• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۴ / ۰۶:۲۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404060200440
  • خبرنگار : 71649

دبیر شورای عالی ترافیک کشور عنوان کرد

جای خالی «حمل و نقل فوق سبک» در معابر کلان‌شهرها/ مدل شهرداری تهران برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها موثر نیست

جای خالی «حمل و نقل فوق سبک» در معابر کلان‌شهرها/ مدل شهرداری تهران برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها موثر نیست

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به جای خالی حمل و نقل فوق سبک در معابر کلان شهرهای کشور گفت: برای مسافت‌های زیر ۹ کیلومتر استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت می‌گیرد؛ بطوریکه مردم به راحتی می‌توانند از اسکوتر استفاده کنند چرا که کم خطر و بدون آلایندگی است.

مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سهم موتورسیکلت‌ها در آلایندگی‌ها بسیار بالاست و فرسودگی در آن‌ها زیاد است، اظهار کرد: در این حوزه کمی بی انضباطی اتفاق افتاده است. شهرداری تهران برنامه ریزی کرده است تا موضوع برقی سازی موتورسیکلت‌ها را دنبال کند. واقعیت این است که این پروژه ابهامات اجرایی زیادی دارد؛ این‌که قرار است در این وضعیت ناترازی، برق آن را چگونه تأمین کنند؟ به چه صورت برقی سازی کنند و یا اینکه چه تسهیلاتی به موتورسواران تعلق می‌گیرد که به سراغ استفاده از موتورسیکلت برقی بروند؟. سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: مدل طراحی شده برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها کارایی لازم را ندارد؛ اگر موتور بخرند و به مالک بدهند ممکن است از آن موتور استفاده آنچنانی نشود، اما مدل موثرتر این است که دولت بخشی از هزینه جا به جایی بار توسط موتورهای برقی را به صورت یارانه متقبل شود. روی جزییات اجرایی این طرح بحث شده است و امیدواریم بشود به نتیجه خوبی رسید. در غیر این صورت ممکن است یک سرمایه‌گذاری اتفاق بیوفتد و تعدادی موتور بیاید اما کارایی لازم را نداشته باشد.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری‌های کشور از جمله تهران باید توسعه میکروموبیلی (حمل و نقل فوق سبک) باشد؛ ابزارهایی مثل اسکوتر و یا دوچرخه برقی  ابزارهای سبک پاک هستند و می‌توان از آن‌ها به صورت اشتراکی استفاده کرد و در دنیا به شدت توسعه پیدا کرده‌اند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز این ابزار در حال توسعه است و جایش در تهران خالی است.

وی ادامه داد: شهرداری‌های همه کلان‌ شهرها باید این مسأله را در اولویت اول خود قرار دهند؛ برای مسافت‌های زیر ۹ کیلومتر استفاده از این ابزار مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت می‌گیرد. مردم به راحتی می‌توانند از اسکوتر استفاده کنند چرا که کم خطر و بدون آلایندگی است و از نظر روانشناسی لذت بخش و طبق گزارشات برای درمان اختلالات نیز مفید است.  

شفیعی اضافه کرد: نباید از دنیا عقب بمانیم و می‌توانیم به سمت آن برویم؛ عرض زیادی از معابر را نمی‌گیرد و به سرعت می‌توان آن را اجرایی کرد چرا که مانع خاصی پیش روی آن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha