به گزارش ایسنا، در حالی که طی ماههای اخیر پخش برنامههای سینمایی در رسانه ملی به برنامه «هفت» شبکه نمایش محدود شده، پلتفرمهای ویاودی و تلویزیونهای اینترنتی به پخش مرتب چند برنامه سینمایی میپردازند که از حضور چهرههای شناختهشدهای نیز بهره میبرد و اگرچه احتمالا شمار بیننده آنها به اندازه رقبای باسابقهتر تلویزیونیشان نیست، اما بریدههای آنها در شبکههای اجتماعی دیده میشود.
از برنامههای سینمایی در حال پخش تلویزیونهای اینترنتی، میتوان به «پلان» محصول رسانه تصویری «آن» اشاره کرد که از مرداد ۱۴۰۳ با اجرای امیرشهاب رضویان شروع شد و در فصل دوم با اجرای میثم فکری ادامه یافت. در همین رسانه، برنامه «پلتفرم» نیز با موضوع شبکه نمایش خانگی پخش میشود که اجرای آن را میثم کریمی بر عهده دارد و طی بیش از یک سال اخیر به پخش خود ادامه داده است.
«کات» با اجرای مسعود فراستی دیگر برنامه سینمایی بر بستر پلتفرمهاست که از بهمن ۱۴۰۳ در تلویزیون اینترنتی همشهری به پخش میرسد. این برنامه که با دال مرکزی «نقد» ساخته میشود، به نقد محصولات هنری دیگری تئاتر و تجسمی نیز میپردازد. در همین رسانه، برنامه هفتگی «۲۴» هم با موضوع سینما به نمایش درمیآید که در آن مسعود فراستی حضور ندارد.
به شکلی جالب توجه، برنامههای سینمایی سایر پلتفرمها نظیر «۳۵ میلیمتری» و «کافه آپارات» که گاه در ایام غیرمقارن با جشنواره فیلم فجر پخش میشدند، این روزها به پخش نمیرسند.
در تلویزیون نیز عناوین دیگری مثل «نقد سینما» و «سینما ملت» که در کنار «هفت»، پازل برنامههای سینمایی تلویزیون را تکمیل میکردند، روی آنتن دیده نمیشوند و میدان بیشتر در اختیار برنامه پرسابقه «هفت» قرار گرفته است که با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه نمایش قرار دارد. طی ماههای اخیر برنامه «نمای نزدیک» شبکه افق هم در بعضی قسمتها به نقد و بررسی فیلمهای سینمایی یا سریالهای نمایش خانگی پرداخته است.
در سالهای گذشته، کمتر پیش آمده بود که شمار برنامههای سینمایی در پلتفرمها، از برنامههای سینمایی تلویزیون بیشتر شود. این تکثر در بستر پخش و عوامل تولید برنامههای سینمایی، باعث شده تا این محصولات از تنوع بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شوند.
برنامهای که زاییده خطوط قرمز بود!
برای بررسی برنامههای سینمایی پلتفرمها، خبرنگار ایسنا با میثم کریمی که تهیهکنندگی «پلان» و «پلتفرم» در رسانه تصویری «آن» و اجرای برنامه «پلان» را بر عهده دارد، گفتگویی انجام داد. کریمی راهاندازی این دو برنامه را حاصل برخی محدودیتهای حاکم بر صداوسیما میداند.
کریمی درباره ویژگی این دو برنامه اظهار میکند: در آن زمان وقتی برنامههای سینمایی را میدیدیم، همیشه موضوعات تکراری به نظر میرسید، ولی ما در «پلان» سراغ موضوعاتی رفتیم که به نوعی خط قرمزی بودند. مثلا اولین قسمت را با سینمای سیاسی شروع کردیم و همان ابتدا نشان دادیم که میخواهیم سراغ موضوعاتی برویم که کمتر به آن پرداخته میشود.
مجری برنامه «پلتفرم» میگوید: به فاصله یک هفته بعد از «پلان»، برنامه «پلتفرم» را راه انداختیم. قبل از «پلتفرم» برنامهای وجود نداشت که به صورت تخصصی سریالهای خانگی را بررسی کند و از موضوعات شبکه نمایش خانگی مثل کیفیت آثار، نقشآفرینیها، تبلیغات زیاد و... بگوید. با این حال، تداوم پخش این برنامه و دعوت مهمانهای خوب به آن، باعث شد که به برندی تبدیل شود و آنقدر که من اطلاع دارم، تقریبا همه مدیران پلتفرمها، برنامه را دنبال کنند.
تهیهکننده برنامههای سینمایی رسانه تصویری آن ادامه میدهد: برنامه «قصههای سینما» هم که با امیر قادری تولید میشود، برنامهای کپسولی و ویژه مخاطب خاص سینماست. در فصل اول، درباره فیلمهایی صحبت کردیم که در آنها، «برف» نقش کلیدی داشت و حدود ۱۸۰ فیلم را معرفی کردیم. فصل دوم درباره سینمای جنایی دهه ۹۰ میلادی است و ممکن است در فصلهای بعدی به لحظات خاص و ماندگار سینمای ایران بپردازیم.
تقطیعهایی که سوءتفاهم میآورد
این برنامهساز درباره چالشهای ساخت «پلان» و «پلتفرم» توضیح میدهد: چالشهایی که در این دو برنامه داریم، بسیار شبیه به هم است. برای مثال، ابتدا تصمیم گرفتیم در هر دو برنامه فضایی فراهم کنیم که همه نگاهها و سلیقهها حضور داشته باشند و حرفهای خود را بزنند، حتی آنهایی که تا حالا شاید نتوانسته یا نخواستهاند صحبت کنند. جالب است بسیاری از دوستان سینماگر که داعیه آزادی بیان دارند و میگویند همه باید حرفشان را بزنند، گاهی انتقاد میکنند که چرا فلان فرد را دعوت کردهایم یا چرا به فلان نگاه تریبون دادهایم. به علاوه، همیشه از سوی دوستان متهم میشویم که با برخی تند برخورد کردهایم و با برخی دیگر ملایمتر.
او میگوید: چالش دیگری که داریم، انتشار ویدیوهای تقطیعشده و تحریفشده ما در فضای مجازی است که باعث سوءتفاهم و مشکلاتی در دعوت مهمانها میشود، اما همیشه سعی میکنیم در برنامهها نگاه منصفانه داشته باشیم و هر موضوعی را با حضور موافق و مخالف بررسی کنیم.
مهمانی که بعد از نقد منفی سریالش نیامد!
میثم کریمی در پاسخ به پرسشی درباره نقد اثر با حضور سازنده آن بیان میکند: ما معتقدیم نقد و گفتگو با حضور کارگردان یا نویسنده منافاتی ندارد، خصوصا اگر نقد منصفانه باشد. مثلا در چهار یا پنج ماه اخیر در برنامه «پلتفرم»، امیر قادری که فردی مقبول در سینماست، به عنوان کارشناس ثابت حضور دارد.
او تصریح میکند: بعضی برنامههای دیگر اما مثلا فیلمسازی را دعوت میکنند و در حضورش، حرفهایی را مطرح میکنند که شاید حتی توهین به او باشد! یک بار کارگردانی را دعوت کردیم که تا آخر برنامه هم نگرانی برخوردهای تند را داشت، اما سریالی هم بود که کارگردان آن پیشنهاد حضور در برنامه را پذیرفت، ولی بعد از نقد منفی منتقد برنامه، حضورش را در هفته بعد از آن لغو کرد.
در وایرالها با «هفت» رقابت میکنیم
تهیهکننده «پلان» و «پلتفرم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر شمار بینندههای پخش زنده این عناوین و مقایسه آن با تلویزیون گفت: فعلا از پخش زنده آمار دقیقی ندارم، اما یک بار که پخش زنده همزمان با سخنان یک تهیهکننده علیه یک نهاد، برای چند دقیقه قطع شد، با وجودی که دلیل آن اشکال فنی بود، بلافاصله بعد از برنامه، این شایعه را پخش کردند که قطع پخش زنده عمدی بوده است!
او اضافه میکند: این اتفاق نشان میدهد مخاطبان زنده هم داریم، هرچند معتقدم جز فوتبال، پخش زنده اینترنتی در ایران مخاطب آنچنانی ندارد و با تلویزیون قابل مقایسه نیست. مخاطب تلویزیون در مردهترین ساعت و در کممخاطبترین شبکه، بسیار بیشتر از کل شبکه نمایش خانگی است. به نظرم هیچوقت شبکه نمایش خانگی نمیتواند به تلویزیون برسد. با این حال، در فضای مجازی و ویدیوهای وایرالی، توانستهایم با برنامه «هفت» رقابت کنیم و حضور بزرگان سینما در برنامههای ما هم این موضوع را تایید میکند.
انتهای پیام
نظرات