در ابتدای این نشست، احمدحسین سلگی، مدیرکل پروژههای آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: با تأسیس جهاد دانشگاهی و با گذشت زمان، مسئولیت پژوهش به رسالتهای جهاد دانشگاهی افزوده شده است. اکنون بیشتر مردم پژوهشکده رویان را میشناسند، اما نمیدانند که این پژوهشکده، یکی از تولیدات جهاد دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه امروزه جهاد دانشگاهی ۲۳ پژوهشکده و پژوهشگاه دارد که به فعالیتهای پژوهشی در ۱۲۰ گروه میپردازند، افزود: این نهاد انقلابی در حوزه فرهنگی نیز در قالب خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا فعالیت میکند. بهطور کلی هر نوع فعالیت فرهنگی که در دانشگاهها صورت میگیرد، ماحصل اقداماتی است که جهاد دانشگاهی انجام میدهد که میتوان به برگزاری مسابقات قرآنی و یا ازدواج دانشجویی اشاره کرد.
مدیرکل پروژههای آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به چگونگی پرداختن به امر آموزش توسط این نهاد اظهار کرد: همچنین در بخش آموزش، جهاد دانشگاهی در دو فاز آموزش ارائه میکند؛ آموزش عالی که در دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی پیگیری میشود و در ۱۶۰ مرکز آموزش تخصصی مهارت به ارائه آموزشهای کاربردی میپردازد.
در بخش دیگر این نشست، مهدی باصولی، معاون آموزش جهاددانشگاهی کشور با تبیین هدف حوزه آموزش گفت: هدف حوزه آموزش این است که فاصله بین بازار کار و دانشگاه را برطرف کنیم؛ آموزشهای آکادمیک نمیتوانند پاسخگوی نیاز بازار کار باشد از همینرو، با گروههای مختلف و سازمانهای مختلف همکاری داریم و با نیازسنجی سعی میکنیم این فاصله را برطرف کنیم.
ارتباط جهاد دانشگاهی و مرکز فقهی ائمه اطهار، اثرگذاری دوسویه دارد
در ادامه این نشست، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی یکی از مجموعههای افتخارآمیز انقلاب است، گفت: عنوان جهاد دانشگاهی از عناوین پرمسما است. کارهای فرهنگی بزرگی توسط جهاد دانشگاهی در دانشگاهها صورت میگیرد.
وی افزود: بسیار مغتنم است که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با نهادی چون جهاد دانشگاهی همکاری دارد، این مرکز، کاملاً مستقل از ارگانهای دولتی و حوزه علمیه بوده، اما ارتباطات و همکاریهای خوبی با حوزه علمیه دارد.
فاضللنکرانی بیان کرد: مسئله فقه پزشکی در طی این همکاری با جهاد دانشگاهی پیگیری میشود و امروزه ثمره و برکات بسیار خوبی در این راستا را شاهد هستیم. فارغالتحصیلان بسیاری در زمینه فقه پزشکی در طی دورههای آموزشی که در این مرکز برگزار شده، تربیت یافتهاند. فقه پزشکی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارائه میشود، عنوان فوق تخصص دارد که بعد از دوره درس خارج برای طلاب ارائه میشود.
وی گفت: ارتباطی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با جهاد دانشگاهی دارد، میتواند اثرگذاری دوسویه داشته باشد، وحدت حوزه و دانشگاه از همین جا شکل میگیرد چرا که رسالت اصلی حوزههای علمیه پرداختن به دین و رسالت اصلی دانشگاهها علم است؛ تلاقی و همکاری این دو باعث نتایج و برکات فراوانی به خصوص برای نسل امروز دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی قم در روز شنبه ۳ آبان، برگزاری دورههای آموزشی عمومی، تخصصی و مهارتی برای جامعه هدف مشترک از جمله طراحی، تدوین اجرای دورههای آموزشی مهارتی و تخصصی در حوزههای کسبوکار حلال، فقه پزشکی، فقه اقتصاد، علوم اسلامی، قرآنی، طراحی و اجرای پروژهها مطالعاتی مشترک در حوزههای فقهی و علوم اسلامی و تولید و انتشار محتوای علمی، فقهی در قالب کتب، مقالات، مجلات و رسانههای دیجیتال از جمله موارد زمینههای همکاری مشترک است.
انتهای پیام


نظرات