• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404032717992
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدرس دانشگاه آزاد واحد ساری مطرح کرد

اهمیت آرامش روانی و کار فرهنگی در شرایط جنگی برای کودکان

اهمیت آرامش روانی و کار فرهنگی در شرایط جنگی برای کودکان

ایسنا/مازندران مدرس دانشگاه آزاد واحد ساری و پژوهشگر فرهنگی بیان کرد: آرامش روانی و کار فرهنگی، دو عنصر حیاتی برای کودکان در شرایط جنگی هستند. آرامش روانی به کودکان کمک می‌کند تا با استرس و اضطراب ناشی از جنگ مقابله کنند و سلامت روان خود را حفظ کنند. کار فرهنگی نیز با ارایه ابزارهایی برای درک و بیان تجربیاتشان، به آنها در سازگاری با شرایط جدید کمک می‌کند و از شکل‌گیری آسیب‌های روانی طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند.

رضا عابدی، مدرس دانشگاه آزاد ساری و دکترا در رشته مدیریت آموزشی و علوم تربیتی و  پژوهشگر فرهنگی در مازندران در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است به اهمیت آرامش روانی و کاهش استرس و اضطراب در زمان بحران پرداخت و  بیان کرد: جنگ و بحران‌های مرتبط با آن، استرس و اضطراب شدیدی را در کودکان ایجاد می‌کنند. آرامش روانی به آنها کمک می‌کند تا با این احساسات کنار بیایند و از تأثیرات مخرب آنها بر سلامت روانشان کاسته  و شود.  

تقویت تاب‌آوری

آرامش روانی، تاب‌آوری کودکان را در برابر شرایط سخت افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا با مشکلات و چالش‌های ناشی از جنگ سازگار شوند.  

اقدامات حمایتی و روانی، از جمله ایجاد فضاهای امن و ارائه حمایت‌های عاطفی، می‌توانند از بروز آسیب‌های روانی جدی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD ) در کودکان جلوگیری کنند.  

آرامش روانی به کودکان کمک می‌کند تا روابط سالم‌تری با خانواده و دوستان خود برقرار کنند و از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.  

اهمیت کار فرهنگی و تقویت هویت

کار فرهنگی می‌تواند به کودکان در حفظ هویت فرهنگی و ملی خود کمک کند و از فراموش شدن تاریخ و فرهنگ آنها جلوگیری کند.  

شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، به کودکان احساس تعلق به گروه و جامعه را می‌دهد و از احساس تنهایی و انزوا در آنها جلوگیری می‌کند. فعالیت‌های فرهنگی، فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کنند تا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کنند.

کار فرهنگی، ابزاری برای بیان تجربیات و احساسات کودکان و حتی تخلیه تصورات منفی در مورد جنگ و بحران فراهم می‌کند. این بیان می‌تواند از طریق هنر، ادبیات، موسیقی و سایر فعالیت‌های خلاقانه صورت گیرد.

آموزش و آگاهی

کار فرهنگی می‌تواند به کودکان در مورد جنگ، صلح، حقوق بشر و سایر مسائل مرتبط با بحران آموزش دهد.  والدین و مربیان نقش مهمی در ایجاد آرامش روانی و انجام کار فرهنگی برای کودکان در شرایط جنگی دارند. آنها می‌توانند با ایجاد محیطی امن و حمایت‌کننده، تشویق کودکان به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و ارائه آموزش‌های مناسب، به کودکان در مقابله با چالش‌های جنگ کمک کنند.

آرامش روانی و کار فرهنگی، دو عنصر کلیدی برای حمایت از کودکان در شرایط جنگی هستند. با فراهم کردن این دو عنصر، می‌توان به کودکان کمک کرد تا سلامت روان خود را حفظ کنند، با بحران سازگار شوند و آینده‌ای بهتر بسازند. در همین خصوص وجود مجموعه‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسات فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های هنری و ... فضایی موثر در این خصوص هستند که می تواند در کنار والدین اثر بخش باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha