به گزارش ایسنا، حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی - با بیان اینکه بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم، گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. بسیاری از کشورهایی که بخش زیادی از آن دریایی است از هواپیماهای آبنشین استفاده میکنند.
وی افزود: هواپیمای آبنشین میتواند بدون نیاز به باند از روی آب بلند شود و مسافران از جمله استاد دانشگاه، پزشک، کارخانهدار و ... را ظرف مدت کوتاهی به مقصد برساند و این اقدام زمینه توسعه را فراهم میکند.
پورفرزانه تصریح کرد: همچنین این هواپیماها میتواند با جابهجایی محصولات دریایی در اسرع وقت از مناطق جنوبی به مناطق مختلف کشور، اقتصاد مردم جنوب را تقویت کند.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد با اشاره به اینکه اگر میخواهیم از اقتصاد دریامحور صحبت کنیم باید وسایل حمل و نقل آن نیز فراهم شود، گفت: به دنبال توسعه هواپیماهای آب نشین هستیم. جزایر مختلفی در کشور داریم که بینظیر هستند. برای دسترسی به این جزیهها باید بتوانیم از حمل و نقل ساده استفاده کنیم که تولید ثروت کند.
گفتنی است؛ خردادماه امسال اولین هواپیمای آبنشین در گیلان آزمایش شد.
آن طور که در برخی منابع آمده هواپیمای آب نشین جزو آن دسته از هواپیماهای سبکی هستند که برای تیکآف یا فرود روی آب ساخته یا تجهیز شدهاند. این هواپیماهای سبک قابلیت جابهجایی بار و مسافر را دارند و فعالیت آنها بین جزایر و بنادر میتواند در توسعه اقتصاد منطقه موثر باشد.
گفته میشود در طراحی هواپیماهای آب نشین ملاحظات نشست و برخاست در آب لحاظ شده است. این هواپیماها دوزیست هستند، یعنی نهتنها باید ملاحظات آیرودینامیکی در طراحیشان در نظر گرفته شود، بلکه باید اصول هیدرودینامیکی نیز رعایت شود. چنین هواپیمایی باید در لحظاتی که روی آب است، عملکردی مشابه قایق داشته باشد و حرکت پایداری ارائه دهد و زمانی که در پرواز است، نقش یک پرنده کاملاً پایدار را ایفا کند.
انتهای پیام
نظرات