به گزارش ایسنا، از امروز یکشنبه ۱۳ آبان پانزدهمین نمایشگاه نانو و میکرو در نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز به کار میکند و در آن ۱۷۰ نهاد و شرکت در حوزه فناوری نانو حضور خواهند داشت و ۹۸ طرح نوآورانه به سرمایهگذاران ارائه میشود.
همچنین، ۱۴ مرکز تحقیقاتی به ارائه دستاوردهای خود میپردازند. در بخش میکرو نیز ۶۰ شرکت و نهاد حضور خواهند داشت و بیش از ۲۰ طرح فناورانه برای سرمایهگذاران ارائه میشود. در بخش نشستهای تخصصی نیز ۳۲ نشست در زمینه روندهای آینده فناوری و نوآوری برگزار خواهد شد. همچنین نخستین بار، ۱۲ شرکت در حوزه باتری نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
نمایش ۱۰ طرح نوآورانه با موضوع جهانی از بخشهای جنبی این رویداد است که در این بخش از میان ۹۹ طرح نوآورانه ۱۰ طرح دارای نوآوری جهانی انتخاب شده است؛ این محصولات شامل محصولاتی با پیچیدگیهای فناورانه خاص یا ثبت اختراع در مجامع بینالمللی است.
همچنین در این نمایشگاه به ۹ شرکت صادراتی محصولات نانو، تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
معرفی طرحهای برتر این حوزه، برپایی کارگاههای آموزشی و پنلهای تخصصی، برگزاری رویدادهای بهم رسانی بین هلدینگهای بزرگ صنعتی و هیاتهای تجاری و فناوری از کشورهای مختلف از دیگر برنامههای این نمایشگاه است. همچنین اولین نمایشگاه میکروالکترونیک و صنایع وابسته با عنوان «ایران ترونیکس ۱۴۰۳» بهطور همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی فناوری نانو و میکرو در سالن ملل برگزار میشود. در این نمایشگاه شرکتهایی از حوزههای میکروالکترونیک، اندازهگیری و تجهیزات، خودروسازی، POCT و باتری حضور خواهند داشت.
برپایی این نمایشگاه حاصل سه دوره اجرای برنامههای راهبردی از سوی ستاد نانو است که اکنون حوزه میکرو نیز به وظایف این ستاد اضافه شده است.
راهبردهای اصلی نانو در سند سوم ستاد نانو
رویکرد اصلی برنامه راهبردی سوم ستاد نانو و میکرو، مرجعیت علمی و فناوری، صنعتیسازی، اثرگذاری حداکثری فناوری نانو در حوزههای اولویتدار صنعتی، ورود محصولات نانو به بازارهای جهانی و نقشآفرینی این فناوری در زندگی مردم است. بر اساس این رویکردها، چشمانداز و پنج هدف کلان برای ۱۰ ساله سوم توسعه نانو در کشور معین شد.
مطابق با چشمانداز تعیین شده، پیشرفتهای فناوری نانو در ایران تا سال ۱۴۱۲ با تأثیرگذاری در آبادانی کشور و تولید ثروت، موجب بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی میشود.
در این سال، کشور با تولید محصـولات با ارزشافزوده بالا بر پایه فناوریهای بدیع ضمن حضور پایدار در بازار سایر کشورها، حرکت به سمت مرجعیت جهانی در علم و فناوری نانو را ادامه میدهد.
پنج هدف کلان با حرکت در راستای این چشمانداز به این شرح است:
* حفظ جایگاه علمی و ارتقای اقتدار کشور در علم و فناوری نانو
* ارتقای نوآوری بر پایه فناوریهای بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا
* ارتقای صنایع موجود با بهرهگیری از فناوری نانو
* صادرات پایدار و ارتقای نشان ساخت ایران محصولات نانو در بازارهای منطقهای و جهانی
* ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی
در این راستا ستاد نانو و میکرو، اقدام به تعریف و حمایت از پروژههای توسعه فناوری و محصول مبتنی بر نانو کرده است که در سال گذشته این ستاد از تولید ۳۲۹ محصول حمایت کرده که این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۹ محصول و در سال ۱۴۰۰، ۲۴۲ محصول بوده است.
طرحهای حمایت شده از سوی این ستاد در حوزههای «نانو مواد»، «آرایشی و بهداشتی»، «الکترونیک»، «پلیمر و پتروشیمی»، «تجهیزات»، «خودروسازی»، «انرژی تجدیدپذیر»، «غذایی و بستهبندی»، «آب و محیط زیست»، «ساخت و ساز»، «رنگ و پوشش»، «نفت و گاز» و «سلامت» بوده است.
بیشترین تمرکز صنعتی پروژههای مورد حمایت این ستاد بر حوزههای سلامت و نفت و گاز بوده، به گونهای که در حوزه سلامت ۵۰ میلیارد تومان و در حوزه نفت و گاز ۱۸ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و حمایت مالی بلاعوض اعطا شده است.
در سال ۱۴۰۲ برای ۱۵۷۷ محصول ساخت ایران از سوی ستاد نانو تاییدیه نانو مقیاس صادر شد. این میزان در سال ۱۴۰۱ برای ۱۴۲۸ محصول و در سال ۱۴۰۰ برای ۱۱۱۱ محصول و در سال ۱۳۹۸ برای ۷۵۰ محصول بوده است.
تولید محصولات سلامت محور نانویی
بر اساس آمارها حجم بازار سلامت کشور ۱۰۵۰ میلیارد تومان میشود که این محصولات شامل انواع مکملهای تغذیه، ماسکهای تنفسی، کرمهای مراقبت پوست و محلولهای ضدعفونی بیمارستانی، انواع کیتهای تشخیص سریع بارداری، عفونی، بیومارکرها و انواع نانوداروها و کامپوزیت دندانی میشود.
نانوداروی ضد سرطان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ یکی از دستاوردهای فناوران در بخش سلامت است که حجم فروش این دارو ۸۷۰۰ میلیارد ریال و حجم صادرات آن ۱۲ میلیون دلار بوده است و تولید این محصول صرفهجویی ۱۲۶ میلیون دلاری را برای کشور به ارمغان آورده است.
فروش محصولات مبتنی بر نانو
این حمایتها موجب شد که حجم فروش محصولات مبتنی بر نانو از سوی شرکتها در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان (معادل ۱۶۲۰ میلیون دلار) شود که از این میزان ۹۰.۸ درصد مربوط به بازار داخلی و ۹.۲ درصد مربوط به بازار صادراتی میشود. به طور کلی میزان فروش محصولات مبتنی بر نانو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۰۴ درصدی داشته است:
بر اساس برآوردها ۷۲ درصد از نیاز بازار حوزههای عمران، حمل و نقل، مواد شیمیایی و نانو مواد از محصولات نانویی ایرانی تامین میشود و از میان همه محصولات مبتنی بر نانو که از سوی فناوران کشور به تولید رسیده است، نانو پوششها ۴۱ درصد از بازار، نانو کامپوزیتها ۲۷ درصد بازار و نانو کاتالیستها ۱۲ درصد بازار را به خود اختصاص دادهاند و به طور کلی ۸۰ درصد بازار داخلی وابسته به این سه نانو مواد یعنی نانو پوششها، نانو کامپوزیتها و نانو کاتالیستها است.
فروش شرکتها نیز از دیگر موارد قابل توجه است، به گونهای که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ شرکت بیش از هزار میلیارد تومان و ۸۲ شرکت بین ۱۰۰ تا هزار میلیارد تومان فروش داشتهاند و به طور کلی ۹۰ درصد کل بازار داخلی وابسته به محصولات این ۹۳ شرکت است:
صادرات محصولات نانویی
حجم صادرات محصولات نانو در سال ۹۴ بالغ بر ۳۱ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۹۵ حدود ۳۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ میلیون دلار بوده است. حجم صادرات محصولات نانویی ایران در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۵ میلیون دلار رسید که رشد ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده است.
مقاصد صادراتی این محصولات به ۴۹ کشور در ۵ قاره دنیا بوده است، به گونهای که بیشترین میزان صادرات محصولات نانویی ایران به کشور عراق (۳۳.۵ درصد حجم کل صادرات محصولات نانویی) بوده است و بعد از آن کشورهای سوریه، هند، چین و ترکیه قرار دارند.
در ردههای بعدی کشورهای افغانستان، پاکستان، روسیه، امارات، آذربایجان، افریقای جنوبی، ازبکستان، گرجستان، ترکمنستان و تاجیکستان قرار دارند.
انتهای پیام
نظرات