• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402101611330
  • خبرنگار : 50455

معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم :

مباحث حقوقی و فقهی اصلی‌ترین چالش ناباروری است

مباحث حقوقی و فقهی اصلی‌ترین چالش ناباروری است

ایسنا/قم معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم عنوان کرد: مهم‌ترین چالش مباحث ناباروری مباحث حقوقی و فقهی و اصلی‌ترین راه حل آن بازخوانی تحلیلی حقوقی و فقهی است.

سید احمد فاضلی معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص همایش «بررسی فقهی و حقوقی درمان ناباوری» گفت: این همایش همانطور که از عنوانش پیداست موضوعی بین رشته‌ای است که از موضوعات روز دنیا و اختصاصا جامعه ایرانی است؛ در حال حاضر با مسئله جمعیت به عنوان یکی از مسائل مهم کشور روبه‌رو هستیم و همین امر موجب می‌شود که از لحاظ جامعه‌شناسی بر روی این موضوع کار کنیم.

وی ادامه داد: موانع توسعه جمعیت را با در نظر گرفتن چارچوپ فقه و حقوق باید کنار بگذاریم، که همین مسئله باعث می‌شود که به صورت بنیادی و علمی به این قضیه نگاه کنیم و در نهایت آن را به میدان عمل بیاوریم، درمان ناباروری صرفا مسئله جامعه با کمبود جمعیت نیست بلکه مسئله‌ خانواده‌های آن جامعه است چرا که فرزند رکن اساسی در خانواده‌ است.

فاضلی تصریح کرد: در این همایش چهار کمیته تشکیل شد، اولین کمیته، درمان ناباروری از لحاظ پزشکی است که در این همایش متصدی آن جهاد دانشگاهی قم و دانشگاه علوم پزشکی بود که ارتباط دادن دانشمندان دیگر موضوعات با بحث ناباروری و مطالبه سوالاتشان از دیگر اقدامات این کمیته بود، و دستورالعمل‌های فقهی و اخلاقی هم در این همایش تببین شد.

وی در خصوص کمیته‌های موجود در این همایش اظهار کرد: با توجه به برگزاری افتتاحیه و اولین نشست تخصصی این همایش، جلسات تخصصی در سه محور خواهیم داشت. کمیته پزشکی مطرح کننده موضوع بود و در زمینه اخلاق، فقه و حقوق با حضور افراد متخصص تا سال آینده سلسله نشست‌هایی خواهیم داشت که مقالات و طرح‌های گوناگون آن جمع‌آوری می‌شود.

فاضلی با اشاره به موسسات شرکت کننده در این همایش گفت: حوزه علیمه جامعه‌الزهرا، مرکز تخصصی فقه و مدرسه عالی اجتهاد در بحث فقه و گروه زیست دانشگاه قم، دانشگاه علوم پزشکی، گروه علمی جهاد دانشگاهی در این همایش حاضر بودند. سعی داشتیم با برگزاری این سلسله نشست‌ها موانع و خلاءهای موجود در زمینه حقوق و فقه را بررسی کنیم تا به نظام‌های دستی و قانون وارد شود.

معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان چالش‌های فقهی و حقوقی در زمینه ناباروری گفت: مباحث حقوقی و فقهی مهم‌ترین چالش‌های زمینه ناباروری است که اصلی‌ترین راه حل موجود، بازخوانی تحلیلی محورهای اخلاقی، حقوقی و فقهی است، به این معنا که ضریب اهمیت موضوعات مشخص شود و الزام به محرمات و واجبات شناسایی شود.

فاضلی ادامه داد: بخش فقهی، حقوقی و اخلاقی به یک قوه عاقله تجمیعی نیاز داشت که در حال حاضر با این همایش به طریق قابل توجهی کنار هم قرار گرفته است، مراد از قوه عاقله این است که فقه و حقوق را به صورت تخصصی بررسی می‌کنند تا در نهایت با بررسی تخصصی بتوانیم موضوعات را به بخش‌های اجرایی هم وارد کنیم.

وی در پایان گفت: این همایش به مسائل روز به عنوان مشکل کاربردی نگریست و کسانی که در دانش‌های فقه و حقوق نظریه پردازی کردند، از بررسی صرف نظری خودداری کردند، همچنین بررسی تطبیقی نمونه‌پردازی شد مثل الهیات تطبییقی، چرا که مهم‌ترین عمل در کار تطبیقی، انجام مقایسه است و در این جا چهار نوع تطبیق پزشکی، حقوقی، اخلاقی و فقهی وجود داشت.

انتهای یام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha