حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله زمانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: دعا و دعا کردن مهمترین، بالاترین و بهترین حالتی است که برای بنده با خداوند از راه قلب ایجاد میشود، چه بسا در روایات آمده: «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ ، و لا یَهلِکُ مَعَ الدُّعاءِ أحَدٌ» یعنی دعا مغز عبادت است و با وجود دعا هیچ کس هلاک نمیشود و در قرآن کریم نیز آمده است: «هوَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ» و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند.
این کارشناس مذهبی افزود: دعا و عبادت حالت تضرع مخلوق به درگاه خالق است، به تعبیری در روایات آمده است دعا سلاح مؤمن، ستون دین و نور آسمانها و زمین است، در روایتی از دعا به عنوان اسلحه تعبیر شده است، هشت سال دفاع مقدس با توجه به اینکه از نظر تسلیحات نظامی و جنگی ضعیفتر بودیم، در آن زمان غرب تجهیزات مدرن را در اختیار صدام میگذاشت، ولی دعا و ایمان و ارتباط با خدا بود که باعث شد مقاومت کنیم، در مقابل تمام دنیا بایستیم و بتوانیم به پیروزی برسیم.
زمانی گفت: ائمه اطهار (ع) به ما یاد دادند که چگونه از آنها درخواست کنیم، البته کتب زیادی در این خصوص وجود دارد، مثلاً مناجاتهای موجود در صحیفه سجادیه، بعضی از زیارتنامهها، دعای علقمه، دعای مشمول، دعای سریعالاجابه و دعاهایی که در مفاتیح الجنان آمده است. چه بسا دعا نباید تنها برای رفع هم و غم و گرفتاری دنیوی باشد، بلکه اول باید برای امور معنوی و بندگی مدنظر قرار گیرد.
وی در پایان بیان کرد: اصرار و پافشاری در دعا امری مطلوب است، اما اصرار بیش از حد روی برخی از دعاها صحیح نیست. چون ممکن است آن زمانی که فرد تعیین میکند نتیجه حاصل نشود و یا نتیجه برای استجابت دعا به مصلحت نباشد، لذا بهتر است همراه با اصرار و پافشاری بر دعا همیشه راضی به مقدرات خدا بود و برای پروردگار وقت تعیین نکرد تا خواستهها به اجابت برسد.
انتهای پیام
نظرات