• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404062515305
  • خبرنگار : 71616

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

حمایت از تولید داخلی و رفع موانع مالی صنعت خودرو در دستور کار است

حمایت از تولید داخلی و رفع موانع مالی صنعت خودرو در دستور کار است

معاون وزیرصمت با تأکید بر ضرورت مقابله با اراده دشمن و حمایت جدی از تولید داخلی گفت: تصمیم‌گیری‌های با کیفیت در صنعت خودرو باید در اولویت قرار گیرد و وزارتخانه نیز با اجرای بسته حمایتی ۳۴ بندی، تأمین مالی و تسهیل ترخیص کالا، گام‌های عملی برای پشتیبانی از واحدهای تولیدی برداشته است.

به گزارش ایسنا، سید حامد عاملی،  در همایش استراتژی صنعت خودروی ایران در سایه جنگ، ضمن اشاره به تهدیدهای جنگی و فشارهای اقتصادی دشمن گفت: اراده دشمن این است که توان ما را کاهش دهد، ما را به سمت فقر و آشفتگی اقتصادی سوق دهد و وظیفه ما ایستادگی در برابر این اراده است. حمایت از تولید داخلی مهم‌ترین راه مقابله با فشارهای دشمن است و وزارت صمت تمام تلاش خود را برای همراهی با واحدهای تولیدی به‌کار گرفته است.

معاون ماشین‌آلات و صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با بیان اینکه این وزارتخانه بسته حمایتی ۳۴ بندی برای واحدهای تولیدی تهیه کرده و به تصویب دولت رسیده است، اعلام کرد: هرچند در مرحله اجرا برخی مشکلات وجود داشت، اما در بخش‌هایی مانند گمرک و ترخیص کالا سرعت بیشتری حاصل شد. در حوزه بانکی و بیمه نیز مصوبات این بسته اجرایی شد. البته برخی موارد به دلیل کوتاهی زمان ابلاغ به‌طور کامل اجرا نشده است.

وی همچنین از پیگیری برای تمدید این بسته در شرایط اضطراری خبر داد تا واحدهای تولیدی بتوانند از حمایت‌های آن بهره‌مند شوند.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت صنعت خودرو اشاره و تاکید کرد: وزارت صمت هیچ تفاوتی بین تولیدکنندگان قائل نیست و وظیفه اصلی ما حمایت از همه واحدهای تولیدی است.

عاملی ضمن اشاره به هماهنگی‌های انجام شده در حوزه تامین مالی، گفت: نامه یکسانی برای سایپا و ایران‌خودرو به بانک مرکزی ارسال شد و در بحث تامین ارز و پیش‌فروش‌ها نیز اولویت اصلی ما صنعت خودروسازی بوده است. البته بگویم که در سال ١۴٠۴، تاکنون یک دلار برای واردات خودرو تخصیص نداده‌ایم.

این مقام مسئول  درباره پرونده‌های قانونی مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، تصریح کرد: دولت و ستاد تنظیم بازار مسیر مشخصی برای قیمت‌گذاری دارند و هرگونه اقدام خارج از این مسیر، تخلف از قانون است. اگر خودروسازان مشکلی دارند، مسیر قانونی برای پیگیری وجود دارد و نیازی به اقدامات غیرقانونی نیست.

وی همچنین کاهش تولید در صنعت خودرو را عمدتاً ناشی از ترازی‌ها ندانست و توضیح داد: توافقاتی با خودروسازان برای کاهش ناترازی‌ها وجود داشت که توسط وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها دنبال شد و در تامین ریالی و ارزی صنعت خودرو نیز بیشترین تلاش انجام شده است.

عاملی ضمن اشاره به تجربه خود در صنعت خودرو و مونتاژکاری، خاطرنشان کرد: مسئله اصلی ما تعداد بالای تصمیم‌گیری‌ها و نبود تمرکز در فرآیندهاست. کیفیت تصمیمات، کیفیت محصول را تعیین می‌کند و تنها با تمرکز و همگرایی می‌توانیم به تولید رقابتی و توسعه پایدار برسیم.

این معاون وزیر صمت در پایان تاکید کرد که وزارت صنعت با کمک بخش خصوصی و فعالان صنعت خودرو، تلاش می‌کند فرآیند تصمیم‌گیری را به سمت هماهنگی و کیفیت بالاتر هدایت کند تا صنعت خودرو و سایر بخش‌های تولیدی کشور بتوانند در شرایط جنگ و فشارهای اقتصادی عملکرد موثرتری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha