پویان آزاده ـ نوازنده و مدرس پیانو ـ درباره رویکرد جشنواره با تاکید بر اهمیت جشنوارههای موسیقی به ویژه برای جوانان و نوجوانان گفت: جشنوارهها تاثیر سرنوشتساز دارند. من به عنوان کسی که هم در فستیوال هنری دانشآموزان کشور و هم جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت کرده و برگزیده شدهام، بدون تردید میگویم این جشنوارهها به شدت موثر هستند و حتی بیشتر از جشنوارههای مربوط به بزرگسالان، تعیینکننده سرنوشت طیف عظیمی از پتانسیلهای بالقوه هنری کشور محسوب میشوند.
وی در ادامه به گروه سنی مخاطبان جشنواره اشاره کرد و افزود: این شرکتکنندگان در حال آزمون و خطا، کشف و جستجو هستند. موقعیتهایی مانند جشنواره برای آنها اهمیت زیادی دارد، زیرا اجراهایشان مورد داوری و ارزیابی اساتید قرار میگیرد.
پویان آزاده درباره نقش و تاثیرگذاری جشنوارههایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان بر سرنوشت و آینده جوانان گفت: یک کار پژوهشی در زمینه Self-Efficiency یا خودکارآمدی که یک اصطلاح روانشناسی آموزشی است، انجام دادیم. بر اساس این پژوهش، شرکت در جشنواره در تقویت حس خودکارآمدی جوانان به شدت موثر است. حتی اگر فرض کنیم جشنواره هیچ دوره یا ورکشاپی برگزار نکند و برگزیدگان هیچ دریافتی از اجراهای جشنواره یا مراسم اختتامیه نداشته باشند، باز هم حضور در جشنواره به تنهایی روی حس خودکارآمدی آنها تاثیر میگذارد و در توانمندسازی آنها بسیار موثر است.
این داور جشنواره موسیقی جوان معتقد است: رویدادهای رقابتی حتی اگر شرکتکنندگان بعدها رشته موسیقی را ادامه ندهند، نگرش آنها به ساز و موسیقی را شکل میدهد و ذهنیت نسلها را درباره موسیقی تحت تاثیر قرار میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر ایران، با اشاره به میل و اشتیاق نسل جوان به مکتب پیانوی ایرانی توضیح داد: در کلاسها مشاهده میکنم جوانهایی که در رقابتهایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان دیده و قضاوت شدهاند، با معیارهای ارزیابی داوران آشنا شده، مکاتب موسیقایی را شناختهاند و درک و نگرش بهتری نسبت به موسیقی و ارزش مکاتب هنری پیدا کردهاند.
آزاده که چند سالی است به عنوان داور با جشنواره ملی موسیقی جوان همراهی میکند، درباره داوری در این جشنواره گفت: چند سال پیش اضافه شدن بخشی به نام بخش پیانوی ایرانی به جشنواره ملی موسیقی جوان را به جناب دکتر اردلان، دبیر جشنواره، پیشنهاد دادم و ایشان با توجه به مکتوبات و مطالعات موجود، پیشنهادم را پذیرفتند. حالا چند سالی است که این بخش به جشنواره اضافه شده و من به عنوان داور این بخش با جشنواره همکاری میکنم.
این نوازنده پیانو ضمن ابراز خرسندی از اضافه شدن بخش پیانوی ایرانی به جشنواره ملی موسیقی جوان که نشاندهنده پویایی جشنواره است، تشریح کرد: هنرجویان متعددی از سراسر ایران در بخش پیانوی ایرانی شرکت میکنند. گاهی برخی از آنها بسیار پیشرو هستند. نوازندگی پیانو هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در شهرستانها رشد داشته و شاید بچههای دور از پایتخت عطش بیشتری برای یادگیری و پویایی دارند.
وی افزود: خوشحالم که مکتب پیانوی ایرانی در جشنواره ملی موسیقی جوان جایگاه پیدا کرده است و حتی اگر در میل و ذائقه برگزارکنندگان جشنواره نبوده، به دلیل اهمیت و اعتباری که دارد و به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی توسط این جشنواره پذیرفته شده و به بخشهای رقابتی اضافه شده است.
آزاده در پایان تاکید کرد: هیچ کشوری فرهنگ و هویت خود را دست کم نمیگیرد یا آن را در درجه دوم قرار نمیدهد. موسیقی اقوام و فرهنگ موسیقیایی ایران هویتساز است و خوشحالم که جشنواره نسل جوان را به این فرهنگ حساس کرده است؛ از این بابت میتوان گفت کار جشنواره، یک کار بنیادین است. جوانها امیدوار باشند، چون آینده از آن آنهاست.
انتهای پیام
نظرات