• شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404071207387
  • منبع : نمایندگی اصفهان

«مهندسی کوانتوم»؛ درس جدید دانشگاه صنعتی اصفهان منتخب بنیاد ملی علم ایران

«مهندسی کوانتوم»؛ درس جدید دانشگاه صنعتی اصفهان منتخب بنیاد ملی علم ایران

ایسنا/اصفهان حمایت بنیاد ملی علم ایران و در چارچوب سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور، درس «مهندسی کوانتوم» تدوین‌شده توسط دو عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست ۱۶ درس منتخب ملی در حوزه علوم و فناوری‌های کوانتومی قرار گرفت.

به‌منظور بهره‌مندی تمامی دانشجویان و پژوهشگران کشور و با حمایت بنیاد ملی علم ایران، عنوان درسی جدید در حوزه علوم و فناوری‌های کوانتومی توسط استادان دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه می‌شود.

درس «مهندسی کوانتوم» که توسط مسلم زارعی(عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک) و ذاکر حسین فیروزه(عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر) تدوین شده است، در فهرست ۱۶ درس تخصصی و پیشرفته بنیاد ملی علم ایران برای تدریس در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان در روز شنبه ۱۲ مهر، این اقدام در چارچوب سیاست‌های کلان علمی کشور و در راستای اولویت‌های علم‌وفناوری برنامه هفتم توسعه صورت گرفته است. بر همین اساس، در پایان ۱۴۰۳، معاونت علمی از طریق بنیاد ملی علم ایران، فراخوان ملی «حمایت از تدوین و تدریس دوره‌های آموزش علوم و فناوری‌های کوانتومی» را خطاب به جامعه دانشگاهی منتشر کرد. در نتیجه این فراخوان، ۱۲ دانشگاه برتر کشور از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تبریز، اصفهان، شهید باهنر کرمان، فردوسی مشهد، بین‌المللی امام رضا(ع)، شهید مدنی آذربایجان و کردستان، برای نخستین‌بار در سال تحصیلی جدید ۱۶ عنوان درس تخصصی در این حوزه ارائه خواهند داد.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به ارسال ۶۶ پیشنهاد طرح درس توسط استادان برجسته کشور به بنیاد ملی علم ایران اظهار کرد: تمامی این طرح‌ها در فرایندی علمی و چندمرحله‌ای، با محوریت کمیته تخصصی کوانتوم و با همکاری چهره‌های شاخص دانشگاه‌های معتبر و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های کوانتومی، مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در نهایت ۱۶ طرح برتر انتخاب و تصویب شد.

وی افزود: این دوره‌ها با تأکید بر نوآوری در سرفصل‌ها، غنای محتوایی و انطباق با نیازهای آینده‌ساز کشور، از شرایط ممتاز برخوردارند، همچنین محتوای آموزشی دوره‌ها با کیفیتی مطلوب و مطابق با استانداردهای بنیاد، توسط استادان منتخب تولید و ضبط شده و همراه با جزوات تخصصی در اختیار بنیاد قرار خواهد گرفت. براساس توافقات صورت‌گرفته، تمامی این محتوا از طریق یکی از سکوهای آموزشی پیشرفته کشور، به‌صورت رایگان در دسترس دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان سراسر کشور قرار خواهد گرفت تا نقشی مؤثر در ترویج و تعمیق دانش کوانتوم ایفا کند.

درس «مهندسی کوانتوم» باهدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم بنیادی مکانیک کوانتومی و یادگیری مباحث پیشرفته مرتبط با فناوری‌های نوظهور کوانتومی طراحی شده است. این درس تلاش می‌کند تا با حداقل پیچیدگی ریاضی، مسیر درک و فراگیری موضوعات کلیدی همچون محاسبات کوانتومی، مخابرات کوانتومی، حسگری کوانتومی و طراحی ابزارهای فوتونیکی را برای دانشجویان هموار سازد. حضور و پیشرفت در عرصه‌های مرتبط با فناوری‌های کوانتومی، نیازمند ورود پژوهشگران و دانشجویان توانمند از دانشکده‌های مهندسی، به‌ویژه رشته‌های برق و کامپیوتر است؛ چرا که این رشته‌ها پیوندی مستقیم با توسعه زیرساخت‌ها، الگوریتم‌ها و سامانه‌های مبتنی بر کوانتوم دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha