مهری پریرخ چهارشنبه ۱۶ مهر در مراسم گرامیداشت «روز کودک» که در محل کتابخانه مرکزی و نشر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کودک، موجودی است که از بدو تولد با احساسات و درکهای ابتدایی به دنیا میآید. اگرچه در ابتدا رشد نورونی مغز هنوز کامل نیست، اما قادر است نیازهای خود را حس کند و واکنش نشان دهد. مهمترین نکته این است که ما نباید این پیشفرض را داشته باشیم که کودک اهل تفکر نیست، بلکه تفکر در او به مرور و از طریق تعامل و ارتباط شکل میگیرد.
وی افزود: کودک از ششماهگی شروع به ذخیره اطلاعات میکند و زمانی که به سن یکسالگی میرسد، واژهها و زبان را میآموزد، که این آغاز روند تفکر و ارتباط معنادار است. گفتوگو و پاسخگویی به پرسشهای کودک، همراه با صبر و حوصله، کمک میکند تا کودکان توانایی استدلال را به دست آورند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره اهمیت آگاهسازی والدین و بزرگترها، گفت: یکی از مشکلات جدی در جامعه ما این است، که والدین و حتی مربیان تصور میکنند، کودک نمیتواند درست فکر کند و حق دارند به جای او تصمیم بگیرند. این دیدگاه نه تنها رشد ذهنی کودک را محدود میکند، بلکه باعث میشود، کودک به فردی منفعل و وابسته تبدیل شود که توانایی مقابله با چالشهای زندگی را ندارد.
پریرخ اظهار کرد: اگر با نوجوانان در کودکی به درستی رفتار شده باشد، قادر به استدلال و درک بسیاری از مسائل خواهند بود. نوجوانانی که در محیطی بدون گفتوگو و حمایت رشد میکنند، دچار اضطراب، نگرانی و کمبود اعتماد به نفس میشوند که در بلندمدت مشکلات روانی و اجتماعی برای آنها به وجود میآورد.
وی درباره مشکلات خانوادههای تکفرزندی و والدینی که خواستههای ناکام خود را بر کودکان تحمیل میکنند، افزود: والدینی که همه نیازهای کودک را بیدلیل برآورده میکنند، رشد ذهنی و تفکر انتقادی فرزند خود را محدود میکنند و این مسئله باعث میشود کودکان نتوانند، مسئولیتپذیری و حل مسئله را بیاموزند و در بزرگسالی دچار مشکلات روانی و اجتماعی میشوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره نقش مهم گفتوگو، بازی و فعالیتهای عملی در رشد ذهنی کودک بیان کرد: شروع آموزش از سنین پایین با بازی و شوخی و فراهم کردن فرصتهای مناسب برای کارهای عملی در نوجوانی، باعث میشود، که کودکان و نوجوانان مهارتهای حل مسئله و ارتباطی خود را تقویت کنند و به فردی مستقل و توانمند تبدیل شوند.
انتهای پیام
نظرات