• چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1404052917917
  • خبرنگار : 71589

تبدیل کود گاو به سوخت جت!

تبدیل کود گاو به سوخت جت!

یک استارت‌آپ آمریکایی در اقدامی برای متحول کردن استحصال انرژی‌های تجدیدپذیر، کود گاو را به سوخت جت تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا به نام «سیرکولاریتی فیولز»(Circularity Fuels) امیدوار است با استفاده از واحد رآکتور جمع‌وجور و برقی خود، تولید سوخت پایدار هوانوردی(SAF) را تسریع کند.

رآکتور این شرکت موسوم به اورو(Ouro)، بیوگاز حاصل از زباله‌های مزارع لبنی را به «گاز سنتز» که پیش‌ساز سوخت جت است، تبدیل می‌کند.

گاز سنتز (Synthesis gas) به مخلوط گازی اطلاق می‌شود که ترکیبی از هیدروژن و کربن منوکسید به نسبت‌های مختلف است. گاز سنتز به‌عنوان یک محصول میانی در صنعت پتروشیمی برای تولید سوخت، سنتز محصولات پرارزش و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

این شرکت به تازگی اعلام کرده که این فناوری، با موفقیت بیوگاز حاصل از یک مزرعه لبنی در دره مرکزی کالیفرنیا را به سوخت تبدیل کرده است.

این سیستم اصلاح الکتریکی جدید می‌تواند سوخت جت را در همان مزرعه تولید کند. جالب اینجاست که این رآکتور همه این کارها را تنها با یک صدم هزینه سیستم‌های مرسوم انجام می‌دهد. کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌تواند تولید سوخت در محل را به چشم‌اندازی واقع‌بینانه برای مزارع تبدیل کند.

بیش از ۲۰ مزرعه بزرگ دامداری در ایالات متحده سالانه نزدیک به یک تریلیون پوند کود دامی تولید می‌کنند، اما کمتر از ۶ درصد آنها بیوگاز را از این ضایعات استخراج می‌کنند.

دکتر استفن بیتون(Stephen Beaton)، مدیرعامل و بنیان‌گذار «Circularity Fuels» در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: کشاورزان در ایالات متحده و سراسر جهان روی یک معدن طلای بکر نشسته‌اند. ما به آنها این امکان را می‌دهیم که زباله‌ها را به محصولی سودآور تبدیل کنند که خطوط هوایی به شدت به آن نیاز دارند.

یک راه حل امیدوارکننده

«سوخت پایدار هواپیما» یک راه حل امیدوارکننده اما گران بوده است که به تأسیسات عظیم و متمرکز محدود می‌شود، اما این پیشرفت می‌تواند آن را تغییر دهد، زیرا این فناوری صد برابر ارزان‌تر و به اندازه کافی کوچک است که در یک مزرعه جا شود.

راکتور «اورو» بیوگاز (ترکیبی از متان و کربن دی اکسید حاصل از تجزیه کود) را می‌گیرد و آن را به یک جزء کلیدی برای سوخت جت تبدیل می‌کند.

گاز سنتز شده را می‌توان با استفاده از سنتز فیشر-تروپش(Fischer-Tropsch) که یک روش صنعتی جاافتاده است، بیشتر به سوخت جت تبدیل کرد.

علاوه بر این، این پیشرفت مشکل بزرگ دیگری را نیز حل می‌کند. اکثر مزارع به خطوط لوله مورد نیاز برای تولید سوخت سنتی متصل نیستند.

این شرکت می‌گوید که این فناوری جدید امکان تولید سوخت مایع در محل و حمل آن با کامیون را با استفاده از شبکه‌های حمل و نقل موجود فراهم می‌کند.

بیتون می‌گوید: برای اولین بار، کشاورزان بدون انتظار برای زیرساخت‌های خط لوله که هرگز فراهم نمی‌شوند، به تولیدکنندگان سوخت تجدیدپذیر تبدیل خواهند شد.

این نمایش موفقیت‌آمیز، چندین نوآوری کلیدی را تأیید می‌کند. گفته می‌شود این رآکتور اولین رآکتوری است که بیوگاز خام را از تالاب زباله یک مزرعه به صورت الکتریکی و بدون احتراق به یک پیش‌ساز سوخت جت تبدیل می‌کند. همچنین استفاده از این سیستم آسان است، زیرا به یک اتصال الکتریکی استاندارد متصل می‌شود و می‌تواند مستقیماً بیوگاز خام را پردازش کند و مراحل پیش‌تصفیه پرهزینه را حذف کند.

علاوه بر این، این رآکتور می‌تواند حتی با وجود آلاینده‌هایی که به سایر اصلاح‌کننده‌ها آسیب می‌رسانند، عملکرد پایدار خود را حفظ کند.

اهداف سوخت پایدار

این نقطه عطف زمانی حاصل می‌شود که خطوط هوایی با الزامات فزاینده‌ای برای گنجاندن SAF در مخلوط سوخت خود مواجه هستند.

تولید SAF کمتر از یک درصد از تقاضای صنعت را برآورده می‌کند.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است: اگر فناوری تبدیل بیوگاز به سوخت فسیلی(SAF) در تمام مکان‌های مناسب دفع زباله در ایالات متحده از جمله مزارع، محل‌های دفن زباله و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به کار گرفته شود، می‌تواند روزانه ۴۲ میلیون گالن تولید کند و ۷۰ درصد از تقاضای سوخت جت این کشور را برآورده سازد.

شرکت «Circularity Fuels» فناوری جدید خود را ماه آینده در اجلاس جهانی SAF در لندن به نمایش خواهد گذاشت. همچنین قصد دارد فرآیند کامل تبدیل بیوگاز به سوخت فسیلی را اواخر امسال در یک مزرعه در کالیفرنیا به نمایش بگذارد.

این شرکت با پذیرش گسترده این فناوری می‌تواند به خطوط هوایی کمک کند تا به اهداف سوخت پایدار خود دست یابند و میلیاردها دلار درآمد جدید برای کشاورزان ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha