• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403032114238
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

۷۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور در دهه ۹۰ از دست رفت

۷۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور در دهه ۹۰ از دست رفت

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور گفت که ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور در دهه ۹۰ از دست رفت.

به گزارش ایسنا، سید سجاد انوشه روز دوشنبه در مراسم رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا با اشاره به وضعیت حمل و نقل کشور طی یک دهه اخیر گفت: در دهه گذشته در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل فعالیت جدی شکل نگرفت و این مسئله انباشتی از مشکلات را به‌وجود آورد. در یک نمونه باید اشاره کرد که در حوزه حمل و نقل ریلی از ابتدای انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم چیزی غریب به دو هزار واگن خریداری و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  در حالی که فقط از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز معادل کل چهار دهه قبل خود قرارداد خرید واگن بسته و مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر چیزی نزدیک به ۸۱۲ درصد در حوزه نوسازی حمل و نقل ریلی افزایش داشتیم، اضافه کرد: متاسفانه در بخش اتوبوس‌ها نیز در گذشته شاهد آمارهای منفی هستیم. در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل ما فعال بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه کاهش یافت که بار سنگینی را بر حمل و نقل جاده‌ای تحمیل کرد و بخشی از آن ریشه در عدم اضافه شدن ناوگان جدید دارد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور فقدان نوسازی طی دهه ۹۰ را یک چالش و بحران عنوان کرد و گفت: این اتفاق مشکلات بسیار زیادی را در سارسر کشور چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارج شهری برای جابه جایی و زندگی عادی مردم ایجاد کرد.   از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به قرارداد خرید ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شد که تا به امروز دو هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها تحویل و وارد چرخه حمل و نقل شد.  

به گفته انوشه، موضوع ون ها نیز از دیگر بخش های نوسازی نشده ناوگان حمل و نقل است که طی ۱۲ سال پیش از دولت سیزدهم هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و تقریباً تمامی ناوگان فرسوده شده بود. اما در سه سال گذشته قرارداد خرید پنج هزار دستگاه ون منعقد شد و هزار و ۲۰۰ دستگاه از آن تحویل شد.

انوشه با بیان اینکه اعتبار تمامی قراردادها مشخص و برخی تامین شده است تا شاهد توقف در حوزه نوسازی نباشیم، افزود: از تمامی دستگاه‌ها می‌خواهیم در اجرای قوانین هوای پاک به تکلیف خود عمل کنند.

خروج ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک 

مهران سالاریه، رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: امسال ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک خارج شده است. وی به فاکتورهای مشوق برای دارندگان خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودروها درنظر گرفته شده است که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد.

وی صدور سه گواهی اسقاط را از جمله مشوق ها دانست و با بیان اینکه سال گذشته ۷۱ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، افزود: امیدواریم امسال رکورد سال ۱۳۹۳ که بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسانیم.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، برنامه‌های توسعه برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی وجود دارد که اکنون آغاز شده است.

سالاری به مشکلات در حوزه اسقاط موتورسیکلت اشاره کرد و افزود: در این بخش راهور همکاری بسیار خوبی با مراکز اسقاط دارد اما برای موتورسیکلت باید برنامه جدی توسط راهور برای جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت ها انجام شود و ما نیز با راهور همکاری خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha