حسین مهاجری در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت قطار شهری کرج گفت: مدیریت شهری کرج و مدیریت استان در این دوره تلاش بسیار زیادی برای پیشبرد پروژه قطار شهری کرج به کار گرفت تا به مرحله افتتاح برسد اما متأسفانه این پروژه به صورت کاریکاتوری پیش رفته و در بعضی از بخشها کارهایی انجام شده و در برخی بخشها اقدامی صورت نگرفته است.
مهاجری افزود: یکی از نمودهای این پیشرفت کاریکاتوری، کارهایی است که در ایستگاه شهید سلطانی به عنوان نقطه اتصال قطار شهری کرج و خط ۵ متروی تهران انجام شده است. در این مدت طی مصاحبههای مختلف عنوان کردم که متروی کرج فقط ایستگاه شهید سلطانی نیست و باید در محورهای دیگر هم اقداماتی انجام شود.
افتتاح فقط با ۲ قطار!
وی ادامه داد: یکی از این محورها، خرید قطار است که مدیریت قطار شهری کرج عملکرد خوبی در آن نداشته و اکنون فقط دو رام قطار در اختیار دارد. دوستان معتقدند با همین دو رام قطار میتوان متروی کرج را در مسیر شهید سلطانی-۴۵ متری گلشهر با سرفاصله ۲۵ دقیقهای در دو ریل متفاوت راهاندازی کرد. اما بحث اینجاست که اگر یکی از این قطارها خراب شود و تعمیر آن برای مدتی طول بکشد؛ چطور میتوان با یک قطار پاسخگوی تعداد بالای مسافران ورودی از خط ۵ بود؟
ماشینآلات امدادی نداریم/راههای خروج اضطراری تکمیل نیست!
این عضو شورای شهر کرج افزود: قطار شهری کرج فاقد ماشینآلات کشنده است و مشخص نیست اگر در بین مسیر قطار دچار مشکل شود چطور باید قطار را حرکت داد. سایر ماشینآلات امدادی که امکان حرکت بر روی ریل داشته باشند هم تهیه نشده است.
مهاجری ادامه داد: راههای خروج اضطراری متروی کرج هنوز تکمیل نشده و از این نظر هم از ایمنی لازم برای افتتاح برخوردار نیست.
متروی کرج هنوز از حداقلهای ایمنی هم برخوردار نیست
وی خاطرنشان کرد: بحث تجهیزات تهویه و دمنده/مکندههای مورد نیاز برای نصب در داخل تونلها هم یکی از موضوعات مربوط به ایمنی است که خیلی کم درباره آن صحبت شده و شاید حتی برخی مدیران ارشد درباره آن اطلاع نداشته باشند. این تجهیزات بسیار پیچیده بوده و باید به صورت هوشمند و توسط سیگنالینگ هدایت شوند. مترو کرج از این تجهیزات برخوردار نیست و تا زمانی که این فنها در تونلها نصب نشود؛ این پروژه از حداقل ایمنی برای جابجایی مسافران برخوردار نیست. اگر آتشسوزی در تونل رخ دهد؛ بدون این تجهیزات دود چطور باید خارج شود؟
این عضو شورای شهر کرج درباره مسأله تأمین زمین برای احداث دپوی مترو هم گفت: در این خصوص هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده و گزینه جایگزینی هم وجود ندارد. حتی اگر همین امروز هم دانشگاه خوارزمی با تخصیص زمین برای دپو موافقت کند؛ دو سال برای آمادهسازی فاز اولیه دپو زمان نیاز است.
وی گفت: طبق استانداردها، میزان پیشرفت ایستگاه میانی باید به ۷۰ درصد برسد تا تردد قطار از این ایستگاهها ممکن شود. آیا میزان پیشرفت ایستگاههای میانی متروی کرج به این میزان رسیده است؟
راهاندازی مترو بدون راهبر آموزش دیده!
مهاجری به چالش تأمین پرسنل تخصصی برای قطار شهری کرج هم اشاره کرد و گفت: متروی کرج برای شروع کار به حدود ۱۰ راهبر قطار نیاز دارد. این پرسنل تخصصی باید حداقل یکسال آموزش ببینند و در کنار یک راهبر حرفهای، چند هزار کیلومتر راهبری کنند تا گواهینامه دریافت کنند. این کار برای آموزش راهبران قطار کرج انجام نشده است.
وی در پایان گفت: اگرچه در این دوره بودجه زیادی برای قطار شهری کرج هزینه شده اما متأسفانه به دلیل سوءمدیریت، همه امور به موازات هم صورت نگرفته و به نظر بنده راهاندازی متروی کرج با این شرایط به صلاح نیست. ایجاد حداقل الزامات ایمنی برای این پروژه در صورت وجود مدیریت قوی و تأمین بودجه مورد نیاز، حداقل دو سال دیگر زمان نیاز دارد. من به عنوان عضو شورا با راهاندازی مترو در چنین شرایطی موافق نیستم.
انتهای پیام
نظرات