• پنجشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۴ / ۰۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404070301633
  • خبرنگار : 71342

گله‌های نعیمی بابت مشکلات اجرای «فردریک» و پاسخ بنیاد رودکی

گله‌های نعیمی بابت مشکلات اجرای «فردریک» و پاسخ بنیاد رودکی

حمیدرضا نعیمی همزمان با آخرین اجراهای نمایش «فردریک» از مشکلاتی که برای اجرای دوباره این نمایش رخ داده، سخن گفت و گله‌هایی را بابت بعضی بی‌توجهی‌ها به تولید تئاتر در کشور مطرح کرد و در ادامه مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی نیز به بیان بعضی توضیحات درباره مطالب مطرح شده از سوی این کارگردان پرداخت.

به گزارش ایسنا، حمید نعیمی مشغول اجرای نمایش «فردریک» در تالار وحدت بود که با وقوع جنگ ۱۲ روزه، اجرای این اثر نمایشی مانند دیگر فعالیت‌های هنری متوقف شد.

او سرانجام بعد از مدتی پیگیری موفق شد تا نمایش خود را برای مدتی محدود دوباره در تالار وحدت روی صحنه ببرد و این چنین است که «فردریک» با گروه تازه‌ای از بازیگران، از ۲۰ شهریور بار دیگر اجرای خود را از سر گرفت و تا یازدهم مهر ماه بر صحنه است.

نعیمی در پاسخ به اینکه روند ادامه اجراهای «فردریک» با توجه به وقفه‌ای که در اجرای عمومی این نمایش به واسطه جنگ ۱۲ روزه رخ داد، توضیح داد: ابتدا اجازه دهید که درباره‌ چگونگی اجرای نمایش «فردریک» در تالار وحدت توضیح بدهم. از سال ۱۴۰۰ برای اجرای نمایش «نادرشاه» درخواست دادم و هربار با مدیرانِ بنیاد رودکی به مشکل برخورد کردم که عنوان می‌کردند فهرست سالانه‌ اجراهایشان را بسته‌اند و جایی برای من نیست. حتا یکی از مدیران فهرستی را مقابل من گذاشت و گفت هر کدام از این نام‌ها را شما خط بزنید، به شما اجرا می‌دهیم که به ایشان گفتم من تئاتر کار می‌کنم که از ارزش‌های اخلاقی و انسانی حرف بزنم، حال برای این امر، حقِ همکارانم را نادیده بگیرم؟ حاضرم صدسال کار نکنم اما چنین ننگی در پرونده‌ کاری‌ام نباشد. اما جالب است که در آن فهرست نامی بود که نمی‌شناختم. وقتی پرسیدم این شخص کیست؟ گفتند تهیه‌کننده است و من ناراحت و عصبانی شدم که شما «تالار وحدت» را به هرکس که پول داشته باشد، اجاره می‌دهید؟ در تئاتر هنوز «کارگردان» آرتیست محسوب می‌شود. مردم برای دیدن نمایش یک کارگردان به تئاتر می‌روند نه یک تهیه‌کننده. متأسفم که هنوز نمی‌دانید کدام کارگردان در فلان تاریخ نوبت اجرا دارد.

نعیمی با اشاره به تغییر مدیریت تالار وحدت افزود: آن مدیر جای خود را به مدیر بعدی داد که ایشان هم کلی ابراز محبت کردند و گفتند به فهرست پیشین متعهد هستند اما اگر جایی خالی ماند به من اطلاع می‌دهند. سپس مدیر بعدی تشریف آوردند و ایشان هم فرمودند که اقدام خواهند کرد تا مدیر فعلی، مدیریت بنیاد رودکی را بر عهده گرفتند که با محبت و مهربانی بسیار اعلام کردند حاضرند به «نادرشاه» اجرا بدهند. اما چندماه بعد من به دلیل مشکلات اقتصادی ترجیح دادم «فردریک» را اجرا کنم. ایشان و شورای محترم بنیاد رودکی فرمودند که چون «فردریک» پیش‌تر در سالن اصلی تئاترشهر اجرا شده، نمی‌تواند در تالار وحدت اجرا روی صحنه برود. (بماند که استثنائاً بنابر دلایلی، نمایشی که پیش‌تر دوبار در تماشاخانه ایرانشهر و تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شده بود، در همان زمان در حال اجرا در تالار وحدت بود.) به هر حال شورا تشکیل جلسه داد و وقتی متوجه شدند که قصد «بازتولید» ندارم، بلکه می‌خواهم اثری تازه با ترکیبِ بازیگران جدید، طراحان جدید و طراحی صحنه و لباس و نور و حرکتِ داشته باشم، موافقت خود را اعلام کردند.

این کارگردان با اشاره به روندی که برای اجرا در تالار وحدت طی کرده، اضافه کرد: در روند کار اداری و ‌قراردادی، امور مالی تالار وحدت اعلام کرد که می‌بایست شبی ۵۶ میلیون اجاره پرداخت کنیم. وقتی به صورت حضوری با مدیر عامل بنیاد صحبت کردم که نمایشِ پیش از ما شبی ۳۶ میلیون پرداخت کرده، گفتند نمایش شما، کار سال جدید یعنی ۱۴۰۴ محسوب می‌شود و هر سال، طبق مصوبه‌ی شورای عالی بنیاد، اجاره تالار وحدت با این درصد اضافه می‌شود.

نعیمی با اشاره به هزینه‌های بالای تولید و اجرای یک اثر نمایشی در شراط فعلی افزود: به بنیاد گفتم من با گروه ۸۵ نفره و هزینه‌ بالای تولید قادر به پرداخت این مبلغ نیستم و مدیریت بنیاد گفتند شما قرارداد را امضا کنید و یک درخواست تخفیف بدهید. من بالاترین تخفیف را در جلسه‌ی شورا برای شما خواهم گرفت و تأکید کردند اگر مبلغی از این تخفیف به شما بازگردد، چون برای تولید تئاتر استفاده خواهد شد، پس این پول به جیب فرهنگ بازگشته است. من هم قرارداد را امضا کردم و نامه‌ درخواست تخفیف را تحویل دادم.

نعیمی که اجرای نمایشش به دلیل جنگ ۱۲ روزه دچار وقفه شده، درباره حمایت دولت از گروه‌هایی که اجرای آثارشان به دلیل جنگ متوقف شده بود، توضیح داد: قرارداد ما برای ۴۰ شب بود که تلاش داشتیم تا پیش از ماهِ محرم و صفر آن‌را به ۴۲ یا ۴۳ شب افزایش دهیم، اما خردادماه یعنی مصادف با بیست‌وششمین شب و با شروعِ جنگ، همه چیز متوقف شد و جالب است که بنیاد رودکی اجاره‌ ۲۷ شب اجرا را بدون یک ریال تخفیف، با قیمت ۵۶ میلیون تومان از فروش گیشه نمایش برداشت.

او اضافه کرد: در تاریخ ۱۵ محرم که جنگ متوقف شده بود، مدیر بنیاد رودکی از من خواست اگر می‌توانم در ماهِ محرم و صفر، نمایش را اجرا کنم. من نیز پذیرفتم منوط بر این که «شورای نظارت و ارزشیابی» هم موافقت کند اما اعضای شورا با دریافت «فیلم شاهد» از اجرا، پس از ده روز به ما اعلام کردند که کارشناسان شورای‌ نظارت و ارزشیابی با اجرای این نمایش در ماه محرم و صفر موافق نیستند و درست کمی بعد به نمایشی موزیکال که اجرایش در سالن‌اصلی تئاترشهر، به دلیل جنگ متوقف شده بود، برای اجرا در تالار وحدت در ماه صفر موافقت کردند و این چنین بود که مدیر بنیاد رودکی و معاون ایشان در جلسه‌ای با حضور من و تهیه‌کننده نمایش، از پایان کار ما با بنیاد صحبت کردند. وقتی پیگیر ادامه اجرا شدم، گفتند بروید و مشکل‌تان را با رئیس مرکز هنرهای نمایشی حل کنید. گفتم اجرای نمایش «فردریک» در «تالار وحدت» چه ربطی به مدیر مرکز دارد که گفتند چون ایشان برای آن نمایش موزیکال، درخواست اجرا داده‌اند و با اجرای آن نمایش، شما دیگر فرصتی برای اجرا ندارید و ما باید به تعهدات‌مان نسبت به ۶۰ درخواستی که داریم، بپردازیم. به ایشان گفتم وقتی سیل می‌آید، همه آسیب می‌بینند. وقتی جنگ شده، همه صدمه دیده‌اند. شما نمی‌توانید من و گروه بزرگم را نادیده بگیرید. بقیه‌ اجرای من جزو قراردادم محسوب می‌شود.

نعیمی با اشاره به پیگیری‌هایش با اداره کل هنرهای نمایشی برای ادامه اجرای «فردریک» اضافه کرد: جلسات من با مدیر اداره کل و سرپرست معاونت اجرایی این اداره به هیچ‌جا نرسید و به همین دلیل، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای نوشتم که توسط مشاور وزیر به معاونت وقت امور هنری ارایه شد و ایشان ترتیب جلسه‌ای دادند. گفتگو کردیم و کمی بعد از بنیاد رودکی اطلاع دادند که شما می‌توانید از ۲۰ شهریور، ۱۸ اجرا داشته باشید. باز هم نامه‌ تخفیف را تسلیم مدیریت بنیاد کردم و مسئول امور مالی گفتند آقای مدیر عامل موافقت نکرده‌اند و این مبلغ «کفِ قرارداد» است.

او با اشاره به وعده وزارت ارشاد برای حمایت از گروه‌های هنری که در جریان جنگ آسیب دیده‌اند، یادآوری کرد: پس از جنگ دوازده روزه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری اعلام کردند گروه‌های نمایشی که به خاطر جنگ آسیب دیده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند. بر این اساس، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، طی دستوری، تئاترشهر و تالار سنگلج و تالار هنر و دیگر مجموعه‌های تحت مدیریت خور را مؤظف کردند که ۲۰٪ درصد سهم انجمن هنرهای نمایشی از فروش را دریافت نکنند اما وقتی به بنیاد رودکی اعلام کردیم که حال مردم خوب نیست و این روزها مبلغ ۷۵۰ هزارتومان برای بلیت تئاتر مبلغ بالایی است و اجازه بدهید ما مبلغ را به  ۵۵۰ کاهش دهیم، شما هم در اجاره به ما تخفیف بدهید، از تخفیف بلیت توسط ما خرسند شدند اما حاضر نشدند ریالی از اجاره‌ تالار کم کنند.

این کارگردان با اشاره به دیگر پیگیری‌هایی که برای حل مشکل خود انجام داده، اضافه کرد: با تغییر معاونت هنری، به خیال این که سرپرست جدید این معاونت با درد ما آشناست، نامه‌ای به ایشان نوشتم که شاید بتوانند کاری برای حمایت از گروه ما انجام دهند که دیدم شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم به مدیران فرهنگی دل‌خوش کنیم.

نعیمی در ادامه، راه‌اندازی تئاتر خصوصی را همچون تیر خلاصی به بدنه تئاتر دانست و افزود: با این اقدام، دولت که نسبت به تئاتر کم‌مسئولیت بود، مطلقاً بی‌مسئولیت شد. دیگر ما چیزی به نام تئاتر دولتی نداریم، و هیچ حمایتی هم برای گروه‌های نمایشی در نظر گرفته نمی‌شود. بنیاد رودکی که می‌بایست بخشی از بودجه‌اش را صرف تولید تئاتر کند، سال‌هاست از این امر سرباز می‌زند و به شکل «خصولتی» جدا از هزینه‌ای که از گروه‌های تئاتری دریافت می‌کند، در بهترین نقاط سالن، بالغ بر ۱۰۰ صندلی برای مهمانان تالار و بنیاد و اصحاب رسانه، از کل صندلی‌ها برمی‌دارد. این ظلم مضاعفی است که به ما و گروه‌ها تحمیل می‌شود و دردناک آن‌جاست که این صندلی‌ها در هنگام اجرا معمولاً خالی هستند.

او ارایه نوبت اجرا به دو گروه هنری را به عنوان دیگر آسیب در تالار وحدت برشمرد و توضیح داد: با قرار دادن دو گروه اجرایی پشت‌سر هم، اکنون تالار وحدت به وضعیتی رسیده که باید حضور مهمانان ویژه و بزرگانی را که به پشت صحنه می‌آیند، نادیده بگیرید و با اضطراب و دلشوره فقط به فکر خالی کردن اتاق‌ها باشید؛ چیزی شبیه به رستوران‌های میان‌راهی که عده‌ای می‌ایستند تا میز خالی شود. این در شأن تالار وحدت نیست. متأسفم که مدیریت به کمیتِ ۶۰ درخواستی که برای اجرا در تالار وحدت شده، افتخار می‌کند. متأسفم که مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر در سراسر کشور یا خانه‌ تئاتر به عنوان نهاد صنفی، ناتوان از سر و سامان دادن به این وضعیت هستند و باز متأسفم که گله‌های به حق ما مورد کم‌توجهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.

در ادامه، ایسنا پیگیر پاسخ بنیاد رودکی به موضوعات مطرح‌شده از سوی حمید نعیمی شد و علیرضا پولاد، مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی نیز در گفتگو با ایسنا به ارایه توضیحاتی درباره شرایط اجرای نمایش «فردریک» پرداخت.

او گفت: ابتدا لازم است به اطلاع برسانم پیشتر قرار بود آقای نعیمی نمایش «نادرشاه» را درتالار وحدت به صحنه ببرند و اختصاص زمان و سالن به ایشان برای آن نمایش بود. منتها ایشان اعلام کردند که سرمایه و عوامل انسانی برای آن نمایش فراهم نشده و قصد دارند به باز اجرای نمایش «فردریک» بپردازند.

او اضافه کرد: هرچند سیاست بنیاد رودکی اجرای نمایش‌های دست اول است، اما با توجه به کسوت هنری ایشان و توضیحاتی که در شورای نمایش بنیاد ارائه کردند، بنیاد با اختصاص زمان و سالن به باز اجرای نمایش «فردریک» موافقت کرد.
پولاد با ارایه توضیحاتی درباره قرارداد نمایش «فردریک» افزود: قرارداد اجرای نمایش «فردریک» برای ۴۰ اجرا منعقد شد و با توجه به اینکه تعرفه قرارداد سالن برای همه گروه‌های هنری یکسان است، در این زمینه تبعیضی صورت نگرفته است.
او ادامه داد: پس از اجرای بیست و هفتم نمایش «فردریک» متاسفانه شرایط جنگ تحمیلی ۱۲ روزه پیش آمد و تمام رویدادهای هنری از جمله اجراهای تئاتر کشور به ناچار متوقف شد و به تبع آن این اجرا هم به صحنه نرفت. پس از آن و در جلسه‌ای حضوری به آقای نعیمی پیشنهاد شد که گروه از فرصت دهه دوم محرم تا پایان ماه صفر برای به صحنه بردن ادامه نمایش استفاده کنند که مورد قبول ایشان قرار نگرفت.
مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی اضافه کرد: با وجود اینکه برنامه‌ تالارهای بنیاد رودکی از ماه‌ها قبل تنظیم و نهایی می‌شود، اما با هدف کمک و حمایت به گروه‌هایی که در جنگ ۱۲ روزه آسیب دیده‌اند، بنیاد رودکی به سختی، مجددا تعداد ۱۸ اجرا برای ایشان در نظر گرفت این در حالی است که از اجراهای ایشان ۱۳ اجرا باقی مانده بود. با احترام به کسوت و هنرمندی جناب آقای نعیمی، بنیاد رودکی نیز تلاش کرده تا شرایط مساعد برای اجرای آثار ایشان فراهم شود.
پولاد در پایان تاکید کرد: بنیاد رودکی همواره حامی هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی بوده و تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایط مناسب برای اجرای آثار هنری و بهره‌مندی مردم از تئاتر و موسیقی کشور به کار می‌بندد.

گفتنی است اجرای نمایش «فردریک» شامگاه جمعه، یازدهم مهر ماه در تالار وحدت به پایان می‌رسد.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha