به گزارش ایسنا، وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد: کشتیهای متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت شرکتها یا افراد آمریکایی و کشتیهای ساخته شده در این کشور یا دارای پرچم آمریکا، در صورت پهلوگیری در چین، مشمول پرداخت ۴۰۰ یوان (۵۶ دلار) به ازای هر تن خالص در هر سفر خواهند بود.
این وزارتخانه اعلام کرد که این هزینهها حداکثر برای پنج سفر سالانه یک کشتی اعمال میشود و سالانه صعودی میشود و تا سال ۲۰۲۸، به ۱۱۲۰ یوان (۱۵۷ دلار) به ازای هر تن خالص افزایش مییابد. این هزینهها از ۱۴ اکتبر، همان روزی اعمال خواهد شد که آمریکا قرار است هزینههای بندری بر کشتیهای چینی را اعمال کند.
وزارت حمل و نقل چین در بیانیه خود، با اشاره به هزینههای بندری برنامهریزی شده آمریکا بر کشتیهای چینی، اعلام کرد هزینههای ویژه بر کشتیهای آمریکایی، «اقدامات متقابل» در پاسخ به اقدامات «غیرقانونی» آمریکا است.
این وزارتخانه همچنین هزینههای بندری آمریکا را «تبعیضآمیز» خواند و اعلام کرد که به شدت به منافع مشروع صنعت کشتیرانی چین آسیب میرساند و نظم اقتصادی و تجاری بینالمللی را به طور جدی تضعیف میکند.
چین پیش از دیدار میان ترامپ و شی در حاشیه مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در کره جنوبی که در پایان اکتبر آغاز میشود، مجموعهای از اقدامات و محدودیتهای تجاری را اعلام کرده است. پنجشنبه گذشته، پکن از محدودیتهای جدید صادرات عناصر خاکی کمیاب و فناوریهای مرتبط و همچنین محدودیتهای جدید صادرات برخی از باتریهای لیتیومی و تجهیزات تولیدی مرتبط نیز رونمایی کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، هزینههای بندری اعلام شده توسط پکن، بسیاری از جنبههای هزینههای بندری آمریکا برای کشتیهای چینی که در بنادر آمریکا پهلو میگیرند را منعکس میکند. طبق برنامههای واشنگتن، کشتیهای متعلق به چین یا تحت مدیریت چین برای هر سفر به آمریکا، ۵۰ دلار به ازای هر تن خالص هزینه پرداخت خواهند کرد که تا سال ۲۰۲۸، این رقم بر مبنای سالانه، ۳۰ دلار به ازای هر تن خالص افزایش مییابد. البته از هر کشتی بیش از پنج بار در سال هزینه دریافت نخواهد شد.
انتهای پیام
نظرات