• شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404071207367
  • خبرنگار : 50091

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی:

حمل بارهای سنگین از عوامل تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای خواف است

حمل بارهای سنگین از عوامل تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای خواف است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: سالانه حدود ۵۰۰ هزار بارنامه در این شهرستان صادر و در شش ماهه اخیر، ماهانه حدود یک میلیون تن بار از مسیر جاده‌های این شهرستان جابجا شده که یکی از عوامل تخریب زیرساخت‌های جاده‌ای خواف است.

جعفر شهامت در حاشیه بازدید از برخی راه‌های اصلی و روستایی خواف به ایسنا گفت: با توجه به حمل بار سنگین از خواف و وجود معادن سنگ‌آهن سنگان، این شهرستان به مبدأ تولید بار و به لحاظ همجواری با مرز افغانستان به گذرگاهی برای حمل بار از بندرعباس به گمرک دوغارون تبدیل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره عدم انتقال شرکت‌های حمل و نقل خواف به شهرک حمل و نقل گفت: برای این کار الزامی به استقرار وجود ندارد، اما باید مشکلات ورودی شهرک حمل و نقل برطرف شود و ایمنی در رمپ ورودی و خروجی آن افزایش یابد تا تردد به شکل ایمن‌تری انجام شود.

شهامت در مورد مطالبات رانندگان و مشکلات ثبت شکایت‌های آنان در سامانه ۱۴۱ بیان کرد: در شهرستان خواف سالانه حدود ۵۰۰ هزار بارنامه صادر می‌شود و با این حجم بارنامه، طبیعی است که مشکلاتی در زمینه نوبت‌دهی، قوانین و مقررات و گلایه‌های مربوط به بومی‌گرایی مطرح شود؛ اما سیاست سازمان راهداری بر اساس بومی‌گرایی نیست و ما در حوزه شرکت‌های حمل و نقل نیز حداکثر آزادی عمل را برای آن‌ها قائل هستیم. با این حال، برخی افراد انتظار دارند که ما در صدور بارنامه‌ها، سهم‌بندی و مداخله کنیم، در حالی که این موضوع تابع قوانین بالادستی است و مداخله در این زمینه پیش‌بینی نشده و خلاف قوانین است، اما ما راهکارهایی داریم که با هماهنگی بین بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی مربوطه، می‌توانیم برای حل این مشکلات اقدام کنیم.

وی افزود: برخی از مطالبات مانند سوخت و بیمه در سطح ملی مطرح هستند و تنها بخش محدودی از آن‌ها به سطح محلی مربوط می‌شود. در شهرستان خواف، با حضور تشکل‌های صنفی، سامانه نوبت‌دهی مستقر شده است، ولی ایراداتی نیز دارد که با همکاری و هماهنگی خودشان قابل حل است. چارچوبی که ما مشاهده کرده‌ایم این است که مجری نوبت‌دهی، انجمن‌های صنفی شرکت‌ها هستند و ناظر بر آن نیز انجمن رانندگان است. همچنین برخی از مطالبات، مانند اینکه شغل رانندگان حوزه حمل و نقل بار به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شود، نیاز به تعیین قانون و تعریف تکالیف برای تأمین اجتماعی دارد.

شهامت اظهار کرد: با همکاری انجمن‌های حمل و نقل و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بسیاری از مشکلات در شرایط محلی قابل حل است. از مجموع شکایت‌ها، حدود ۱۰ هزار شکایت ثبت شده که بیش از ۹۵۰۰ مورد آن رسیدگی و به نتیجه رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: ثبت شکایت رانندگان در سامانه ۱۴۱ به صورت آنلاین انجام می‌شود و رانندگان می‌توانند از طریق تلفن همراه نیز اقدام کنند با این حال، به دلیل مسائلی مانند مشکلات سایبری یا کندی اینترنت، ممکن است گاهی اختلالاتی در این روند ایجاد شود. البته تماس‌ها نیز از سوی اپراتورها دریافت می‌شود و رانندگان می‌توانند شکایات خود را ثبت کنند؛ در مجموع، توصیه می‌شود که تشکل‌های صنفی، به ویژه انجمن‌های رانندگان و کامیون‌داران، روند کار را برای رانندگان تسهیل کنند.

راه‌های خواف ۸۶۰ کیلومتر است و ۳۱ شرکت حمل و نقل در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

شهرستان مرزی خواف با ۶ شهر، ۴ بخش و ۹۲ آبادی، افزون بر ۱۷۶ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha