حسن عبدالله زاده هشتم مهر، در نشست خبری معرفی نظام ارجاع و پزشک خانواده و سیر پیشرفت اجراییسازی آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: حوزه جوانی جمعیت، پزشک خانواده، نظام ارجاع و سواد سلامت، چهار برنامهای است که جزء اولویتهای اصلی وزارت بهداشت است که بارها بر ضرورت برنامهریزی و اجرای مستمر آن تأکید شده است.
وی افزود: طرح پزشک خانواده که طی چند سال اخیر به ویژه در مناطق روستایی کشور آغاز شده، هنوز به صورت کامل در تمامی روستاها اجرا نشده، اما وزارت بهداشت امسال، تقویت این برنامه را جزو اولویتهای اساسی خود قرار داده است.
مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز این برنامه را در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در اولویت خود قرار دادهاست و با برگزاری جلسات منظم هفتگی معاونتهای مختلف، روند پیشرفت و بهبود این برنامه را دنبال میکند.
وی افزود: جمعیت تحت پوشش طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالغ بر یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر است که عمدتاً تحت پوشش بیمه سلامت و صندوق بیمه روستایی قرار دارند.
عبدالله زاده خاطرنشان کرد: ۱۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق روستایی و شهرهای کوچک تحت پوشش به تعداد ۳۴ شهر هستند که از کل جمعیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر، یک میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند، که خدمات بقیه جمعیت از طریق اعتبارات دانشگاه و وزارت بهداشت تامین میشود. این مراکز فعال هستند و خدمات درمانی و پیشگیرانه خود را در قالب نظام ارجاع به بیماران ارائه میدهند.
وی درباره اهمیت نظام ارجاع افزود: اجرای کامل نظام ارجاع در سطوح مختلف (سطح یک، دو و سه) موجب تسهیل فرآیند ارجاع بیماران توسط پزشکان خانواده میشود؛ پزشک عمومی با داشتن نقشه ارجاع دقیق، میتواند بیمار را به متخصص یا مرکز مناسب ارجاع دهد و روند درمان و پیگیری بیمار را دنبال کند که این امر موجب کاهش هزینهها، کاهش زمان انتظار بیماران و جلوگیری از مراجعههای متعدد و دوبارهکاریها خواهد شد.
مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در این نظام، پزشکان متخصص به سوابق سلامت بیماران دسترسی کامل دارند، که این موضوع باعث افزایش دقت در ارائه خدمات درمانی میشود. همچنین بیماران از مناطق روستایی و شهرهای کوچک، بدون نیاز به انتظار طولانی، با نوبتهای قبلی تعیین شده، خدمات تخصصی و فوق تخصصی خود را دریافت میکنند، که موجب کاهش هزینهها و افزایش کیفیت خدمات میشود.
عبداللهزاده بیان کرد: نظام ارجاع دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری معاونتهای بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات در سه سطح طراحی و در حال پیادهسازی است، که خدمات سلامت به صورت یکپارچه و هدفمند به مردم ارائه شود.
مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای مستمر، این نظام به صورت کامل اجرا و گامی مهم در جهت ارتقای سلامت جامعه برداشته شود.
نظام ارجاع برنامهای جامع برای تسهیل دسترسی بیماران به خدمات تخصصی
کارشناس مسئول نظام ارجاع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: نظام ارجاع برنامهای بین معاونتهای مختلف دانشگاه است که با همکاری معاونت بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات به اجرا درآمدهاست و هدف آن تسهیل مسیر درمان بیماران و ارتقای کیفیت خدمات سلامت است.
معصومه فدائی افزود: این نظام سه سطح دارد؛ سطح یک که شامل ارجاع بیماران از مراکز جامع سلامت به سطح دو است، سطح دو که دربرگیرنده ۲۹ مرکز درمان تخصصی شامل ۱۳ درمانگاه بیمارستانی در مشهد، سه کلینیک ویژه مستقل و ۱۳ بیمارستان در شهرستانهای استان خراسان رضوی میشود و خدمات درمانی به بیماران ارائه میکند، و سطح سه که ارجاع به خدمات فوق تخصصی و بستری را شامل میشود.
کارشناس مسئول نظام ارجاع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: یکی از ویژگیهای برجسته این نظام، تصمیمگیری پزشک عمومی در مراکز بهداشت برای ارجاع بیماران به متخصصان است. این روند باعث جلوگیری از سرگردانی بیماران و کاهش مراجعات غیرضروری میشود و نوبتدهی دقیق و برنامهریزی شده به بیماران امکان دسترسی به خدمات تخصصی را با کمترین زمان و هزینه فراهم میکند.
فدائی خاطرنشان کرد: برای ۱۵ رشته تخصصی اصلی، نقشه ارجاعی دقیقی طراحی شده که شامل رشتههای داخلی، اطفال، زنان، جراحی عمومی، قلب، ارتوپدی، کلیه و مجاری ادرار، چشم، گوش و حلق و بینی، پوست، روانپزشکی، نورولوژی، جراحی اعصاب، بیماریهای عفونی و طب فیزیکی است.
وی با بیان اینکه در اکثر شهرستانها تقریبا ۷۰ یا ۸۰ درصد تخصصها وجود دارد، افزود: نقشه ارجاع برای ۲۱ مرکز شبکه بهداشت و درمان به صورت اختصاصی در سه اولویت طراحی شده است تا بیماران بتوانند به نزدیکترین مرکز تخصصی دسترسی پیدا کنند. در صورت نبود متخصص یا تکمیل نوبتها، اولویتهای بعدی فعال میشوند تا خدمات درمانی به بهترین شکل ارائه شود.
کارشناس مسئول نظام ارجاع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: امکان ارجاع دو به دو در سطح دو وجود دارد، به این معنی که پزشک متخصص میتواند بیمار را به متخصص دیگری ارجاع دهد و در صورت نیاز به بستری یا خدمات فوق تخصصی، ارجاعهای لازم انجا میشود. این ساختار به بیماران کمک میکند تا مراحل درمان خود را با کمترین سختی و بهینهترین مسیر طی کنند.
فدائی تاکید کرد: اجرای نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گامی مهم در جهت ارتقاء سلامت جامعه و افزایش رضایت بیماران است و باعث کاهش هزینهها و جلوگیری از دوبارهکاریها میشود.
نظام ارجاع الکترونیکی نیازمند فراهمسازی زیرساختهای کامل نرمافزاری و سختافزاری
در ادامه مدیر آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: نظام ارجاع الکترونیکی نیازمند فراهمسازی زیرساختهای کامل نرمافزاری و سختافزاری است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، موفق به توسعه نرمافزار HIS درمانی اختصاصی شده است که توسط تیم متخصص و با تجربه برنامهنویسان دانشگاه طراحی و پیادهسازی شده است.
مهدی غفاریمقدم، اظهار کرد: روند تحول دیجیتال در حوزه سلامت و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اهتمام ویژه بر توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و استفاده از نرمافزارهای تخصصی، پروژه نظام ارجاع الکترونیکی را به عنوان یکی از برنامههای اولویتدار خود دنبال میکند.
وی افزود: این برنامه که با همکاری معاونتهای بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات دانشگاه به اجرا درآمده، نقش بسزایی در تسهیل مسیر ارجاع بیماران، افزایش بهرهوری سیستم درمانی و بهبود دسترسی به خدمات تخصصی دارد.
غفاری مقدم در تشریح آخرین وضعیت این پروژه افزود: نظام ارجاع الکترونیکی نیازمند فراهمسازی زیرساختهای کامل نرمافزاری و سختافزاری است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، موفق به توسعه نرمافزار HIS درمانی اختصاصی شده است که توسط تیم متخصص و با تجربه برنامهنویسان دانشگاه طراحی و پیادهسازی شده است.
مدیر آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: این نرمافزار بهطور کامل فرآیند ثبت اطلاعات بیماران، ارجاع از مراکز جامع بهداشت به مراکز تخصصی و بیمارستانها و پیگیری درمان را به صورت الکترونیکی مدیریت میکند که این امر باعث افزایش دقت، کاهش خطاهای انسانی و سرعتبخشی به فرآیندهای درمانی شده است.
غفاری مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و پیچیدگیهای موجود در حوزه سلامت، تعامل موثر بین معاونتهای مختلف بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات، نقش کلیدی در حل مشکلات و بهبود مستمر این سامانه دارد. تیم فناوری اطلاعات دانشگاه به صورت مستمر در حال پایش و رفع ایرادات نرمافزاری و بهروزرسانی سامانه است تا فرآیندها بدون وقفه و با بالاترین کیفیت ادامه پیدا کند.
وی همچنین به اهمیت همکاری با سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: سامانههای بیمهای و وزارت بهداشت نقش مهمی در تسهیل و یکپارچهسازی اطلاعات دارند و هماهنگیهای انجام شده در سالهای اخیر، موجب تسریع فرایندهای مرتبط با نظام ارجاع شده است، با این حال، همچنان چالشهایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با همکاری بیشتر و به کارگیری فناوریهای نوین، به زودی این مشکلات برطرف شود.
مدیر آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: یکی از مزیتهای مهم نرمافزار توسعه یافته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امکان ارزیابی دقیق عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی، نظارت بر روند ارجاع بیماران و استخراج گزارشهای مدیریتی است که به بهبود کیفیت خدمات و تصمیمگیریهای استراتژیک کمک میکند.
وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد ۲۱ مرکز بهداشتی وجود دارد که ۱۶ شبکه بهداشت درمان در سطح استان خراسان رضوی در خارج از مشهد، پنج مرکز در سطح مشهد و ۱۳ مرکز درمانی بیمارستانی، سه کلینیک و ۱۳ بیمارستان شهرستان وجود دارد که در کل ۵۰ حوزه میشود که بایستی بستر زیرساختی پایداری داشته باشند.
غفاریمقدم بر لزوم استمرار حمایتها و توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کلان سلامت دیجیتال تاکید و اظهار کرد: با پشتیبانی مستمر مسئولان و همکاری همهجانبه تیمهای تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال ارائه خدمات سلامت دقیقتر، سریعتر و با کیفیتتر به مردم استان خراسان رضوی است.
انتهای پیام
نظرات