خسرو کنعانی روز پنجشنبه ۲۴ مهر در جلسه هماهنگی برگزاری مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی که با حضور معاونان و نمایندگان دانشگاههای استان برگزار شد، اظهار کرد: میزان مشارکت دانشگاههای استان در سال های گذشته روندی صعودی داشته؛ به طوری که در سال۱۴۰۱ حدود ۸ تیم در مسابقات شرکت کرده بودند در حالی که این تعداد، در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ تیم و در سال ۱۴۰۳ به ۴۳ تیم افزایش یافت. بیشترین میزان مشارکت متعلق به دانشگاههای تبریز و پیامنور استان بود.
وی بر اهمیت و جایگاه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بدون دریافت حمایت مالی مستقیم از دانشگاهها، مسئولیت برگزاری این مسابقات را بر عهده دارد و اعتبار فرهنگی این رویداد از طریق منابع داخلی جهاددانشگاهی تأمین میشود. با این وجود انتظار میرود دانشگاهها در زمینه اطلاعرسانی، ثبتنام تیمها و همکاری در روند اجرایی مسابقات نقش فعالی ایفا کنند.
وی ادامه داد: رویکرد اصلی سازمان دانشجویان، حفظ استقلال و تمرکز بر رسالت فرهنگی و تربیتی دانشگاهها بوده و هدف ما اینست که که امسال، با همکاری گستردهتر دانشگاهها، بیش از ۶۰ تیم از دانشگاههای استان در این رقابتها حضور یابند تا استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد تیمها و کیفیت برگزاری، در سطح کشور جایگاه برتر خود را حفظ کند.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی اعلام کرد: آیین اختتامیه مرحله استانی چهاردهمین مناظرات دانشجویی از ۱ تا ۱۶ آذر، همزمان با هفته دانشجو، در دانشگاه تبریز برگزار میشود. تیمهای برتر این مرحله به مرحله کشوری راه خواهند یافت و در صورت کسب رتبههای اول تا سوم، از امتیازات و جوایز ویژه بهرهمند خواهند شد.
کنعانی بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان دانشگاهها، بهویژه حوزههای فرهنگی، رسانهای و دانشجویی تأکید کرد تا ضمن اطلاعرسانی گسترده در فضای مجازی و محیط دانشگاه، شرایط حضور دانشجویان جدیدالورود نیز در این رویداد فراهم شود.
وی عنوان کرد: دبیرخانه ملی مناظرات و آزاداندیشی جهاددانشگاهی حدود ۲۵۰ موضوع در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای رقابتها شناسایی و دستهبندی کرده است که موضوعاتی چون «مسئله فلسطین و جبهه مقاومت»، «جنگ ۱۲روزه غزه» و «تحولات منطقهای» از جمله مباحث پیشنهادی سال جاری هستند.
کنعانی تشریح کرد: در مسابقات مناظره دانشجویی، تیمهای چهار نفره دانشجویی در قالب گروههای موافق و مخالف به بحث و گفتوگو میپردازند. هدف اصلی این رقابتها، ترویج فرهنگ گفتوگوی منطقی، احترام متقابل و ارتقای مهارت استدلال و تفکر انتقادی در میان دانشجویان است. آییننامه اجرایی مسابقات بهصورت دقیق و منسجم تدوین شده و تمامی مراحل از نحوه انتخاب موضوع تا شیوه داوری، براساس شاخصهای علمی، اخلاقی و فنی انجام میشود.
وی اضافه کرد: شاخصهای داوری شامل رعایت اصول اخلاقی مناظره، توانایی تحلیل منطقی، فنون بیان و گفتوگو، خلاصهسازی و تعامل مؤدبانه با دیدگاههای مخالف است. به همین منظور، پیش از آغاز مسابقات، کارگاههای آموزشی آیین مناظره برای دانشجویان شرکتکننده برگزار خواهد شد تا با شیوههای علمی استدلال و آداب گفتوگو آشنا شوند.
کنعانی تاکید کرد: برگزاری موفق این رویداد فرهنگی، نیازمند همکاری جدی تمام دانشگاههای استان، بهویژه دانشگاه تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه پیامنور و سایر مراکز آموزش عالی است.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از حوزههای فرهنگی و روابط عمومی دانشگاهها درخواست کرد تا ضمن اطلاعرسانی فعال، زمینه معرفی و ثبتنام تیمها را در سامانه «شهر دانشجو» فراهم کنند تا دانشجویان از امتیازات فرهنگی و آموزشی ویژه این طرح بهرهمند شوند.
وی اظهار کرد: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با تکیه به تجربه سالهای گذشته و با همکاری نهادهای فرهنگی و رسانهای استان، امیدوار است که چهاردهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در شان نام تبریز و دانشگاههای آذربایجان شرقی برگزار شود.
کنعانی در خاتمه گفت: این رویکرد، نهتنها به پویایی محیط دانشگاه کمک میکند، بلکه در تحقق چشماندازی که مقام معظم رهبری برای جامعه دانشگاهی تبیین کردهاند؛ یعنی پرورش انسانهای متفکر، مؤمن و اثرگذار نقش اساسی خواهد داشت.
راهاندازی تالار گفتوگو برای شناسایی و آموزش تیمهای مناظره دانشجویی در دانشگاه تبریز
حجت الاسلام حمیدی،مدیر فرهنگی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، بر شایستگی و توانمندی وی تأکید کرد و گفت: آقای کنعانی از نیروهای دغدغهمند، خوشفکر و آشنا با فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها هستند و بدون تردید انتخاب ایشان بهعنوان یکی از بهترین گزینهها برای پیشبرد سازمان جهاد دانشگاهی محسوب میشود. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم و اعلام میکنیم که در حد توان، تمامی همکاریهای لازم از سوی ما در موضوع رویداد ملی مناظرات دانشجویی انجام خواهد شد.
وی افزود: برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح ملی اقدامی ارزشمند و تأثیرگذار در جهت ترویج فرهنگ گفتوگو و تفکر انتقادی در میان دانشجویان کشور است. این رویداد فرصت مناسبی برای پرورش مهارتهای ارتباطی، استدلالی و اجتماعی دانشجویان فراهم میآورد و شایسته است تمامی دانشگاهها در حمایت از آن مشارکت فعال داشته باشند.
وی ادامه داد: در همین راستا، تالار گفتوگو در دانشگاه تبریز راهاندازی شده است که میتواند بهعنوان بستری مناسب برای برگزاری مناظرات دانشجویی و شناسایی استعدادهای گفتوگویی مورد استفاده قرار گیرد. در این تالار، زمینه برای آموزش، تمرین و توانمندسازی دانشجویان علاقهمند به مناظره فراهم خواهد شد. تاکنون ۹ تیم دانشجویی شناسایی شدهاند که قابلیت حضور در این رویداد را دارند که معرفی خواهند شد.
وی یادآوری کرد: تجربه فعالیتهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ نشان داد که برای ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان، باید بسترهای مناسب برای گفتوگو فراهم شود. در همین مسیر، افزایش آستانه تحمل، تقویت روحیه تعامل و پذیرش دیدگاههای مختلف از جمله دستاوردهای ارزشمند چنین فعالیتهایی است.
وی در پایان تاکید کرد: ضروری است جهاد دانشگاهی و دانشگاهها در کنار یکدیگر، با همافزایی و برنامهریزی مشترک، نسبت به گسترش مخاطبان و تطبیق برنامههای فرهنگی مرتبط با نیازهای روز دانشجویان اقدام کنند تا این رویداد فرهنگی_علمی بتواند بهطور مؤثر در بدنه دانشگاهها مستقر شود.
مناظرات دانشجویی عامل تقویت هویت عزتنفس در میان جوانان است
معاون فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز گفت: برگزاری مناظرات دانشجویی، فرصتی مناسب برای جوانان فراهم میآورد تا در فضایی علمی و آزاد، تواناییهای فکری و شخصیتی خود را بهبود بخشند. این فعالیتها نهتنها هویت و اعتمادبهنفس دانشجویان را تقویت میکند، بلکه مهارتهای گفتوگو، تحلیل و تصمیمگیری آنها را نیز ارتقا میدهد.
نعمتی در این جلسه با بیان اینکه حوزه فرهنگی یکی از اساسیترین ارکان نظام دانشگاهی و اجتماعی است و غفلت از آن موجب بروز ضعف در سایر حوزهها میشود، اظهار کرد: تقویت این بخش، بهویژه از طریق برنامههایی مانند کرسیهای آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی، نقش مؤثری در ارتقای انگیزشهای درونی و بیرونی دانشگاهیان، بهویژه دانشجویان دارد.
کوهی، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت شکلگیری «جریان سیال فکری» در فضای علمی کشور تأکید فرمودند؛ جریانی که بر پایه تبادل اندیشه و گفتوگوی منطقی با تفاوتهای فکری شکل میگیرد. چنین فضایی زمینهساز خلق ایدههای نو، رشد فکری جامعه و پرورش انسانهای موفق و تصمیمساز است.
وی مطرح کرد: دانشگاه، بهعنوان میدان آزمون و تجربه برای نسل جوان، باید بستر تمرین تفکر، ارزیابی و تصمیمگیری اجتماعی را فراهم آورد. مناظرات دانشجویی از جمله برنامههایی است که در این مسیر نقش محوری دارد؛ زیرا موجب هویتبخشی، افزایش عزتنفس و تقویت قدرت تحلیل و گفتوگو در میان جوانان میشود.
کوهی خاطرنشان کرد: تجربه سالهای اخیر، بهویژه دوران همهگیری کرونا، نشان داد که وابستگی و تعلق خاطر روانی جوانان به فضای مجازی بهشدت افزایش یافته است. این تغییر، هرچند دستاوردهایی در زمینه ارتباط و تبادل اطلاعات داشت اما در برخی موارد از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در محیط واقعی دانشگاه کم کرد. بنابراین، لازم است با برنامههایی هدفمند، نظیر مسابقات مناظره و کرسیهای آزاداندیشی، انگیزههای درونی دانشجویان برای حضور مؤثر در فضای دانشگاهی تقویت شود.
وی اظهار کرد: در همین راستا، پیشنهاد میشود در کنار برگزاری مناظرات، برنامههایی نوآورانه با محورهای فرهنگی و مهارتی طراحی شود؛ از جمله کارگاههای آموزشی، بازیهای فکری- فرهنگی، برنامههای زبانآموزی و فعالیتهایی که علاقهمندی نوجوانان و دانشجویان جوان را به مشارکت در عرصههای گفتوگو و تفکر انتقادی افزایش دهد.
انتهای پیام
نظرات