• جمعه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404062112319
  • خبرنگار : 30057

تولید محتوای بومی هوش مصنوعی ویژه دانش‌آموزان ایرانی

تولید محتوای بومی هوش مصنوعی ویژه دانش‌آموزان ایرانی

نماینده تیم محتوای آموزشی یک پلتفرم بومی، هدف از اجرای این پلتفرم را ایجاد امکان یادگیری هوش مصنوعی برای همه دانش‌آموزان در هر نقطه کشور و بدون نیاز به معلم یا ابزار خاص دانست.

به گزارش ایسنا، خدادادی در مراسم تقدیر از نفرات برتر فصل تابستان مسابقه ملی هوش مصنوعی و طرح ایران دیجیتال که در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: این پلتفرم از یک باور ساده شروع شد؛ اینکه هر دانش‌آموزی در هر نقطه از کشور بتواند بدون نیاز به معلم یا ابزار خاص، واقعاً هوش مصنوعی را یاد بگیرد. دلیل انتخاب هوش مصنوعی نیز این است که دانش‌آموزان در هر مسیری که برای آینده خود انتخاب کنند، ردپای این فناوری را خواهند دید.

وی ادامه داد: برای طراحی دوره‌ها، ابتدا به سراغ معتبرترین منابع جهانی رفتیم و از پلتفرم‌هایی مانند برینیانس و یودمی الگوبرداری کردیم. اما کافی نبود. باید محتواهای پیچیده و سخت را به زبان دانش‌آموز منتقل می‌کردیم. بنابراین به سراغ ایده‌پردازی رفتیم و مفاهیم سخت را به زبان بازی، داستان و ماجراجویی طراحی کردیم.

نماینده تیم محتوای این پلتفرم توضیح داد: در سطح استارتر، دانش‌آموزان با بازی با مفاهیم هوش مصنوعی آشنا می‌شوند. در مراحل بعدی با شخصیت‌هایی مانند گودزیلا همراه می‌شوند تا الگوریتم‌ها را یاد بگیرند. سپس وارد دنیای یادگیری ماشین می‌شوند، داده‌ها را تحلیل می‌کنند و مدل‌های خود را می‌سازند. همزمان برنامه‌نویسی هم به‌صورت بلوکی آموزش داده می‌شود تا دانش‌آموزان از همان ابتدا با این مهارت ضروری آشنا شوند.

خدادادی افزود: در سطوح بالاتر، دانش‌آموزان وارد مباحثی مانند شبکه‌های عصبی می‌شوند. همه این محتوا، ویدئوها، تصاویر و امکانات جانبی توسط مهندسان ایرانی در این پلتفرم ساخته شده است. افتخار ما این است که محتوایی تولید کردیم که دانش‌آموزان را از هر ابزار دیگری بی‌نیاز می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بازخورد دانش‌آموزان گفت: ما برای اطمینان از مفید بودن محتوا، ابتدا نسخه آزمایشی را در اختیار گروه کوچکی از دانش‌آموزان قرار دادیم. این بازخوردها باعث اصلاح و بهبود محتوا شد و پس از آن، دوره‌ها در اختیار هزاران دانش‌آموز قرار گرفت.

نماینده تیم محتوای این پلتفرم مربوط به مسابقه ملی هوش مصنوعی یادآور شد: یادگیری بدون عمل فایده‌ای ندارد. بنابراین پس از دوره‌ها، دانش‌آموزان وارد مرحله پروژه شدند. در سطح اول، سه هزار پروژه از سوی دانش‌آموزان ارسال شد که ۵۰ پروژه به‌عنوان برتر انتخاب شد. امروز نیز برخی از این دانش‌آموزان آثار خود را ارائه می‌کنند.

وی از همراهی خانواده‌ها و حمایت تیم این پلتفرم قدردانی کرد و گفت: نتایج این پروژه‌ها نشان داد که دانش‌آموزان ایرانی توانایی ساخت هوش مصنوعی‌های منحصر به فرد را دارند و می‌توانند در آینده نقش‌آفرین جدی در این حوزه باشند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha