داود ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: وظیفه ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت، تسهیلگری در فرآیند تصمیمگیری آگاهانه دانشآموزان است، نه صرفاً ارائه یک فرم یا امتیاز، لذا باید با نگاه علمی و همراهی دلسوزانه، فضایی را فراهم کنیم تا دانشآموزان براساس شناخت صحیح از خود و ظرفیتهای موجود، مسیر تحصیلی و شغلی خود را انتخاب کنند.
وی بر ضرورت تعامل هدفمند بین مدارس، مشاوران، اولیا و دانشآموزان برای انتخاب آگاهانه مسیر تحصیلی تأکید کرد و افزود: همکاری مؤثر میان مدرسه، خانواده و مشاور، نقش اساسی در جلوگیری از سردرگمی دانشآموزان و انتخابهای نادرست دارد. در این زمینه، مرکز مشاوره ناحیه پنج با بهرهمندی از نیروهای متخصص و متعهد، آمادگی دارد تا خدمات مشاورهای هدفمند و مؤثری را به خانوادهها ارائه دهد.
ابراهیمی یادآور شد: ثبت نام مدارس در پایه دهم با اولویت امتیاز دانشآموزان در فرم هدایت تحصیلی و سهمیه مشخصشده مدارس انجام خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با اشاره به اهمیت مهارتآموزی و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای آینده کشور، گفت: هدایت تحصیلی باید به یک فرآیند مستمر و مشارکتی تبدیل شود که در آن دانشآموز با درک صحیح از علاقهمندیها، استعدادها و نیازهای جامعه، تصمیمی آگاهانه و مسئولانه بگیرد.
او با اشاره به نقش مهم اولیا در فرآیند هدایت تحصیلی، خاطرنشان کرد: آگاهیبخشی به خانوادهها درباره اهمیت انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و آینده شغلی فرزندانشان، یکی از ارکان اصلی موفقیت در این مسیر است. والدین باید با پرهیز از اعمال سلیقه شخصی و فشارهای بیرونی، به فرزندان خود فرصت بدهند تا بر پایه علاقه، استعداد و واقعبینی، بهترین تصمیم را برای آینده خود اتخاذ کنند.
انتهای پیام
نظرات