دکتر محمدرضا خواجه امینیان از مجریان این طرح در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بهکارگیری این سامانه فراخوان میتواند چالش پاسخ به حوادث با مصدومان انبوه در سطح بیمارستانی و پیش بیمارستانی را با تامین نیروی کافی برطرف کنند.
وی در مورد ضرورت وجود چنین سامانهای که با همکاری دکتر نگار مظاهری، دکتر ابراهیم سلمانی، دکتر سعید فلاح، دکتر امید یوسفیانزاده و دکتر شراره رستم نیاکان کلهری طراحی شده است، گفت: در هنگام وقوع حوادث با مصدومان انبوه، به دلیل افزایش تقاضای ناگهانی، تعادل بین منابع موجود و منابع موردنیاز برای رسیدگی به حادثه مختل میشود. بنابراین لازم است تا به منظور مدیریت این حوادث، از حضور بهموقع منابع انسانی و دسترسی سریع به تجهیزات موردنیاز در محل حادثه اطمینان حاصل شود.
خواجهامینیان خاطرنشان کرد: این پژوهش با شناسایی و بررسی سامانههای فراخوان موجود در دنیا، بررسی نظرات و دیدگاههای خبرگان کشور در حیطهی اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی و با کمک تیم مهندسی نرمافزار و نظرات کارشناسان و کاربران واقعی، سعی در طراحی سامانهی فراخوان ارائهدهندگان خدمات مراقبتی درمانی در حوادث با مصدومان انبوه داشته است.
وی افزود: پروتوتایپ سامانهی فراخوان متشکل از سه قسمت داشبورد سامانه(محل استقرار برنامه اصلی سامانه در مرکز)، رجیستری سامانه(محل ثبت نام و بارگزاری اطلاعات افراد امدادگر) و اپلیکیشن سامانه (برنامه نصب شده روی گوشی همراه هوشمند فرد امدادگر) طراحی شده است.
وی عنوان کرد: امتیاز ارائه شده از سوی متخصصان در مورد نتایج ارزیابی این پروتوتایپ حاکی از رعایت میزان قابلقبولی از استانداردهای طراحی آن است.
این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: طبق نتایج این پژوهش، علاوه بر اهتمام به موضوعاتی نظیر چه کسی، همراه با چه چیزی، به کجا و چطور فراخوان شود، باید به جنبهی حمایت و پشتیبانی از افراد به منظور تمایل شرکت در فراخوان نیز توجه داشت.
وی در ادامه راجع به چگونگی کاربردی شدن نتایج این پژوهش در کشورمان که همواره با بلایا و حوادث با مصدومین زیاد مواجه است، علاوه بر اختصاص ردیف بودجه به منظور طراحی و ساخت سامانه، پیگیری رفع مشکلات قانونی از طریق کمیسیون بهداشت مجلس به منظور تصویب قوانین ضروری را پیشنهاد کرد.
وی در نظر گرفتن مشوقهای انگیزشی برای کارکنان جهت افزایش تمایل به فعالیت در این سامانه را نیز یادآور شد و افزود: قطعاً افزایش آگاهسازی عمومی نسبت به این سامانه از طریق تبلیغات در سطح جامعه نیز ضرورت دارد.
خواجهامینیان در پایان ضمن پیشنهاد اجرای پایلوت این سامانه فراخوان به صورت محدود و بررسی نقاط ضعف و قدرت با شیوههای مختلف ارزیابی، گفت: البته استفاده از تجربیات دیگر سامانههای ارائه خدمات با اپلیکیشن به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی در اجرای سامانه نیز توصیه میشود.
انتهای پیام
نظرات