محمدرضا فرحبخش چهارشنبه ۹ مهر در نشست مجازی با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان از تلاشهای شبانهروزی همکاران در تمام سطوح تقدیر و اظهار کرد: استمرار آرامش و موفقیتهای جاری مرهون همکاری و پشتکار تمامی همکاران است.
وی به موضوع نقل و انتقالات اشاره و بر رعایت اصل عدالت در این فرآیند تأکید کرد و افزود: هیچ گونه دخالتی در فرآیند نقل و انتقالات نداشتهام و تنها به مدیران و رؤسای شهرستانها و مناطق اختیار کامل دادهام تا با توجه به نیازهای موجود تصمیمگیری کنند.
فرحبخش به چالشهای حقوقی و صدور ابلاغها در ماههای مهر و آبان اشاره کرد و گفت: با تلاشهای شبانهروزی تیمهای مربوط، مشکلات موجود در این زمینه برطرف میشود.
وی همچنین بر اهمیت نظارت و ارزیابی مستمر در سیستم آموزشی تأکید کرد و از تمامی همکاران خواست که با جدیت به امور نظارتی پرداخته و در صورت مشاهده هرگونه غیبت یا تخلف، اقدامات لازم را مطابق با مقررات انجام دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بر لزوم همکاری و همدلی تمامی همکاران در راستای بهبود وضعیت آموزشی استان تأکید و ابراز امیدواری کرد با همین روحیه، تمامی اهداف و شاخصهای تعیینشده محقق شود و با توجه به همکاری مستمر و تلاشهای همگانی، بتوانیم سال تحصیلی موفقی را در استان کرمان رقم بزنیم.
وی در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: در ماده ۸۱ آییننامه اجرایی مدارس، تنبیهبدنی دانشآموز و سوءرفتار با وی به هر دلیل و تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار میشود.
فرحبخش گفت: مدیر مدرسه باید همکاران خود را نسبت به امور انضباطی، ممنوعیت تنبیهبدنی و سوءرفتار با دانشآموز آگاه کند.
وی با بیان اینکه در قوانین بالادستی از جمله قانون مصوب ۲۳ اردیبهشت ۹۹ مجلس شورای اسلامی مصادیق سوءرفتار نیز آمده، افزود: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد از قبیل ضرب و جرح، محبوسکردن، سوءاستفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان، یا قرار دادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف و یا خودداری از کمک به وی، به نوعی مصادیق سوءرفتارند که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.
وی با بیان اینکه هیچ فردی از عوامل آموزشی و تربیتی در مدرسه از معلم تا مدیر و معاون حق تنبیهبدنی دانشآموز را ندارند، ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بیفتد علاوه بر اینکه در هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری با آنها برخورد خواهد شد، به دلیل جنبه مجرمانه آن، در صورت شکایت اولیاء از طریق مراجع قضائی قابل پیگیری است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه توهین لفظی نیز مصداق سوءرفتار است، گفت: آنچه در آییننامه اجرایی در باب تنبیه مطرح شده، تنبیه به معنای آگاهی بخشی است نه تنبیهبدنی، گفته شده عوامل مدرسه موظف هستند دانشآموزان را نسبت به خطاهایی که میکنند آگاه و توجیه کنند نه اینکه با تنبیهبدنی جلوی رفتارهایشان گرفته شود.
وی افزود: والدین در ابتدا میتوانند با مراجعه به مدیر مدرسه موضوع را مطرح کنند، در صورت عدم نتیجه به ادارات آموزش و پرورش و واحدهای ارزیابی و عملکرد و شکایات استان موضوع را پیگیری کنند و هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری هم موظف به رسیدگی هستند و با فرد برخورد قانونی کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: از تذکر، اخطار و درج در پرونده تا اخراج و انفصال از خدمت و خیلی موارد دیگر برای معلمان و عوامل خاطی لحاظ میشود؛ حال تخلفاتی که جنبه مجرمانه داشته باشند و مشکل جسمی برای دانش آموز ایجاد کند، هیئتهای رسیدگی فرد را به مراجع قضائی معرفی میکنند تا برخورد لازم با آنها انجام شود.
انتهای پیام
نظرات