• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403070604571
  • خبرنگار : 90004

هشدار سیل در تهران/ لزوم آمادگی دستگاه‌ها/ پرهیز از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

هشدار سیل در تهران/ لزوم آمادگی دستگاه‌ها/ پرهیز از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

در پی هشدار سطح قرمز هواشناسی برای روز شنبه معاون فرمانداری تهران و سازمان مدیریت بحران ضمن تاکید بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه ها در برابر وقوع سیلاب احتمالی،‌از شهروندان درخواست کردند که از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی و اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا،  اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح قرمز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری‌های همرفتی طی روز شنبه (۷ مهرماه) خبر داد و اعلام کرد: رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در روز شنبه (۷ مهرماه) در دامنه و ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکلگیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله‌ها، وزش باد شدید، خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

هماهنگی با کلیه دستگاه های مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ به موقع

سعید بشیری معاون فرمانداری تهران با اشاره به هشدار قرمز سازمان هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی جدید در تهران گفت: از اوایل وقت شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تا پایان همان روز، مناطق مختلف تهران، به‌ویژه ارتفاعات، شاهد رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد موقتی و کاهش دما خواهند بود. در مناطق مستعد، احتمال تگرگ و در ارتفاعات بالادست، بارش برف و گاهی کولاک برف نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این سامانه بارشی به‌ویژه در دامنه و ارتفاعات شمال تهران از جمله دربند و درکه و محور سولقان و امامزاده داوود (ع) فعال خواهد بود و باعث بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب می‌شود. همچنین خطراتی مانند صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، رانش کوه، سقوط سنگ، مه و کاهش شعاع دید وجود دارد. در قله‌های مرتفع نیز احتمال بارش برف و کولاک وجود دارد که ممکن است خسارت‌هایی به محصولات کشاورزی وارد کند.

بشیری تأکید کرد: شهروندان باید از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، به‌ویژه در نواحی شمالی کن و محور سولقان- امامزاده داوود (ع)، جدا اجتناب کنند. همچنین از سفرهای غیرضروری به مناطق برف‌گیر و کوهستانی، به‌ویژه از سفر به گردنه‌های مرتفع جدا خودداری کنند و توصیه می‌شود که خودروها به وسایل زمستانی مجهز باشند. از هرگونه کوهنوردی و پروازهای تفریحی با چتربال و هواپیمای آموزشی در این مناطق اجتناب شود.

معاون فرماندار تهران بر ضرورت اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها تأکید کرده و افزود: مردم باید از حضور در نواحی مرتفع بپرهیزند و نسبت به استحکام سازه‌های موقت، بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اطمینان حاصل کنند.

وی در خاتمه به مسافران و شهروندان توصیه کرد که از تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌طور جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشداردهنده سیلاب توجه کنند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود. هماهنگی با کلیه دستگاه های مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ به موقع از جمله شهرداری، بخشداریها، دهیاریها، راهداری، آب منطقه ای و سازمانهای خدماتی و امدادی صورت گرفته است.

خودداری از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

در پی صدور هشدار سیلاب در استان تهران،‌ مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز اعلام کرد: احتمال انسداد راه ها وجود دارد، مردم از رودها فاصله بگیرند.

براساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، حامد یزدی مهر با بیان اینکه برای هشدار نارنجی و قرمز هواشناسی مخاطراتی نظیر؛ رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در استان تهران به ویژه مناطق شمالی ، دامنه و ارتفاعات استان پیش بینی شده است، گفت: از همه شهروندان می خواهیم با توجه به احتمال طغیان و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها از اتراق و توقف کنار رودها اکیدا خودداری کنند.

وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید به ویژه در ارتفاعات بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها توصیه کرد: از فعالیت های تفریحی از جمله طبیعت گردی و کوه نوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع به طور جدی اجتناب شود.

یزدی مهر بر ضرورت آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی خدمت رسان و امدادی تاکید کرد و در خصوص استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها، آب روها و دهانه پل ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده نیز هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به ساکنان ارتفاعات شمال و شمال شرق استان تهران در فیروزکوه، دماوند، پردیس، شمیرانات و امام زاده داوود هشدار داد تمهیدات لازم را در خصوص فعالیت سامانه بارشی پیش بینی شده داشته باشند و با رعایت نکات ایمنی و خودداری از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی به کاهش خطرات احتمالی کمک کنند.

یزدی مهر، تاکید کرد: با توجه به شدت سامانه پیش بینی شده احتمال انسداد راه ها در مناطق مورد هشدار به واسطه بروز سیلاب وجود دارد لذا توصیه اکید مدیریت بحران به همه مردم و شهروندان و افرادی که قصد تردد در این مناطق را دارند این است که در صورت عدم ضرورت در مسیرهای کوهستانی و مورد هشدار حاضر نشوند.


توصیه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان

همچنین نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: برای فردا تا یکشنبه در شهر تهران هشدار نارنجی و برای ارتفاعات تهران هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است.

وی افزود: احتمال وقوع سیل و بارش های سنگین و وزش باد شدید موقتی وجود دارد و در ارتفاعات پدیده تگرگ را شاهد خواهیم بود. در مناطق یک و ۵ و ۲۲ و تا حدودی منطقه ۴ رگبار شدید باران ، رعد و برق و حتی در بعضی از نقاط تگرگ را داریم.

نصیری با بیان اینکه در پی بارش ها احتمال ایجاد رواناب در برخی از نقاط وجود دارد، ادامه داد: همچنین احتمال سقوط سنگ و رانش کوه، مه گرفتگی مسیرها و کاهش دید و در قله ها کولاک برف را خواهیم داشت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن توصیه به شهروندان به منظور جلوگیری از هرگونه توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها، بوستان‌ها، مسیل ها و نواحی مرتفع اضافه کرد: به مدیران شهری هم هشدارهای لازم صادر شده و مدیران خدمات شهری و شهرداران و مدیران بحران مناطق ۲۲ گانه آمادگی لازم را دارند و در بحث لایروبی کانال‌ها و بررسی درختان و داربست ها به لحاظ استحکام اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه برای روز یکشنبه و دوشنبه نیز بارش باران را خواهیم داشت اما شدت آن از روز شنبه کمتر خواهدبود، یادآور شد: لعزندگی جاده ها نیز دیگر موضوعی است که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند.

بوستان های جوانمردان، کوهسار و الهام تعطیل شدند

همچنین روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد: بر اساس اعلام وضعیت هشدار قرمز توسط هواشناسی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و احتمال وقوع سیلاب در مسیرهای کوهستانی و رودخانه های سطح محدوده منطقه ۵ ، به اطلاع شهروندان می رساند از جمعه مورخه ۶ مهر ماه ساعت ۲۳ لغایت پایان روز ۷ مهرماه ۱۴۰۳ ( با قابلیت تمدید مشروط به بررسی وضعیت مجدد ) ، بوستان جنگلی کوهسار و بوستان های جوانمردان و الهام تعطیل می باشد.

لذا شهروندان از تردد در این بوستان ها ، همچنین حضور در کنار رودخانه ی کن و رستوران ها و مراکز تفرجگاهی نزدیک مسیل ها و رودخانه ها جدا خودداری نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha