• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402051509167
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۵ مرداد؛ جدول زمان‌بندی انتخابات/ انتصابات جدید رئیس قوه قضائیه

اخبار سیاسی ۱۵ مرداد؛ جدول زمان‌بندی انتخابات/ انتصابات جدید رئیس قوه قضائیه

«انتصاب رئیس جدید دیوان عالی و دادستان کل کشور»،‌ «دیدار کارکنان ناوگروه ۸۶ ارتش با رهبری»،‌ «لایحه عفاف و حجاب»، «الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه»، و «انتخابات ۱۴۰۲» از موضوعات مهم خبری امروز (پانزدهم مردادماه ۱۴۰۲) حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، امروز در مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، رئیس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری را به سمت ریاست این دیوان و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد.

بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، مطابق اصل ۱۶۲ قانون اساسی، انتصاب رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور از سوی رئیس قوه قضاییه باید از میان مجتهدان عادل و آگاه به امور قضایی، با مشورت قضات دیوان عالی کشور صورت گیرد.

****

صبح امروز فرمانده، کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی چندی پیش مأموریت تاریخی خود در گردش ۳۶۰ درجه به دور کره زمین را با طی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی و پس از ۸ ماه دریانوردی با موفقیت به پایان رسانده بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، مأموریت موفق و افتخارآمیز این ناوگروه در پیرامون کره زمین را حاصل همت بلند، اراده راسخ، اعتماد به‌ نفس، قدرت طراحی، دانش پیشرفته نظامی، مدیریت کارآمد و «شجاعت و استقامت در مقابل سختی‌ها» خواندند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیاناتشان تاکید کردند که انقلاب اسلامی دریا و دریانوردی در ایران را از تعطیلی در آورد و اعتماد به نفس این دریانوردی را به شما داد

امروز همچنین بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت دفاع، موشک‌های قدیر و نصیر ساخت وزارت دفاع به تحویل نیروی دریایی سپاه الحاق شدند.

****

در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی،‌ عده‌ای با تجمع مقابل مجلس و با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود، « بدحجاب مجرم است»، «غفلت مسئولان کشیدن چادر همسر شهید»، « مسئول بیا خیابون کشف حجاب رو جمع کن» خواستار مقابله با بی حجابی رفع ایرادات لایحه عفاف و حجاب از سوی نمایندگان شدند.

این در حالیست که سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه صبح امروز این فراکسیون از موافقت اکثریت اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن علنی) خبر داد.

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس هم روند بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس طبق اصل ۸۵ قانون اساسی را تشریح کرد و گفت: در صورتی که نمایندگان به درخواست بررسی این لایحه رای مثبت دهند این لایحه برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع می‌شود. کمیسیون فرعی نیز کمیسیون فرهنگی خواهد بود. بر این اساس دو کمیسیون حقوقی، قضایی و فرهنگی به بررسی لایحه عفاف و حجاب می‌پردازند.

در تذکری مرتبط هم، بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار تاکید کرد: مجلس با درک شرایط خاص کشور ضمن حمایت از اقتدار نیروی انتظامی، بهترین شیوه برخورد با بی‌حجابی که حرام سیاسی و شرعی است را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه ملت مؤمن ایران اسلامی با شکوه‌تر از سال‌های گذشته مجالس عزای سید و سالار شهیدان را به نحو شایسته اقامه کردند،‌ گفت: توطئه‌گران و دشمنان مردم ایران برای جدا کردن مردم از اهل بیت برنامه‌ریزی کرده بودند اما باز هم شکست خوردند و بار دیگر به جهانیان ثابت شد که ما ملت امام حسین هستیم و شعله عشق دیرینه ایرانیان و اهل بیت هر روز برافروخته‌تر می‌شود.

*گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) پانزده مرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

امروز،‌ جدول زمان‌بندی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر شد که بر اساس آن از فردا به مدت هفت روز ثبت‌نام اولیه انتخابات آغاز و همچنین ثبت نام اصلی از داوطلبان این انتخابات نیز در روزهای ۲۷ مهر تا سوم آبان برگزار می شود.

در همین ارتباط وزیر کشور با بیان اینکه پیش‌ثبت نام انتخابات مجلس طبق قانون به مدت یک هفته انجام می‌شود، گفت: کسانی که برای حضور در انتخابات تردید دارند در مرحله پیش ثبت نام شرکت کنند چون این فرصت را دارند که در مرحله ثبت‌نام نهایی شرکت نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha