• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402013015873
  • خبرنگار : 71461

/یک آیه و چند نکته (۲۴)/

منافقین در مواجهه با جهاد در راه خدا چه می‌کنند؟

منافقین در مواجهه با جهاد در راه خدا چه می‌کنند؟

یک استاد حوزه با طرح این سوال که چرا خداوند امتحان الهی را برای همگان قرار داده است، گفت: وقتی شیپور جهاد نواخته می‌شود افرادی هستند که در جبهه نفاق شروع به ادعا می کنند ولی در صحنه جهاد حاضر نمی‌شوند. لذا خداوند این جهاد را قرار داده است تا این‌ افراد از صابرین و از مجاهدین در جامعه شناخته شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه‌های ۱۵۵ الی ۱۵۷ سوره مبارکه بقره «ولَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّی نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنْکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ» اظهار کرد: خداوند در این آیات اشاره دارند «ما همه شما را قطعا آزمایش می‏‌کنیم تا معلوم شود مجاهدان واقعی و صابران از میان شما کیانند؟ و اخبار شما را بیازمائیم».

وی با بیان اینکه چند نکته‌ در این آیات وجود دارد ادامه داد: نکته اول اینکه ابتلاء الهی در امر جهاد از ابتلائات مهم و اساسی است که برای شناخت مجاهدین و صابرین از منافقین (طبق شأن نزول آیه) مطرح است. زیرا وقتی شیپور جهاد زده می‌شود عده‌ای هستند که فقط ادعا می‌کنند.

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی با اشاره به نکته دوم در این آیات تصریح کرد: جهاد با جان در راه خداوند نیازمند صبر فراوان است چرا که موضوع سنگین و مهم بوده و هرکسی توان فداکاری با جان را ندارد. منافقین در صحنه جهاد فقط ادعا و نهایتا فرار می‌کنند زیرا جهاد در راه خدا مساوی با از دست دادن جان است و آنها این‌ توان را ندارد.

این استاد حوزه یادآور شد: نکته سوم قابل ذکر در این آیات این است که وقتی شیپور جهاد نواخته می‌شود افرادی هستند که در جبهه نفاق شروع به ادعا می‌کنند ولی در صحنه جهاد حاضر نمی‌شوند. لذا خداوند این جهاد را قرار داده است تا این‌ افراد از صابرین و از مجاهدین در جامعه شناخته شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha