مصطفی حقیقی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه میدان بار همدان به دلیل جایگاه مرکزی خود در غرب کشور، یک پروژه مهم و راهبردی محسوب میشود، اظهار کرد: متأسفانه طی دو دهه گذشته، ارگانهایی که مدعی متولی بودن این موضوع بودند، نتوانستند آن را به سرانجام برسانند.
وی افزود: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداریها و آییننامه اجرایی آن، شهرداری وظیفه شناسایی و احضار صنوف مزاحم را دارد، اما در بحث ساماندهی و ایجاد فضای جدید، قانون صراحتاً وزارت صنعت، معدن و تجارت را با همکاری اتاق اصناف، موظف به ایجاد زون صنفی در شهرکها دانسته است. توافقنامهای نیز در سالهای گذشته بین وزارت صمت و اتاق اصناف منعقد شده است.
مصوبات قانونی و حمایت دستگاه قضا پشتوانه طرح
حقیقی تأکید کرد: پس از ورود دستگاه قضا و پیگیری نماینده مردم همدان در مجلس، مقرر شد یک فضای جدید برای میدان بار همدان طراحی و تعبیه شود. ورود شرکت شهرکهای صنعتی، یک اقدام کاملاً قانونی بوده و مستند به مصوبه شورای برنامهریزی استان و تأیید کارگروه زیربنایی استان است. علاوه بر این، دستگاه قضایی نیز پس از بررسی، ورود ما را به حکم قانون تأیید کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان با انتقاد شدید از فضاسازیها و تخریبهای جاری علیه این پروژه، گفت: متأسفانه در همدان رسم بر این است که هرگاه یک پروژه بزرگ و راهبردی در حال اجراست، مخربین بیش از سازندگان فعال میشوند. دستگاههایی که سابقه بدعهدی و بد اخلاقی با سرمایهگذاران اصیل این شهر را دارند، بهتر است دیگر اظهارنظر نکنند. حجم تخریب علیه این شهرک منحصر به فرد که از لحاظ طراحی و جانمایی مورد تأیید متخصصین وزارتخانه نیز هست، عجیب است و امروز صحبت از خسارتهای هزاران میلیارد تومانی علیه آن میشود.
ابهام در سرانجام توافق سهجانبه ساماندهی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ساماندهی میدان بار قدیم اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح جدید که خارج از حریم شهر است، قرار بود ساماندهی میدان بار قدیم که سیمای شهر را مخدوش کرده است، تعیین تکلیف شود. قرار بود یک توافق سهجانبه بین شهرداری، شرکت شهرکهای صنعتی و ذینفعان (اتحادیه و هیئت امنای بارفروشان) شکل بگیرد.
وی از رسانهها خواست که پیگیری کنند که چرا این توافق سهجانبه که به نفع شهر همدان بود، به نتیجه نرسید؟ توافقنامهای که توسط این شرکت و شهردار وقت امضا شده بود، به دلایلی که باید بررسی شود، به سرانجام نرسید و متعاقباً حجم تخریب علیه پروژه جدید به طور عجیبی افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه فضاسازیهای منفی باعث دلسردی سرمایهگذار دولتی و تأخیر در اجرای پروژه شده است، از آمادگی کامل خود را برای روشنگری خبرداد و اظهار کرد: من آمادگی دارم که در حضور رسانهها و به صورت زنده، دوستان اسناد و مدارک خود و ما نیز مستندات قانونی اقداماتمان را ارائه کنیم تا مشخص شود چه کسانی با اقدامات خود، مشکلات شهر را به درازا کشاندهاند و چه کسانی در مسیر اجرای قانون و خدمترسانی به مردم حرکت میکنند.
وی از خبرهای خوب درباره پیشرفت پروژه میدان بار جدید در روزهای آتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: درباره ساماندهی میدان بار قدیم نیز به حکم قضایی، توافقی با وفاق و همدلی بین ذینفعان و زیرپتان شکل بگیرد تا این مشکل چندین ساله به سرانجام مطلوب برسد.
انتهای پیام
نظرات