به گزارش ایسنا، مجید یراقبافان، مجری تلویزیون درباره با آخرین فعالیتهای خود اظهار کرد: مانند همه سالهای گذشته همچنان در زمینه اجرای برنامههای دین و معرفت فعالیت خواهم داشت و فکر میکنم این علاقهمندی را تا زمانی که زنده باشم ادامه میدهم.
یراقبافان در خصوص دیدگاه خود نسبت به برنامههای معارفی در گفتوگویی با هفتهنامه صداوسیما، توضیح داد: من معتقدم در رادیو و تلویزیون بهعنوان رسانه مرجع در کشور، برای تولید برنامه باید به دو نکته توجه داشت؛ نخست اینکه لازم نیست همه اختیارمان را بهصورت صد درصدی به علاقه، سلیقه و موجی که در جامعه ایجاد میشود، بدهیم و از سوی دیگر نباید کاملا مخاطب و خواستههایش را کنار بگذاریم.
وی تأکید کرد: درواقع ما باید در سیاستگذاری کلان فرهنگی و رسانهای ذیل اسناد بالادستی و سیاستهای کلی نظام، مواد خامیکه برای تولید محتوا در نظر داریم را به شکلی مورد بهرهبرداری قرار دهیم که هم سیاستهای کلی را در بربگیرد و هم مورد اقبال مخاطب باشد.
به گفته یراقبافان نمیتوان برنامههای معارفی، ورزشی، اجتماعی و… را در قالبهای برنامهسازی دهه ۶۰ و ۵۰ به مخاطب ارائه کنیم و انتظار داشته باشیم که برنامهها را دنبال کند.
این مجری عنوان کرد: نباید در چنین وضعیتی از مخاطب بپرسیم که به چه دلیل برنامههای معارفی را دنبال نمیکند؟ اتفاقا ابتدا باید از خودمان بپرسیم که چرا اینگونه برنامهسازی کردهایم؟
یراقبافان اضافه کرد: تا چند سال قبل اگر میپرسیدند که آیا میتوان برنامه معارفی را هم باب سلیقه مخاطب امروزی تولید کرد؟ شاید برخی پاسخ میدادند که این کار ممکن نیست. ولی برنامههایی مانند «محفل»، «حسینیه معلی»، «زندگی پس از زندگی» و… نشان دادند که با استفاده از قالبهای موردپسند مخاطب، میتوان برنامهای معارفی پرمخاطب ساخت.
وی با تأکید بر اینکه غیرمأنوس دانستن مخاطب با برنامههای معارفی و دینی یک خطای راهبردی است، بیان کرد: کسانی که با چنین خطای راهبردی به برنامههای مذهبی نگاه میکنند نیز در برابر برنامههایی مانند «محفل» مجبور به تغییر نظر خود هستند، چراکه این دست تولیدات رسانه ملی ثابت کرده است در ظرفی شایسته میتوان مظروفی ناب را به مخاطب ارائه داد و مخاطبان نیز از چنین تولیداتی بدون شک استقبال میکنند.
این مجری و کارشناس درخصوص تولید برنامههای معارفی برای نسل جدید و راهکار موفقیت در چنین مأموریتی بیان کرد: همه نهادهای فرهنگی کشور باید عزم خود را جزم کنند تا برای گروههای سنی جوانتر مانند نسل z و آلفا و… دست به تولید بزنیم و این کار تنها وظیفه صداوسیما نیست.
یراقبافان ادامه داد: من معتقدم در حوزه شناخت گروههای مخاطب حساس بهویژه گروه کودک، نوجوان و جوان نخست باید کارهای انجام نشده را پیگیری کنیم. بیش از آنچه تاکنون انجام شده باید بر اقداماتی که صورت نگرفته متمرکز شد و دراینراستا دست به تولید زد.
وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به تغییر نگاه مدیران نسبت به اجرا، یادآوری کرد: باید قبول کنیم که اجرا یک حرفه فوق تخصصی است. اشکال کار اینجاست که فکر میکنیم هرکسی موهایش را سشوار بکشد و لباس مهمانی بپوشد، میتواند مقابل دوربین حاضر شود. در حالی که کار یک مجری فقط حرف زدن نیست.
یراقبافان خاطرنشان کرد: مجری باید به مهارتهای ارتباط کلامی و غیرکلامی، هوش هیجانی، حوزههای محتوایی، اطلاعات عمومی، ژانرهای تخصصی و… مسلط باشد. مجری باید فوقتخصص اداره گفتوگوی تلویزیونی باشد. من میتوانم این ادعا را هم اثبات کنم که اجرا تخصص نیست، فوقتخصص است و مؤلفههایی دارد که میتوان درخصوص آن بحث کرد.
انتهای پیام
نظرات