به گزارش ایسنا، خودروسازانی همچون بیامدبلیو، مرسدس بنز و فولکسواگن، همگی به تاثیر مستقیم اقدامات تجاری واشنگتن، اشاره و تاکید کردند که چگونه موانع ژئوپلیتیکی، چالشهای ساختاری پیش روی این غول خودروسازی اروپا را تشدید خواهند کرد.
گروه بیامدبلیو در گزارش مالی منتشر شده اعلام کرد سود خالص این شرکت، با کاهش ۲۹ درصدی در ۶ ماه اول سال میلادی جاری، به ۴.۰۲ میلیارد یورو (۴.۶ میلیارد دلار آمریکا) رسید. این خودروساز مستقر در مونیخ، اثرات نرخ ارز را از جمله موانع کلیدی ذکر کرد و هشدار داد که تعرفهها، حاشیه سود عملیاتی خودرویی را بر مبنای سال، حدود ۱.۲۵ درصد کاهش میدهد و این در مقایسه با حاشیه سود ۸.۶ درصدی در سال ۲۰۲۴ است.
بیامدبلیو در بیانیهای اعلام کرد: سیاست تجاری آمریکا و اقدامات متقابل احتمالی از سوی سایر کشورها ممکن است به کندتر شدن توسعه اقتصادی جهانی منجر شود. تعرفهها میتواند تورم قیمت مصرفکننده را در بازار آمریکا، تشدید کند. این شرکت همچنان برخی از مدلها را به آمریکا وارد میکند و حدود نیمی از خودروهای تولید آمریکا صادر میشوند که این خودروساز را در برابر تعرفههای تلافیجویانه، آسیبپذیر میکند.
مرسدس بنز، ضربه بیشتری خورد. این برند لوکس، سود خالص ۲.۷ میلیارد یورو را برای نیمه اول سال گزارش کرد که نسبت به ۶.۱ میلیارد یورو در مدت مشابه سال میلادی گذشته، کاهش ۵۶ درصدی داشت. این شرکت این کاهش را به تعرفهها و محیط کلان، نسبت داد و هشدار داد که فروش کل سال، به طور قابل توجهی پایینتر از سطح ۲۰۲۴ خواهد بود.
گروه فولکسواگن، هم از کاهش ۳۳ درصدی سود عملیاتی نیمه اول سال میلادی جاری، خبر داد و به حدود ۱.۳ میلیارد یورو هزینههای اضافی مربوط به تعرفههای آمریکا اشاره کرد. بزرگترین خودروساز اروپا پیشبینی بازده عملیاتی فروش کل سال خود را با این فرض که تعرفهها در نیمه دوم سال، بین ۱۰ تا ۲۷.۵ درصد باقی بمانند به چهار تا پنج درصد کاهش داده که از محدوده قبلی ۵.۵ تا ۶.۵ درصد کمتر است.
سه غول خودروسازی آلمانی در مجموع حدود ۷۳ درصد از کل صادرات خودرو اتحادیه اروپا به آمریکا را در سال میلادی گذشته، تشکیل میدهند. واشنگتن از سوم آوریل، ۲۵ درصد تعرفه اضافی بر خودروهای تولید اتحادیه اروپا وضع کرد و بعدا در ماه مه تعرفه را بر قطعات خودرو، تمدید کرد. طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، صادرات خودرو به آمریکا در ماههای آوریل و مه بر مبنای سال، ۲۳.۵ درصد کاهش یافته است.
گزارش شده است که برند لوکس آئودی، زیرمجموعه فولکس واگن، در واکنش به افزایش تعرفهها، ارسال خودروهای مشمول تعرفه که پس از دوم آوریل به آمریکا میرسیدند را به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت که فاقد کارخانه تولید در آمریکا بود، حدود ۶۰۰ میلیون یورو هزینه اضافی مرتبط با تعرفهها متحمل شد. آئودی در گزارش درآمدش در هفته گذشته، کاهش ۳۷.۵ درصدی سود نیمه اول سال خود را به دلیل افزایش قابل توجه هزینههای ناشی از تعرفههای خودرو در آمریکا، عنوان کرد.
پورشه، یکی دیگر از شرکتهای تابعه لوکس فولکس واگن، اعلام کرد که طی ماههای آوریل و مه، حدود ۳۰۰ میلیون یورو تحت تاثیر محافظت مشتریان از تاثیر کامل تعرفههای گمرکی، هزینه اضافی متحمل شده است.
آسیب ناشی از تعرفههای دولت آمریکا، فراتر از خودروسازان است. غول قطعات خودرو «زد اف» آلمان، پنجشنبه گذشته با وجود افزایش اندک سود، از کاهش ۱۰ درصدی فروش به ۱۹.۷ میلیارد یورو دردوره ژانویه تا ژوئن، خبر داد.
در حالی که اتحادیه اروپا و آمریکا، هفته گذشته، به توافقی برای محدود کردن تعرفههای خودرو به ۱۵ درصد رسیدند، صنعت آلمان، همچنان محتاط است.
طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، «هیلدگارد مولر»، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان، هشدار داد که نرخ تعرفه اصلاح شده هنوز میتواند سالانه چندین میلیارد یورو برای خودروسازان آلمانی هزینه داشته باشد و فشار مالی را در دوره تحول اساسی صنعت، تشدید کند.
انتهای پیام
نظرات