبردهای مورد نیاز برای حل مسئله در اختیار دانش‌آموز قرار گرفته و فرصت تفکر برای یافتن راه‌حل از دانش‌آموز گرفته می‌شود اما در سیستم آموزشی مالزی، مطالب به‌صورت قطره چکانی در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد.

به گفته مؤمن علی نقش معلم به‌ عنوان تسهیل‌گر در مالزی، سبب ارائه مطالب آموزشی به‌صورت گام‌به گام می‌شود و از این راه به هدف تدریس که یادگیری از طریق حل مسئله است، دست پیدا می‌کنند. از طرفی سیستم‌های ارزیابی کلاسی این کشور مبتنی بر ارزیابی تکوینی است تا ارزیابی تراکمی و معلم با مشارکت دانش‌آموزان و ایجاد گفتمان کلاسی، مسیر آموزش را جهت‌دهی می‌کند.

او خاطرنشان کرد: عدم تکیه بر روش‌های نوین آموزشی و استفاده از مدارس هوشمند، نقش سنتی معلم و عدم مشارکت دانش‌آموز در کلاس و ارزشیابی تراکمی از مهم‌ترین خلاءهای نظام آموزشی کشور است. تغییر نقش معلم از سبک کلاسیک و سنتی به نقشی تسهیل‌گر و نیز تغییر ارزشیابی تراکمی به تکوینی در ارتقاء نظام آموزشی بسیار مؤثر است.

این پژوهشگر حوزه آموزش با اشاره به تأکید بر سیستم مدارس هوشمند در کشور مالزی، مطرح کرد: سیستم آموزشی این کشور متکی بر ICT و MSC است و آنها با هدف محیا کردن نیروی کاری متناسب با دنیای واقعی که دانش‌آموز در آن زندگی می‌کند، در چارچوب مدارس هوشمند عمل می‌کنند.

مؤمن علی ادامه داد: مهد کودک UCSI در محیطی مفرح و مساعد طراحی شده تا بتواند کودکانی را پرورش دهد که در آموزش و ارتقاء شخصی و عمومی پیشرفت چشمگیری داشته باشند. این مهد کودک از نظریه یادگیری جامعی شامل بکارگیری زمینه‌های کودک محور مختلف، پروژه‌ها و فعالیت‌هایی مناسب با نیازهای هر کودک استفاده می‌کند.

به گفته او مدرسه بین‌المللی منت کیارا، به‌عنوان یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین مدارس بین‌المللی مالزی، بر اساس سیستم آموزشی بریتانیایی هدایت و کنترل می‌شود و علاوه بر تدریس دروس اصلی شامل ریاضی، تاریخ، جغرافیا و علوم، درس‌هایی مانند موسیقی، زبان فرانسه و ورزش و تندرستی تدریس می‌شود و هر دانش‌آموز در کنار تحصیل، ملزم به انتخاب یک رشته تخصصی ورزشی است.

این دانشجوی دکتری آموزش ریاضی از حضور در سومین سمپوزیوم بین‌المللی برگزار شده با مشارکت سه کشور مالزی، تایلند و چین خبر داد و گفت: بخشی از تجربیات گروه پژوهشی ما در این سمپوزیوم که دانشجویانی از چندین کشور مختلف به ارائه مقالات خود درباره آموزش و پرورش و صنعت توریست و گردشگری پرداختند، در این پنج جلد کتاب منتشر شده و در دسترس معلمان و به ویژه دانشگاه‌های فرهنگیان قرار گرفته است.

مؤمن‌علی اضافه کرد: ما همچنین از مکان‌های تاریخی و تفریحی کشور مالزی بازدید کردیم و حاشیه و مشکلاتی که در این سفر همراه ما بود، قلم زدیم و در قالب یک مستند ثبت کردیم. گفتگویی هم با آقای گری، مدیر یکی از مدارس مهم بین المللی مالزی داشتیم تا با توضیح شرایط پذیرش در مدرسه و سیستم آموزشی آن، نظر خود درباره مقالات پژوهشی که معلمان منتشر می کنند، را بیان کند.

به گفته این پژوهشگر حوزه آموزش، بررسی‌هایی با همین روند از سیستم آموزش و پرورش دیگر کشورها از جمله سوئیس، ایتالیا و فرانسه انجام گرفته که در ادامه این مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، سعید مؤمن علی دانشجوی دکتری رشته آموزش ریاضی است. برنده جایزه ملی نخبگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سفیر صلح جهانی نور در مکزیک و کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۶ از جمله سوابق علمی مؤمن علی است.

او به همراه چهار دانشجوی دیگر در سال ۹۴ سفری علمی پژوهشی از مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی کشور مالزی داشته و ماحصل این سفر ۵ جلد کتاب، یک مستند و یک سفرنامه مفصل است که در سال ۹۹  منتشر شد.

 سه جلد مجموعه مقالات آموزش‌و پرورش ایران و مالزی، یک جلد مروری بر سیستم آموزش و پرورش کشور مالزی، سفرنامه به سوی آموزش، گالری تصاویر به سوی آموزش(کشور مالزی) و یک مستند علمی ماحصل سفر علمی پژوهشی این گروه پنج نفره به کشور مالزی است که در سال ۹۹ به چاپ رسیده و در اختیار دانشگاه‌های فرهنگیان و نیز معلمان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.