به گزارش ایسنا، درحال حاضر بحران بیکاری و اشتغال یکی از مهمترین مسایل جامعه است و از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی جوامع با نیروی انسانی کارآمد آن ارتباط تنگاتنگی دارد، از این رو کسب مهارت و تربیت نیروی انسانی جزو سرمایههای ارزشمند یک کشور به شمار میرود و میتواند به عنوان پشتوانه حرکتهای بزرگ اجتماعی قرار گیرد.
فردی که دارای مهارت است اما شغلی پیدا نکرده، بیکار تلقی میشود و به این معناست که این فرد دارای مهارت و شایستگی متناسب با یک شغل یا مجموعهای از مشاغل در قالب یک حرفه هست اما شرایط بازار کار برای اشتغال وی فراهم نیست.
۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روزرسانی دارند و از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ باید به آموزش مجدد بپردازند.نگاهی گذرا به جمعیت جویای کار کشور نشان میدهد که معضل بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر به چشم می خورد به نحوی که بخش قابل توجهی از این افراد بعد از پایان دوره تحصیلی خود نمیتوانند جذب بازار کار شوند و این امر بیانگر آن است که دانش آموزان و دانشجویان در زمان تحصیل متناسب با نیاز بازار کار تربیت نمی شوند و این مسئله قطعاً ریشه در ضعف نظام آموزش عالی و تدوین برنامههای درسی دارد.
آموزشهای مهارتی سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و توانمندسازی شغلی افراد دارد. طبق آمار سازمان آموزش فنی و حرفهای، رصد اشتغال کارآموزان نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد مهارت آموزان با مهارتی که از طریق آموزشها کسب کردهاند، جذب بازار کار شدهاند.
به گفته غلامحسین محمدی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای بسیاری از شهرکهای صنعتی با مشکل جذب نیروی ماهر روبهرو هستند و این امر به معنای آن است که شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای آن شغل تربیت نشده است.
وی تاکید دارد که ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روزرسانی دارند به همین دلیل از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ باید به افزایش مهارت و آموزشهای مجدد بپردازند.
از نگاه کارشناسان در حال حاضر معضل بیکاری یکی از مشکلات اساسی جامعه ایران به شمار میرود و بخش اعظمی از افراد جویای کار به دلیل فقر مهارتی از شانس کمتری برای ورود به بازار کار برخوردار هستند، از این رو لازم است دورههای مهارتآموزی از دوران مدرسه و دانشگاه ارائه شود تا سطح مهارت افراد پیش از ورود به بازار کار افزایش یابد.
در همین راستا، مهرداد احمدی ـ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت در مراسم تکریم و معارفه سرپرست آموزشکده پسران دارالفنون و واحد استانی خراسان شمالی آمار جدیدی از ورود دانشآموختگان این مرکز به بازار کار ارائه کرده و گفته است: ۶۵ درصد دانشآموختگان این مرکز آموزشی در سازمانها،دستگاهها،صنایع و کارگاههای تولیدی استخدام و بیمه میشوند و بخش دیگری از آنها با تکیه بر مهارت به عرصه کارآفرینی راه مییابند.
آنطور که وی گفته طبق آمار وزارت کار، بخش عمده فارغالتحصیلان دانشگاههای ملی مهارت جذب بازار کار میشوند.بخشی از دانشآموختگان با مهارتهای کسبشده در بخشهای مختلف به کارآفرینی روی میآورند و اگر این افراد هم در آمار اشتغال در نظر گرفته شوند، بیش از ۸۰ درصد فارغالتحصیلان به نوعی شاغل خواهند شد. البته اکثر فارغالتحصیلان در بخش صنعت جذب میشوند چون صنایع میتوانند با تجهیز کارگاههای دانشگاههای ملی مهارت،به تربیت نیروهای متخصص کمک کنند.این همکاری هم کیفیت آموزش را ارتقا میدهد و هم نیاز بازار کار را تامین میکند.
معاون دانشگاه ملی مهارت این را هم گفته که هدف اصلی دانشگاههای ملی مهارت، آمادهسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و کارآفرینی است و تلاش میکند با ارائه آموزشهای عملی و بهروز، فارغالتحصیلان را برای رقابت در صنایع و بازار کار آماده کند.
وجود فارغ التحصیلان بیکار نشانگر آن است که مساله مهارت آموزی در کشور جدی گرفته نشده و بیکاری فارغ التحصیلان با ارائه آموزش های دانشگاهی حل شدنی نیست.
کارشناسان بر این باورند که مهارت آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد،از این رو توجه بیشتر جوانان کارجو به کسب مهارت و دانش فنی را یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش معضل بیکاری در جامعه می دانند.
در همین راستا حمید حاج اسماعیلی - کارشناس بازار کار در گفت وگو با ایسنا، معتقد است کشورهایی که در بحث آموزشهای مهارتی سرمایهگذاری کردهاند، بستر توسعه و رشد اقتصادی خود را فراهم کردهاند لذا سرمایهگذاری در امر مهارت به سود اقتصاد و بازار کار است.
وی با اشاره با بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان میگوید: وجود فارغ التحصیلان بیکار نشانگر آن است که مساله مهارت آموزی در کشور جدی گرفته نشده و بیکاری فارغ التحصیلان با ارائه آموزشهای دانشگاهی حل شدنی نیست لذا باید به سمت ارائه آموزش های فنی و مهارتی به دانشجویان پیش از ورود به بازار کار برویم.
گسترش ظرفیت بازار کار موضوعی است که این کارشناس بازار کار بر آن تاکید دارد و می گوید: در حال حاضر به اندازه کارجویان در کشور ظرفیتهای بازار توسعه پیدا نکرده و با عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مواجه هستیم لذا باید ظرفیتهای بازار برای حل این معضل دیده شود.
در حال حاضر دانشگاه ملی مهارت با نام پیشین دانشگاه فنی و حرفهای، یکی از مراکز آموزش عالی از نوع دانشگاههای صنعتی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که وظیفه مدیریت دانشکدهها و آموزشکدههای ملی مهارت سراسر کشور را بر عهده دارد. رسالت دانشگاه ملی مهارت پیوند علم و عمل و تربیت تکنیسینهای ماهر وکارآفرین است و به منظور رفع نیاز کشور به نیروهای ماهر ایجاد شده است.
دانشگاه ملی مهارت، دانشجویان خود را از بین دانش آموختگان دوره متوسطه نظام جدید هنرستانها و متناسب با رشته تحصیلی آنها در یکی از رشتههای شاخه فنی و حرفهای یا شاخه کاردانش یا فارغالتحصیلان دوره چهار ساله نظام قدیم هنرستانها انتخاب میکند.
به گزارش ایسنا، با توجه به بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی لازم است مراکز آموزشی، هنرستانها و دانشگاهها به سمت بازار کار حرکت کرده و نیروهای ماهر و متناسب با تقاضای بازار کار را تربیت کنند. ازسوی دیگر جامعه با فقدان مهارت روبهروست و سطح مهارت در نگاه برنامههای کلان کشور ضعیف است؛ از این رو نگاه به مقوله مهارت و مهارت آموزی در کشور باید تغییر کند و بستر اشتغالپذیری فارغ التحصیلان و جوانان آماده به کار با تقویت عنصر مهارت در آنها به وجود آید.
انتهای پیام
نظرات