• شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404071912025
  • خبرنگار : 71282

رونق تابستان برای خدماتی‌ها

چرا جوانان برای کارهای خدماتی سر و دست می‌شکنند؟

چرا جوانان برای کارهای خدماتی سر و دست می‌شکنند؟

گزارش اخیر مرکز آمار ایران از افزایش سهم اشتغال بخش خدمات خبر می‌دهد؛ بخشی که در سالهای اخیر به دلیل پایین بودن هزینه ایجاد شغل و آسان‌ بودن شرایط راه‌اندازی به یکی از کسب و کارهای پرمخاطب و رایج در کشور تبدیل شده و بسیاری از جوانان جویای کار را به سمت شغل‌های خدماتی سوق داده است.

به گزارش ایسنا، گزارش جدید مرکز آمار ایران از بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی حاکی از آن است که در تابستان امسال بخش خدمات با ۵۳.۱ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۲ درصد قرار دارند. این آمار در بهار ۱۴۰۴ متفاوت بود و بخش خدمات را ۵۲.۴ درصد،بخش صنعت را ۳۳ درصد و کشاورزی را ۱۴.۶ درصد نشان می‌داد.

امروزه کسب‌ و کارهای خدماتی یکی از شغل‌های پربازده به شمار می‌رود که به وسیله آن می‌توان به مشتریان،خدماتی از جمله تعمیر و نگهداری، طراحی، آموزش، مشاوره، حمل و نقل و موارد دیگر را ارائه داد.

مقایسه آمار این دو فصل بیانگر آن است که سهم اشتغال بخش خدمات در تابستان امسال ۰.۷ درصد بیشتر شده و بخش‌های و کشاورزی کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. درواقع سهم اشتغال بخش خدمات در فصل تابستان همچنان افزایش داشته اما از سهم اشتغال دو بخش صنعت و کشاورزی کاسته شده است.

طی سالهای اخیر کسب و کارهای خدماتی با اقبال بیشتری از سوی بسیاری از کارجویان رو به رو بوده است و آمارها نیز از افزایش سهم اشتغال بخش خدمات خبر می‌دهد.

حقیقت آن است که امروزه کسب‌ و کارهای خدماتی یکی از شغل‌های پربازده به شمار می‌رود که به وسیله آن می‌توان به مشتریان، خدماتی از جمله تعمیر و نگهداری، طراحی، آموزش، مشاوره، حمل و نقل و موارد دیگر را ارائه داد.

در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد ملی اروپا، بخش خدمات ۷۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی و بخش صنعت ۲۸ درصد را شامل می‌شود.بر اساس گزارش ویکی‌پدیا در آلمان بیشتر افراد شاغل با ۷۳.۵۳ درصد در بخش‌های خدمات از جمله ترابری، هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی به کار گرفته شده‌اند، درحالی که بخش تولید ۲۴.۴ درصد نیروی کار را به خود اختصاص داده و در حوزه‌هایی نظیر کشاورزی، شیلات و جنگلداری مشغول کارند.

چرا جوانان برای کارهای خدماتی سر و دست می‌شکنند؟

کارشناسان بازار کار یکی از علل مهم رواج کسب و کارهای خدماتی را پایین بودن هزینه ایجاد شغل در این بخش، نبود بروکراسی‌های زائد و اضافه و تسهیل شرایط راه‌اندازی مشاغل خدماتی می دانند.

در بخش صنعت به دلیل استفاده از ماشین آلات، نیروی انسانی کمتر به کار گرفته می‌شود و در بخش کشاورزی هم مشکلاتی مثل نبود آب و خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و فصلی بودن برخی فعالیت‌ها وجود دارد.

با این حال این دسته مشاغل در کوران بحران‌های اقتصادی از دوام و پایداری لازم برخوردار نیستند و به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

حمید حاج اسماعیلی - کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش سهم اشتغال بخش خدمات نسبت به بخش‌های دیگر می‌گوید: هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت گران‌تر است و در بخش کشاورزی به دلیل نبود آب و خشکسالی، فصلی بودن برخی فعالیت‌های مرتبط با کشت و مکانیزه شدن عمده فعالیتها، بیشتر نیروهای کار عملا دچار بیکاری می‌شوند، بنابراین بخش خدمات به دلیل تنوع فعالیت و سرمایه کم نسبت به دو بخش کشاورزی و صنعت بهترین گزینه برای اشتغال به شمار می‌رود.

وی معتقد است که اکثر افرادی که به مشاغل تولیدی تمایل نشان می‌دهد از دیربازده بودن، سرمایه‌گذاری بالا و موانع پیش روی تولید آگاهند و رقابت بازار، تامین نقدینگی و شرایط بازار و اقتصاد را در این زمینه باید لحاظ کنند اما افرادی که به مشاغل خدماتی روی می‌آورند درصدد کسب درآمد در فاصله کوتاهی هستند و می‌خواهند زودتر به سود و درآمد برسند. آنها از مشکلات راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی باخبرند و لذا به سمت کارهای خدماتی می‌روند که سرمایه‌گذاری بالا و ریسک پایینی دارد.

تحیل این کارشناس بازار کار از دلیل رشد اشتغال بخش خدمات در مقایسه با بخشهای صنعت و کشاورزی این است که در بخش صنعت به دلیل استفاده از ماشین آلات، نیروی انسانی کمتر به کار گرفته می‌شود و در بخش کشاورزی هم مشکلاتی مثل نبود آب و خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و فصلی بودن برداشت وجود دارد لذا بخش خدمات به خاطر پایین بودن ریسک و هزینه برای کارجویان جذاب تر است.

به گزارش ایسنا، در شرایط حاضر کسب‌وکار خدماتی یکی از انواع کسب‌وکارهای پردرآمد محسوب می‌شوند که در حوزه‌های مختلف قابلیت اجرایی شدن را دارند و در بخش‌های متعدد به ویژه گردشگری و آی تی از جذابیت بیشتری برای متقاضیان برخوردار است.هدف این دسته شغل‌ها ارتباط با مشتری است و این کار از طریق تمرکز و ارائه خدمات و محصولات انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha