• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1404052615580
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی:

محیط‌های آموزشی باید از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند

محیط‌های آموزشی باید از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت اصلاح روش‌های آموزش، مدرسه را محور اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه باید از فضای سرد و اداری به محیطی پویا، امیدآفرین و یادگیرنده‌محور تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری جشنواره کشوری طرح «توانا» در استان خراسان شمالی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در ارتباطی وبیناری با همکاران فرهنگی این استان، ضمن قدردانی از تلاش‌های آنان در پیشبرد برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم، بر اهمیت اصلاح روش‌های یادگیری و نقش معلمان در تحقق این تحول تأکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت اصلاح روش‌های آموزش، مدرسه را محور اصلی تحول دانست و گفت: مدرسه باید از فضای سرد و اداری به محیطی پویا، امیدآفرین و یادگیرنده‌محور تبدیل شود.

وی در آغاز سخنان خود با یاد و نام شهدای والامقام کشور، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر وظیفه داریم با تربیت نسلی متعهد و دارای تعلق به هویت ایرانی–اسلامی، پاسدار فداکاری‌های شهیدان باشیم.

حکیم‌زاده با اشاره به رویکردهای جدید آموزش و پرورش گفت: تحول در مدرسه، صرفاً به معنای تغییر در بنا و فضاهای فیزیکی نیست؛ بلکه باید محیط‌های آموزشی از شکل اداری و سرد به فضایی گرم، امیدآفرین و مشارکتی تبدیل شوند. کلاس‌های درس نیز باید از شیوه‌های سنتی معلم‌محور فاصله گرفته و به محیط‌های یادگیرنده‌محور، خلاق و فعال تبدیل شوند.

وی افزود: هدف اصلی، پرورش خلاقیت، مهارت‌های تفکر و یادگیری پایدار در دانش‌آموزان است؛ یادگیری نباید طوطی‌وار و محدود به کتاب‌های درسی باشد، بلکه باید در زندگی واقعی کاربرد پیدا کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از محورهای اساسی تحقق این تحول را راه‌اندازی اجتماعات یادگیری حضوری و مجازی عنوان کرد و گفت:  ثبت‌نام بیش از ۳۴۰هزار مدیر، معاون و آموزگار در این اجتماعات، نشان از همگرایی بالای فرهنگیان دارد. تبادل تجربه، خلاقیت معلمان و کاربست فناوری در یادگیری، ابزارهای اصلی تحقق این تحول هستند.

حکیم‌زاده در بخشی از سخنان خود با تأکید بر لزوم پاسخ به پرسش «چرا باید تغییر کنیم؟» اظهارکرد: دانش‌آموزان نسل امروز، محدود به کتاب‌های درسی نیستند؛ آن‌ها جستجوگرانی هستند که به سرعت به منابع متنوع دسترسی دارند. اگر ما همچنان بر روش‌های سنتی و انتقال یک‌طرفه اطلاعات اصرار داشته باشیم، فاصله‌مان با نسل جدید بیشتر خواهد شد و یادگیری واقعی رخ نخواهد داد. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پایان، حکیم‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های «توانا» و «حامی» بیش از یک طرح آموزشی، رویکردی تربیتی دارند، گفت: هدف ما این است که مدرسه محلی برای زندگی، رشد و احساس ارزشمندی همه دانش‌آموزان باشد. مدرسه‌ای که در آن هر دانش‌آموز، فارغ از سرعت یادگیری‌اش، بداند یادگیری او برای نظام آموزشی مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha