• شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1401022415758
  • خبرنگار : 50126

طیبی در دیدار با استاندار ایلام اعلام کرد:

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در ایلام

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در ایلام

ایسنا/ایلام رئیس جهاددانشگاهی گفت: ما آمادگی داریم که در سطح ملی به استان ایلام کمک کنیم تا مرکز درمان ناباروری در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شود.

دکتر «حمیدرضا طیبی» در دیدار با استاندار ایلام اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی با دارا بودن روحیه خودباوری که امام ایجاد کرده بود، جهاد دانشگاهی با این هدف تاسیس شد که اثبات کند ما در کشور توان انجام کارهای بزرگ فرهنگی، علمی و فناورانه را داریم، چرا که کشور نیز به جهت سیاسی بعد از انقلاب به ثبات رسیده بود ولی در توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه باید حل مسئله می‌شد و الگوسازی مناسب صورت می گرفت که برای این هدف جهاددانشگاهی تاسیس شد.
وی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی فعالیت های خوبی را انجام داده  و ثابت کردیم که حتی در حد مرز علم دنیا توان حرکت در زمینه‌ی  سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و بخصوص درمان ناباروری را داریم و در  امر درمان ناباروری و درمان سرطان سینه پذیرای  مراجعه کنندگان از خارج  کشور هستیم.
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه هر ساله به مراجعه‌کنندگان مرکز پژوهش معتمد جهاددانشگاهی  اضافه می‌شود، تصریح کرد: در درمان زخم نیز به نقطه‌ی خوبی رسیدیم و انتظار داریم در استان‌ها نیز این برنامه‌ها پیاده سازی شود در ایلام نیز امیدواریم با دانشگاه علوم پزشکی به توافق برسیم در بحث مرکز ناباروری که منجر با موازی کاری نشود.

طیبی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که در سطح ملی به استان کمک کنیم که  امام جمعه هم قول همکاری دادند و  خانم دکتر فلاحی، نماینده مردم شریف ایلام نیز یکی از حامیان استان در راه اندازی مرکز ناباروری است و  هر چه زیرساخت آماده‌تری در اختیار جهاد قرار بگیرد ما سریع‌تر می توانیم تجهیز کنیم و حتی در تربیت پزشک متخصص می‌توان از پزشک های عمومی استان به پژوهشگاه ابن‌سینا اعزام  و فلوشیپ تربیت کنیم.
وی گفت: در بحث اصلاح نژاد دام سنگین و سبک که دانش این امر را در اختیار داریم و بزودی این علم هم به استان ایلام با راه اندازی مرکز اصلاح نژاد منتقل خواهد شد.
رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی اولین مرکز تولید گیاهان دارویی را راه اندازی کرد و هدف بر بومی کردن و تکثیر آنها از طریق کشاورزان بود و الان 35 هکتار زمینی که در شهرستان دهلران در اختیار جهاددانشگاهی است و به خوبی روی کشت های جایگزین که متناسب با اقلیم منطقه کار می‌کنند.
وی تاکید کرد: مرکزی که برای توسعه فعالیت های پژوهشی و فناورانه در نظر گرفته شده است باید به لحاظ مالی حمایت شود چون جهاددانشگاهی به لحاظ مالی بنیه ضعیفی دارد، بودجه آن به صورت محدود افزایش داشته و ما توقع داریم در استان این طرح در راستای خدمات مطلوب مورد حمایت قرار گیرد.
طیبی با تاکید بر اینکه  فعالیت‌هایی  که در استان برنامه‌ریزی شده این قابلیت را دارند به شرط مساعدت استان به نتیجه برسند، تصریح کرد: وظیفه ما این است که با استفاده از پتانسیل‌های  پیشنهادی استان کارهای شاخصی را در جهاددانشگاهی ایلام به انجام برسانیم.

اعتبارات لازم برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری و سرطان سینه در حد توان استان اختصاص داده خواهد شد

دکتر «حسن بهرام‌نیا» نیز در این دیدار  با اشاره به ظرفیت های استان در بخش های مختلف، اظهار کرد: استان ایلام  از نظر کشاورزی دارای ظرفیت های بالایی است و اگر چنانچه اصلاح نژاد دام در دستور کار قرار گیرد بسیاری از مشکلات دامداران استان رفع می شود.

وی  با اشاره به ظرفیت‌های استان ایلام از نظر کشاورزی  و اینکه  با وجود خشکسالی امسال ۱۷۰ هزار تن گندم مرغوب در دهلران برداشت می‌شود، تصریح کرد: اعتبارات لازم برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری و سرطان سینه در حد توان استان اختصاص داده خواهد شد.

استاندار ایلام  خواستار توجه ویژه جهاد دانشگاهی به استان ایلام شد و از رئیس جهاددانشگاهی کشور خواست در زمینه‌های علمی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها نگاه خود را به ایلام معطوف کند.

ضرورت آوردن خدمات رویان به ایلام

دکتر «سارا فلاحی» نماینده با بیان اینکه مجموعه‌ی جهاددانشگاهی  هم در کل کشور و هم در استان ایلام مغفول مانده است، اظهار کرد: اگر مجموعه استان به جهاددانشگاهی کمک کند مطمئنا در حوزه پژوهش و سایر حوزه‌ها اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی با اشاره به سابقه و اعتماد مردم به پژوهشگاه رویان در زمینه‌ی درمان ناباروری و درمان سطان سینه ،تصریح کرد: مردم ایلام برای درمان به استان‌های دیگر می‌روند و علاوه بر هزینه ایاب و ذهاب ، گرفتار حوادث رانندگی نیز می‌شوند و این موارد ضرورت کمک به آوردن خدمات رویان به استان ایلام را صدچندان می‌کند.

فلاحی با اشاره به هم مرزبودن استان ایلام با عراق ، گفت: دادن مجوز تاسیس مرکز درمان ناباروری به جهاددانشگاهی موضوع توریسم درمانی را در استان نیز توسعه خواهد داد و شاهد مراجعه بسیاری از بیماران از کشور عراق نیز خواهیم بود.

توانمندی‌های جهاددانشگاهی می‌تواند به توسعه اقتصادی استان ایلام سرعت بیشتری دهد

دکتر «شهریار عباسی» معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز اظهار کرد: در توانایی های جهاددانشگاهی بویژه مرکز رویان هیچ شکی نیست و اعتقاد راسخی به مجموعه وجود دارد اما در بحث ایجاد مرکز ناباروری در استان که یک زمینه بکر است و می تواند علاوه بر ارائه خدمت به مردم استان، میتواند منشا خدمات به مردم کشور عراق باشند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بخش این مرکز ایجاد زیرساخت و احداث ساختمان و تجهیز آن است چرا که تربیت متخصص نیز کار سختی نیست و  علوم پزشکی نیروی پزشکی دارد که با اعزام به مراکزی مثل رویان، پزشک فلوشیپ نیز تربیت کند. در این مدت نیز به صورت قراردادی نیروی مورد نظر در استان مستقر کرد.
معاون استاندار ایلام در بحث اصلاح نژاد دام نیز اظهار کرد: یکی از صنایع ارزشمند استان بحث دامپروری است و تاکنون به صورت سنتی انجام شد و استان از این امر منتفع نشده است لذا ضرورت این امر مضاعف بر سایر موارد است و با توجه به اینکه قطب های دامپروری ما نیمه فعال یا راکد هستند و اگر بتوان از ظرفیت و تخصص جهاد دانشگاهی برای احیای این صنعت استفاده کرد مناسبتر خواهد بود.
عباسی ادامه داد: ظرفیت خوب دیگر که در جهاد دانشگاهی وجود دارد گیاهان دارویی است که استان ایلام نیز یکی از استان های بکر در بحث پرورش و تولید گیاهان دارویی است و کارهای بسیاری نیز در این زمینه صورت گرفته است اما در حال حاضر  موضوع مهم بحث فرآوری گیاهان دارویی است که  اگر جهاددانشگاهی مرکز برای فرآوری گیاهان دارویی راه اندازی کند می تواند علاوه بر ایجاد ثروت و ارزش افزوده ، موجب اشتغال زایی برای جوانان شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha