علیرضا انصاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به افزایش روزافزون وسایل نقلیه و ضرورت مدیریت شهری برای مقابله با تبعات آن، اظهار کرد: با توجه به رشد ترددها و محدودیت فضا در هسته مرکزی شهر شهرداری موظف است معضلاتی از اعم کمبود پارکینگ را شناسایی و برای آن تمهیدات قانونی و اجرایی اتخاذ کند.
وی افزود: در سالهای گذشته، شهرداری زنجان برنامههایی برای توسعه پارکینگها در سطح شهر، بهویژه مناطق مرکزی داشته است. در همین راستا، یکی از پروژههای مهم، سال گذشته به بهرهبرداری رسید و بخشی از مشکل پارک در مرکز شهر را مدیریت کرد.
او ادامه داد: همچنین در پروژه سبزهمیدان که در طرح اولیه فاقد پارکینگ بود این موضوع پیشبینی شده و با نزدیک شدن به افتتاح فاز شمالی آن، امیدواریم با بهرهبرداری از ساختمان و تالار شهر به همراه پارکینگ، بخشی از نیاز شهروندان تأمین شود.
انصاری با بیان اینکه هماکنون در هسته مرکزی شهر شش پارکینگ فعال شهرداری و چند پارکینگ بخش خصوصی وجود دارد، ادامه داد: در مجموع ۱۸۷ جایگاه پارک برای خودرو و ۸۸ جایگاه برای موتورسیکلت پیشبینی شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی با اشاره به نتایج مطالعات ترافیکی، گفت: تجربه نشان داده ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر نهتنها ترافیک را کاهش نمیدهد بلکه جذابیت سفر با خودرو شخصی را افزایش میدهد؛ به همین دلیل سیاست شهرداری تمرکززدایی خدمات شهری است تا با توسعه فضاهای آموزشی، تجاری و فرهنگی در شهرکهای اقماری، بار ترافیکی از هسته مرکزی کاسته شود.
معاون شهردار زنجان تصریح کرد: این موضوع در طرحهای بالادستی از جمله طرح جامع و تفصیلی شهر پیشبینی شده و بخشی از آن نیز در شهرکهای اقماری اجرایی شده است. هرچند هنوز به مرحله مطلوب نرسیدهایم، اما موضوع رها نشده و با عنوان سال سرمایهگذاری در دستور کار قرار گرفته است.
او تشریح کرد: برای تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری در این حوزه، شهرداری تا ۹۰ درصد در هزینههای صدور پروانه و عوارض ساخت تخفیف در نظر گرفته تا ظرفیت سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز در توسعه پارکینگها به کار گرفته شود.
انصاری در پاسخ به پرسشی درباره خودروهایی که ساکنان منازل دارای پارکینگ در بیرون از خانه پارک، میکنند، بیان کرد: در این زمینه قانون خاصی وجود ندارد، اما از شهروندان درخواست میشود تا حد امکان از پارکینگ شخصی خود استفاده کنند تا معابر شهری خلوتتر و قابل استفادهتر برای عموم باشد.
وی خاطرنشان کرد: براساس برنامهریزیهای انجامشده، طرحهای ترافیکی بازههای زمانی پنج تا ۱۵ ساله دارند و هدف شهرداری این است که طی پنج سال آینده با توسعه شهری و افزایش ظرفیت پارکینگها، بخش قابل توجهی از معضل پارک در زنجان برطرف شود.
انتهای پیام
نظرات