ارسلان ازهاری، امروز یکشنبه(۱۴ اردیبهشت) در جریان حضور اعضای ستاد ملی ساماندهی مبادلات مرزی در استان، با اشاره به اقدامات انجامگرفته در حوزه مبادلات مرزی، گفت: تاکنون بررسیهای متعددی در خصوص وضعیت مرز و بازارچههای استان انجام شده اما برای تحقق نتایج عملیاتی، نیازمند عزم جدی در سطح ملی هستیم.
وی، با قدردانی از همکاریهای انجامشده در تدوین دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی، افزود: این قانون میتواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه مناطق مرزی ایفا کند، اما اجرای مؤثر آن نیازمند هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و تأمین زیرساختهای مورد نیاز است.
ازهاری، تعیینتکلیف «مدیریت واحد مرز» را از موضوعات اساسی استان برشمرد و ادامه داد: باید مشخص شود کدام نهاد مسئول اصلی مرز است و پاسخگویی با چه کسی خواهد بود، مقرر شده بود دستگاههای اجرایی ظرف دو ماه در دو حوزه تخصصی حقوقی و امنیتی به جمعبندی برسند که هنوز نتایج نهایی ارائه نشده و پیگیر اعلام نتایج هستیم.
وی، با اشاره به وضعیت نابسامان فعلی پایانه مرزی باشماق، بیان کرد: وضعیت فعلی مرز شایسته یک گذرگاه رسمی بینالمللی نیست، بسیاری از پروژهها به دلیل اختلاف با پیمانکار یا کمبود منابع، نیمهتمام ماندهاند، لازم است پایانه ظرف حداکثر یک ماه پروژههای فاز اول را تکمیل کند، در غیر این صورت اجرای پروژه بهصورت امانی و با مجوز قانونی دنبال شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با بیان اینکه کیفیت پایین زیرساختها منجر به کاهش کیفیت کالاهای صادراتی میشود، افزود: بهویژه در بخش محصولات کشاورزی، تخلیه و بارگیری مجدد در مرز، به افت کیفیت منجر میشود.
به گفته وی، در گذشته توافقی با اقلیم کردستان برای انجام تخلیه و بارگیری در آن سوی مرز صورت گرفته بود که میتوان با بازبینی دوباره آن، مشکلات فعلی را کاهش داد.
ازهاری، از آمادگی استان برای اجرای قانون تجارت مرزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شناسایی افراد واجد شرایط انجام شده و با رفع برخی نواقص اطلاعاتی، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
وی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در گمرک باشماق را یکی از گلوگاههای اساسی در اجرای برنامهها دانست و تأکید کرد: گمرک باید از نظر منابع انسانی و تجهیزات تقویت شود تا بتوان پاسخگوی حجم تردد و فعالیت مرز بود.
معاون امور اقتصادی استاندار کردستان، با بیان اینکه زیرساختهای پسکرانهای نیز نیازمند توجه ویژه هستند، افزود: عبور تانکرهای سوخت از داخل شهر مریوان تهدیدی جدی برای امنیت شهروندان است، احداث و تکمیل کمربندی غربی و شرقی باید در اولویت قرار گیرد تا تردد کامیونها به مسیر خارج از شهر منتقل شود.
ازهاری، با انتقاد از تجهیزات قدیمی مورد استفاده در حوزه کنترل مرزی، خاطرنشان کرد: دستگاههای ایکسری فعلی متعلق به ۲۰ سال قبل بوده و پاسخگوی نیاز فعلی نیستند و خرید تجهیزات جدید باید در اولویت قرار گیرد.
وی، در پایان به موضوع مرز سیرانبند نیز اشاره کرد و یادآور شد: این مرز از سوی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده اما هنوز دولت عراق آن را بهعنوان مرز رسمی نپذیرفته است، در صورت رسمیت یافتن دو سویه، میتوان ظرفیت مبادلات مرزی را به شکل چشمگیری افزایش داد.
انتهای پیام
نظرات