• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401042516981
  • خبرنگار : 50167

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان:

«اتوکلاو» میزان خطرزایی پسماندهای بیمارستانی را از بین نمی‌برد

«اتوکلاو» میزان خطرزایی پسماندهای بیمارستانی را از بین نمی‌برد

ایسنا/زنجان کارشناس بهداشت محیط بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان گفت: استفاده از روش سترون‌سازی با بخار «اتوکلاو» باعث کاهش میزان خطرزایی پسماندهای بیمارستانی شده ولی ماهیتا میزان خطرزایی بالقوه ناشی از اینگونه پسماندها را از بین نمی‌برد.

فرحناز مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با زباله‌های بیمارستانی، اظهار کرد: رهاسازی و دفن زباله‌های بیمارستانی، تهدید جدی برای سلامت مردم و جامعه محسوب می‌شود که اگر نخواهیم نسبت به آن حساس باشیم، در آینده‌ای نه چندان دور، عوارض ناگوار آن متوجه همگان خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، افزود: روش‌های متفاوتی برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی، مدنظر کارشناسان بوده که با استفاده از راهکارهای موجود در کشور، با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مختلفی مواجه هستیم.

این کارشناس با بیان اینکه برخی از کارشناسان بهداشت محیط، «اتوکلاو» را برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی می‌پسندند و کافی می دانند، تصریح کرد: برخی دیگر معتقدند که همه زباله‌های ویژه بیمارستانی با روش اتوکلاو، بی‌خطر نمی‌شود و لازم است که از دستگاه زباله‌سوز استفاده شود.

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان ولی‌عصر (عج) زنجان با بیان اینکه پسماندهای ویژه و خطرناک بیمارستانی شامل انواع پسماندهای عفونی، مواد شیمیایی، مواد سمی، مواد کارسینوژن و اجسام تیز و برنده است، گفت: بررسی‌های انجام پذیرفته از سوی سازمان بهداشت جهانی موید آن است که روش سترون‌سازی با بخار «اتوکلاو» تنها بر روی خاصیت عفونت‌زایی اینگونه پسماندها اثر داشته و سایر خواص پسماندهای ویژه و خطرناک در محدوده تاثیر این روش قرار نمی‌گیرند.

مظفری خاطرنشان کرد: استفاده از روش سترون‌سازی با بخار «اتوکلاو» باعث کاهش میزان خطرزایی پسماندهای بیمارستانی شده ولی ماهیتا میزان خطرزایی بالقوه ناشی از این‌گونه پسماندها را از بین نمی‌برد.

انتهای پیام.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha