کاظم زمانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: فرمایش خداوند در کتاب آسمانی قرآن کریم و جریان کربلا حاکی از آن است که از زمان حضرت آدم(ع) همواره دو جریان حق و باطل با هم تقابل داشتند، همچنان نیز ادامه دارد و تا ظهور حضرت مهدی(عج) وجود ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در آیات و روایات اشاره شده که همواره حق پیروز است و سنت و اراده الهی نیز بر پیروزی حق قرار گرفته و باطل مانند کف آب زودگذر و موقتی است.
این دکترای علوم قرآن و حدیث با اشاره به «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا؛ همه روزها عاشورا و همه زمینها کربلاست»، خاطرنشان کرد: ما در هر لحظه و مکانی با خواندن زیارت عاشورا میتوانیم موضع و جایگاه خودمان را در جریان حق و باطل مشخص کنیم که طرف حق هستیم یا باطل؟ هرکس با این زیارتنامه ارزشمند میتواند خود را محک بزند.
وی افزود: زیارت عاشورا یک زیارتنامه ارزشمند و صحیحالسند است؛ فرازهایی که در زیارت عاشورا است دعا و اعلان برائت از دشمنان خدا، ولایت، حب و دوستی است.
زمانی تشریح کرد: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ؛ سلام بر تو ای ابا عبداللّه سلام بر تو ای فرزند رسول خدا سلام بر تو ای برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش سلام بر تو ای فرزند امیر مؤمنان و فرزند سید اوصیاء سلام بر تو ای فرزند فاطمه بانوی زنان جهانیان». در ابتدای زیارت عاشورا به امام حسین(ع) بهعنوان پسر پیامبر(ص)، پسر امیرالمومنین(ع) و پسر فاطمه زهرا(س) سلام میدهیم چون جریانی حق است که خداوند در تابلوی تاریخ از دوران آدم تا خاتم و از زمان پیامبر(ص) تا ابد برای ما ترسیم کرده است.
وی گفت: بعد از سلام بر امام حسین(ع) بر بر ارواح طیبه شهدای کربلا درود میفرستیم نه یک درود بلکه تا زمانی که شب و روز در جریان است درود میفرستیم یعنی ما تا پایان عمر در خط امام حسین(ع) هستیم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ؛ سلام بر تو و بر ارواح پاکی که در حرم مطهرت با تو مدفون شدند بر جمیع شما تا ابد از من درود و تحیت و سلام خدا باد تا من هستم و روز و شب در جهان برقرار است».
این مدرس دانشگاه افزود: در ابتدای زیارت عاشورا خود را در جبهه حق قرار میدهیم و بعد بر گروههایی که مخالفت کردند لعنت میفرستیم «وَ لَعَنَاللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها؛ و خدا لعنت کند مردمی را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائی که خداوند آن رتبهها را به شما داده بود» با این لعن خود را از دشمنان خدا جدا میکنیم.
وی به بخشی از زیارت عاشورا اشاره و بیان کرد: «و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ؛ و خدا لعنت کند مردمی که شما را کشتند» «لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ؛ و خدا لعنت کند آن مردمی را که از امرای ظلم و جور برای کشتن شما تمکین و اطاعت کردند» در این قسمت زیارت مردمی که امام حسین(ع) را کشتند و آنانی که مقدمات شهادت امام را فراهم کردند را مورد لعن قرار میدهیم در بخش دیگر نیز میگوییم «لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ؛ خدا لعنت کند گروهی را که اسبها را برای جنگ با حضرت زین و لگام کردند و برای جنگ با تو مهیا گشتند».
زمانی ادامه داد: با این لعنها خود را از جبهه باطل جدا و موضع خود را مشخص میکنیم. زیارت عاشورا جایگاهی مؤثر برای بیان قرار گرفتن در مسیر حق و باطل است و در حقیقت این زیارتنامه قرارگیری در مسیر حق را تعلیم میدهد.
سلام و لعنهای زیارت عاشورا حاصل معرفت است
وی توضیح داد: درادامه زیارت عاشورا با بیان برخی از مصادیق و سرکردههای جریان باطل معرفت ما را نسبت به جریان باطل افزایش میدهد برای همین از جریانهایی مانند آل زیاد، آل مروان و بنیامیه نام میبرد، جریانهای باطل دائم پرچم باطل را بالا بردند اما هیچگاه موفق نبودند. افرادی همچون ابن مرجانه، عمربن سعد و شمر نیز مورد لعن قرار گرفتند اینها منفورترین انسانها برای جبهه حق و شاخصترین افراد جبهه باطل هستند که با آموزههای زیارت عاشورا آنها را لعن میکنیم و به جریانهای حق درود میفرستیم؛ سلام و لعنتهای فرستاده شده در زیارت عاشورا از روی احساس نیست بلکه حاصل معرفت و شناخت است.
این دکترای علوم قرآن و حدیث گفت: یکی دیگر از آموزههای زیارت عاشورا این است که ما آشکار، با فریاد، به طور قاطع و بدون لکنت زبان موضع خود را مشخص کنیم، مشخص کردن موضع به ما کمک میکند که در جریان تاریخ و در جریانهای اجتماعی در کدام طرف بایستیم برای همین میگوییم «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ؛ من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است و دوستم با کسی که شما را دوست دارد و دشمنم با کسی که شما را دشمن دارد» یعنی یا امام حسین(ع) ما با شما در صلح و آشتی و تسلیم شما هستیم.
وی به بخشی از زیارت عاشوار اشاره کرد و ادامه داد: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ؛ ای اباعبداللّه من تقرب میجویم به درگاه خدا و پیشگاه رسولش و امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و به حضرت تو قرب میطلبم بواسطه محبت و دوستی تو» در این بخش از زیارت عاشورا با تقرب جستن میخواهیم خود را به اهل بیت(ع) متصل کنیم و مهر اهل بیت(ع) را بر پیشانی بزنیم که این یک اعلان موضع است.
زمانی اظهار کرد: «وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَیْکُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَی اللّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ) مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ وَ بَنی عَلَیْهِ بُنْیانَهُ وَ جَری فی ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَ علی اَشْیاعِکُمْ بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ؛ و بهوسیله بیزاری از کسی که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آورد و به بیزاری جستن از کسی که شالوده ستم و ظلم بر شما را ریخت و بیزاری میجویم بسوی خدا و بسوی رسولش و بیزاری از کسانی که اساس و پایه ظلم و بیداد را بر شما بنا نهادند و بیزارم از پیروان آنها و به درگاه خدا و نزد شما اولیاء خدا از آن مردم ستمکار ظالم بیزاری میجویم» در حقیقت این تقرب و برائت موضعی است که هر مسلمان و شیعهای باید آن را داشته باشد.
وی گفت: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ پروردگارا مرا به آیین محمد و آل اطهارش زنده بدار و رحلتم را به آن آیین بمیران» در این بخش از زیارت عاشورا از خداوند میخواهیم زندگی و مرگ ما در جریان حق باشد چون اینگونه موضع ما نسبت به باطل مشخص خواهد شد؛ در بیزاری از جریان باطل و اعلان برائت از آنان خجالت نکشیم چون برائت از قاتلان امام حسین(ع) است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در پایان زیارت عاشورا دو جریان حق و باطل با ۱۰۰ لعن و ۱۰۰ سلام جمعبندی شده است؛ در ۱۰۰ لعن میگوییم «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی (الَّذِینَ)جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ (تَایَعَتْ)عَلی قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً؛ خدایا لعنت کن نخستین ستمگری را که به زور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسی که او را در این زور و ستم پیروی کرد. پروردگارا تو بر جماعتی که بر علیه حسین (ع) به جنگ برخاستند لعنت فرست و بر شیعیانشان و بر هر که با آنان بیعت کرد و از آنها پیروی کرد پروردگارا بر همه لعنت فرست» با این لعن هر کسی که در زمان پیامبر(ص) و امام حسین(ع) به اهل بیت(ع) ظلم کردند را مورد لعن قرار میدهیم و از آنان بیزاری میجوییم.
وی اظهار کرد: در سلام زیارت عاشورا میگوییم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ؛ سلام بر تو ای ابا عبداللّه و بر روانهائی که فرود آمدند به آستانت، سلام خدا از من بر تو باد تا ابد مادامی که روز و شب باقی است و خدا این زیارت مرا آخرین عهد با حضرتت قرار ندهد. سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و بر فرزندان حسین و بر اصحاب و یاران حسین» در زیارت عاشورا جایگاه حق و باطل مشخص میشود و ما در مسیر حق و امام حسین(ع) قرار میگیریم و از خداوند میخواهیم ما را از حب و مسیر اهل بیت(ع) جدا نکند.
انتهای پیام
نظرات