• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402011405653
  • خبرنگار : 71461

/یک آیه و چند نکته(۱۰)/

باطن خود را زینت ببخشیم

باطن خود را زینت ببخشیم

یک استاد حوزه با اشاره به آیه ۲۶ سوره اعراف گفت: پوشش و لباس تظاهر به زیبایی را به همراه دارد، پس با لباس تقوا، خود و جامعه را از لحاظ معنوی زیبا کنیم. البته منظور ریا کردن نیست بلکه خداوند تاکید دارد ای کسانی که مناسک دین و ‌ظواهر شرع از منظر شما بی‌ارزش است، اینگونه نیست، بلکه لباس مناسک، واجبات و ترک‌ محرمات بسیار لباس مهمی است همانطور که لباس ظاهری شمارا زیبا می‌کند این لباس هم شما را به لحاظ معنوی زیبا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه ۲۶ سوره مبارکه اعراف «یا بَنِی‌آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ » اظهار کرد: مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرو فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست و لباس پرهیزگاری بهتر است، اینها (همه) از آیات خدا است شاید متذکر (نعمت‌های او) شوند».

وی با بیان اینکه این آیه چند نکته‌ مهم دارد، ادامه داد: نکته اول اینکه خدا در این آیه می‌فرماید به شما آموزش دادم که لباس بپوشید تا زشتی‌ها شما را بپوشاند و موجب زیبایی شما بشود، اما سوال این است که این موضوع تا این اندازه مهم است که یک آیه قرآن به موجب آن صادر شده باشد، در پاسخ باید بگوییم غرض آیه این بخش یعنی «وَلِبَاسُ التَّقْوَی ذَلِکَ خَیْرٌ » است که لباس در مقام تمثیل، است، منظور لباسی است که زشتی‌های انسان را میپوشاند؛ آن لباس هم تقوا است که باید عیوب خود را با آن برطرف کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: نکته دوم در این آیه این است که پوشش و لباس تظاهر به زیبایی را به همراه دارد، پس با لباس تقوا خود و جامعه را از لحاظ معنوی زیبا کنیم. البته منظور ریا کردن نیست، بلکه خداوند تأکید دارد ای کسانی که مناسک دین و ‌ظواهر شرع از منظر شما بی ارزش است، اینگونه نیست، بلکه لباس مناسک، واجبات و ترک‌ محرمات بسیار لباس مهمی است همانطور که لباس ظاهری شمارا زیبا می‌کند این لباس هم شما را به لحاظ معنوی زیبا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی با اشاره به بخش پایانی آیه «ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» ابراز کرد: نکته سومی که در این آیه می‌توان استنباط کرد این است که خداوند در این آیه اشاره دارد که شما خود را به لباس خیر زینت بدهید و با لباس خود جامعه خود را هم زینب ببخشید. بنابراین تذکر به تقوا و زیبا کردن خود و جامعه از آیات الهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha