• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۳:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403031912447
  • خبرنگار : 71654

ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک چیست؟

ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک چیست؟

چند روزی است که خبر فرا رسیدن زمان اهدای پاداش ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک پخش شده و سوالاتی پیرامون این که آیا تسلا به این پیمان دیرینه عمل می‌کند یا خیر مطرح می‌شود. اکنون نگاهی خواهیم داشت به علت و ماجرایی که پشت اعطا یا عدم اعطای این پاداش وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۱۸، قول اعطای پاداشی حدود ۵۶ میلیارد دلار به مدیر عامل شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک داده شد که در ازای آن این غول فناوری به مدت ۱۰ سال بدون دریافت حقوق برای رشد و پیشرفت تسلا فعالیت کند و ارزش بازار تسلا را که در آن سال چیزی در حدود ۵۵ میلیارد دلار بود به ۶۵۰ میلیارد دلار برساند.

این موضوع با رای سهامداران با بیش از ۷۰ درصد حمایت به تصویب رسید و تنها پس از گذشت دو سال در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، هدف ‌گذاری ابتدایی برای بالا بردن ارزش بازار تسلا محقق شد. زمان اعطای پاداش فرارسیده است.

از سال ۲۰۱۸ خیلی چیزها تغییر کرده است. ارزش بازار تسلا تقریبا ۹ برابر شده است که یک دستاورد باورنکردنی است. با این حال، ماسک با پروژه‌های غیر تسلا، تاسیس شرکت هوش مصنوعی ایکس(xAI) و خرید پلتفرم رسانه‌های اجتماعی  ایکس(توییتر سابق)، حسابی سرش شلوغ‌تر شده است.

رقابت در حوزه خودروهای برقی نیز افزایش یافته است. رشد تسلا کُند شده و حاشیه سود عملیاتی سه ماهه اول ۵.۵ درصد نسبت به اوج ۱۹.۲ درصدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به آن رسیده بود تقریبا ۱۴ درصد کاهش یافته است.

ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک چیست؟

برخی از سهامداران می‌خواهند به قولشان پایبند باشند و از دیگران می‌خواهند به اهدای پاداش رای مثبت بدهند. ران بارون(Ron Baron)، سهامدار تسلا روز سه شنبه نوشت: بدون تلاش بی‌امان و استانداردهای سازش ناپذیر ایلان ماسک، تسلا وجود نخواهد داشت.

اما همه با او موافق نیستند. لئو کوگوان(Leo Koguan)، یکی از بزرگ‌ترین سهامداران تسلا، به بارون می‌گوید که به این قرارداد رای منفی می‌دهد و اضافه می‌کند که از سطح نظارتی که هیئت مدیره انجام داده ناراضی است زیرا ماسک کسب‌وکارهای دیگری را به کار خود اضافه کرده است. او می‌گوید: یک هیئت مدیره جدید انتخاب کنید. هیئت مدیره جدید باید مدیر عامل شرکت را ملزم کند که تمام وقت خود را برای تسلا بگذراد.

همه ما می دانیم که ایلان یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین است.

چند تحلیلگر وال استریت فکر می‌کنند که سهامداران به بازگرداندن بسته رای خواهند داد.

آدام جوناس(Adam Jonas)، در یک نظرسنجی ۱۰۹ پاسخ دریافت کرد. بیش از نیمی از آنها انتظار یک نتیجه مثبت را داشتند. حدود ۲۳ درصد انتظار لغو پاداش و سایرین نظر محکمی نداشتند.

روی هم رفته، به نظر می‌رسد که بسته پرداختی دوباره برقرار خواهد شد. این خبر خوب و شاید بدی برای سرمایه‌گذاران است.

دقیقا جایی که ماسک فناوری هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد برای تسلا اهمیت دارد. ماسک بارها تسلا را یک شرکت رباتیک و هوش مصنوعی نامیده است. تسلا از محاسبات هوش مصنوعی برای آموزش فناوری کمک راننده خود استفاده می‌کند و ماسک می‌بیند که خودروهای برقی تسلا به خودروهای واقعا خودران تبدیل خواهند شد که مشاغل جدید تاکسی رباتیک را برای مشتریان جدید و فعلی ممکن می‌کنند.

جوناس معتقد است که تهدید ماسک برای خارج کردن پروژه‌های هوش مصنوعی از تسلا آنقدرها که برخی انتظار دارند بزرگ نیست. جوناس در گزارشی نوشت: ماسک اکنون بیش از هر زمان دیگری به تسلا نیاز دارد، زیرا هوش مصنوعی یک بازی سرمایه است. مجموعه گسترده‌تر کسب‌وکارهای ایلان ماسک ممکن است در سال‌های آتی ده‌ها میلیارد دلار در زیرساخت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند و هزینه سرمایه برای برتری هوش مصنوعی تعیین‌کننده است.

ماجرای پرداخت ۵۶ میلیارد دلاری تسلا به ایلان ماسک چیست؟

شاید دیدگاه جوناس به آرام کردن سرمایه‌گذاران مضطرب تسلا کمک کند، اما بحث هوش مصنوعی سال‌ها ادامه خواهد داشت. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران خوشحال خواهند شد که مشکلات پرداخت ماسک را پشت سر بگذارند.

پنجشنبه آینده، سهامداران تسلا در مورد بسته پیشنهادی ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک رای خواهند داد که بالاترین بسته غرامت مدیران در تاریخ است.

در هر صورت اگر این قول محقق نشود احتمال ترک تسلا توسط ایلان ماسک وجود دارد.

کورتنی یو، مدیر تحقیقات Equilar، به فورچون می‌گوید: بسته پرداختی ایلان ماسک در واقع بزرگ‌ترین بسته‌ای است که برای یک مدیر عامل شرکت دولتی تاکنون فاش شده است. اگر رای به تصویب برسد، آنگاه نه تنها ایلان ماسک دوباره ثروتمندترین فرد خواهد شد، بلکه به مالکیت ۲۵ درصد تسلا نزدیک‌تر خواهد شد که او آشکارا اعلام کرده است که خواهان آن است.ایلان یک مدیر معمولی نیست و تسلا یک شرکت معمولی نیست.

با این حال رابین دنهولم، رئیس هیئت‌مدیره تسلا در نامه‌ای به سهامداران نوشته که ماسک می‌تواند وقت خود را در مکان‌های دیگر صرف کند اگر بسته حقوقی او محقق نشود. او در حال حاضر پنج شرکت دیگر از جمله نورالینک، ایکس، اسپیس ایکس و بورینگ و شرکت ایکس ای‌آی‌ را نیز دارد. او همچنین افزود که ما می‌خواهیم ایده‌ها، انرژیی و زمان ماسک در تسلا باشد اما این به احترام متقابل نیاز دارد.

دنهولم تاکید دارد که پول مسئله اصلی ایلان ماسک نیست بلکه او به دنبال تحقق وعده‌ای است که در سال ۲۰۱۸ به او داده شد. او توضیح داد: مسئله پول نیست. همه می‌دانیم که ایلان یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین است و حتی اگر تسلا از تعهدی که ما در سال ۲۰۱۸ پذیرفته بودیم سرپیچی کند، او همچنان ثروتمند باقی خواهد ماند.

کورتنی یو می‌گوید: اگر رای صادر نشود، تسلا می‌تواند برای جمع‌آوری بسته پرداخت دیگری برای ماسک تلاش کند، اگرچه تطابق با بسته پرداخت قبلی دشوار خواهد بود.

چندین شرکت مخالفت با پیشنهاد پرداخت ماسک را توصیه کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد رای گیری زودهنگام نشان می‌دهد که او می‌تواند در نهایت به آنچه می‌خواهد برسد.

دنهولم می‌نویسد: همه ما با ایلان تعهد بستیم. ایلان به تعهد خود احترام گذاشت و ارزش فوق العاده‌ای برای سهامداران ما ایجاد کرد. احترام به تعهد ما به ایلان نشان می‌دهد که ما از دیدگاه او برای تسلا حمایت می‌کنیم و دستاوردهای خارق العاده او را به رسمیت می‌شناسیم. این همان چیزی است که او را به ادامه خلق ارزش برای سهامداران ترغیب می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha