به گزارش ایسنا، در جریان مرمت نقاشی «دختر جوان پشت ساز ویرجینال» ـ تنها نقاشی «ورمیر» که همچنان در یک مجموعه خصوصی نگهداری میشود ـ اخیرا گروهی از محققان با تجزیه و تحلیل لایهای از آلودگی هوای قرن هفدهم میان لایههای رنگ، تاریخ این شاهکار را تعیین کردهاند.
بر اساس گزارش «The Art Newspaper»، ذرات «فلدسپات» که محصول جانبی صنعت پررونق سرامیکسازی «دلفت» ـ شهر زادگاه ورمیر بود ـ درحالی در ترکیب نقاشی کشف شدند که احتمالاً پس از آنکه تابلو برای مدتی کنار گذاشته شده بود، در ترکیب نقاشی گرفتار شده بودند. وجود این ذرات نشان میدهد که «ورمیر» پس از گذشت چند سال دوباره به بوم بازگشته و شال زردی را که روی سینه شخصیت نقش بسته، به اثر اضافه کرده است. این آخرین تغییر ممکن است «دختر جوان پشت ساز ویارجینال» را به آخرین نقاشی «ورمیر» تبدیل کند.
اکنون این نقاشی در موزه H’ART آمستردام و در قالب نمایشگاه «از رامبرانت تا ورمیر» به نمایش گذاشته شده و بخشی از مجموعه «توماس کاپلان»، میلیاردر آمریکایی و مجموعهدار آثار طلایی عصر طلایی هلند است. نمایشگاه Leiden Collection او شامل ۷۵ اثر است که ۱۸ مورد از آنها به «رامبرانت» تعلق دارند. نقاشی «ورمیر»، چشمگیرترین اثر نمایشگاه است که البته علت آن قابل قبول است.
این نقاشی پیشینهای پیچیده دارد. برای دههها نسبت دادن این نقاشی به ورمیر زیر سؤال بود، اما زمانی که در سال ۲۰۰۴ دوباره در ساتبیز ظاهر شد، نظر کارشناسان به نفع اصالت آن تغییر کرده بود.
«کاپلان» اخیراً این اثر ورمیر را برای بررسی و مرمت به «دیوید بول» سپرد و به صراحت اعلام کرد که مداخله باید بسیار ظریف باشد. طبق گزارش «The Art Newspaper»، او گفته بود: «من میخواهم هنرمند را ببینم، نه مرمتگر را.»
در این زمینه بیشتر بخوانید:
۵ نکته درباره خالق «دختری با گوشواره مروارید»
«یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه میشناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت. «ورمیر» مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیرهدست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشیهای مشهورش، هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد، نه پرترهای، نه نامهای، نه دستنوشته یا خاطراتی.
انتهای پیام
نظرات