• یکشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1404080402110
  • خبرنگار : 50229

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان:

نظارت حاکمیتی در مرز چذابه هزینه‌های غیرضروری صادرکنندگان را کاهش می‌دهد

نظارت حاکمیتی در مرز چذابه هزینه‌های غیرضروری صادرکنندگان را کاهش می‌دهد

ایسنا/خوزستان دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نقش صادرکنندگان به‌عنوان سربازان اقتصادی کشور را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: تقویت نظارت‌های حاکمیتی در مرز چذابه علاوه بر کاهش هزینه‌های غیرضروری برای بازرگانان، زمینه رونق تجارت خارجی در این منطقه را به دنبال دارد.

شهلا عموری امروز ۴ آبان در کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با موضوع بررسی چالش‌های تجارت خارجی در مرز چذابه اظهار کرد: صادرکنندگان با تحمل دشواری‌ها، دور زدن تحریم‌ها و پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری، ستون‌های اقتصاد کشور هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بر لزوم تسهیلگری دولت برای حمایت از این فعالان تأکید کرد و افزود: صادرکنندگان، با وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند عمان و قطر، به دلیل تعلق به خوزستان و ایران، در این منطقه مانده‌اند.

وی با اشاره به شرایط سخت آب و هوایی و تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی به تجار مرز چذابه، خواستار نظارت دقیق‌تر برای حذف هزینه‌های اضافی مانند مبالغ غیررسمی دریافت‌شده از کامیون‌داران شد.

عموری با بیان اینکه مدیریت واحد در مرز چذابه شرایط پایدار فعالیت بازرگانان را به دنبال دارد، گفت: این هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده کالا را افزایش داده و رقابت‌پذیری صادرکنندگان را تضعیف می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز، نبود مدیریت یکپارچه و وجود خط‌کشی‌های متعدد در مرز را از موانع اصلی دانست و اظهار کرد: تامین امنیت مرز وظیفه دستگاه‌های دولتی است و همواره باید پیگیری‌های جدی را در دستور کار قرار داد.

وی خواستار تعیین نرخ مصوب برای خدمات تخلیه و بارگیری شد تا از درآمدهای غیرقانونی پیمانکاران جلوگیری شود.

عموری همچنین بر حمایت از سرمایه‌گذار خصوصی که زیرساخت‌های مرزی را توسعه داده است و اعطای فرصت بهره‌برداری تأکید کرد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی با حمایت اتاق بازرگانی ویژه تجار و فعالان اقتصادی در مرز چذابه را ضروری دانست و خواستار اطلاع رسانی به موقع آخرین بخشنامه‌ها برای به‌روزرسانی فعالان اقتصادی شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به ظرفیت بازار در عراق، بر اهمیت تقویت ترانزیت و توسعه واردات برای تعادل تجاری با این کشور تاکید کرد و گفت: تردد کامیون‌ها در مرز چذابه که پیش‌تر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه بود، اکنون به حدود ۵۰۰ دستگاه رسیده و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، این رقم می‌تواند تا پایان سال به یک هزار دستگاه افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خواستار حضور این اتاق به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در جلسات مرزی شد تا ناهماهنگی‌ها کاهش یابد.

وی همچنین پیشنهاد صدور کارت تردد برای تجار و ترخیص‌کاران با سابقه بیش از ۲۰ سال و رسیدگی به مشکلات مالیاتی واحدهای تجاری را مطرح کرد.

عموری، تقویت نظارت حاکمیتی، حذف هزینه‌های غیررسمی، تعیین نرخ مصوب برای خدمات مرزی، توسعه زیرساخت‌ها و امنیت، افزایش هماهنگی دستگاه‌ها و تقویت آموزش و اطلاع‌رسانی را به‌عنوان راهکارهای کلیدی برای حمایت از صادرکنندگان پیشنهاد داد.

وی مرز چذابه را نماد آبرو و پیشرفت منطقه دانست و خواستار حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری‌های مرزی شد.

زیرساخت‌های مرز چذابه به بازنگری نیاز دارند

در ادامه این نشست عباس شوهانی معاون فرمانداری دشت آزادگان با اشاره به چالش‌های ساختاری و مدیریتی در مرز چذابه گفت: قانونی‌سازی اخذ وجوه، مدیریت واحد و بهبود زیرساخت‌های خدماتی در این گذرگاه مرزی نیازمند پیگیری و نظارت جدی است.

وی افزود: نبود سیاست منسجم در اداره بارانداز، اخذ برخی مبالغ غیر مصوب و ضعف زیرساخت‌ها از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات در این مرز است.

شوهانی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی در این مرز تجاری، مسئله اخذ وجوه اضافی از صادرکنندگان بود که بارها به‌عنوان "اخذ وجه غیرقانونی" مورد شکایت قرار گرفته است.

معاون فرمانداری دشت آزادگان بیان کرد: روندهایی در حال پیگیری است تا این وجوه از طریق فرآیندهای قانونی ساماندهی و مصوب شوند، هرچند ممکن است در میزان آن تغییری ایجاد نشود.

ناهماهنگی مدیریتی و ضعف ساختاری در بارانداز مرزی

شوهانی در نقد وضعیت مدیریتی مرز چذابه اظهار کرد: مشکل اساسی این منطقه نبود مدیریت واحد است؛ تا جایی که حتی بارانداز مرزی فاقد نظام مدیریتی مؤثر است؛ به گونه‌ای که اداره آن در اختیار شهرداری شهری کوچک با ظرفیت محدود مدیریتی قرار گرفته است.

معاون فرمانداری دشت آزادگان در توضیح علت نبود مدیر واحد در مرز گفت: مدیریت واحد تصمیمی کلان است که در سطح شهرستان یا فرمانداری قابل اجرا نیست و باید در سطح بالاتری اتخاذ شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی اخیر در مرز بیان کرد: بخشی از کارهایی که در گذشته تثبیت شده بود، مجدداً تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد. با این حال پیگیری‌ها برای ساماندهی این گذرگاه در جریان است.

معاون فرمانداری دشت آزادگان، همچنین به مسئله نرخ‌گذاری خدمات در مرز اشاره کرد و گفت: تعیین نرخ برای خدماتی مانند لیفتراک و جرثقیل در حوزه صلاحیت کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی است که دبیرخانه آن در اداره صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

شوهانی همکاری همه دستگاه‌ها به منظور رفع مشکلات گذرگاه مرزی چذابه را با اهمیت عنوان کرد و گفت: سامان‌دهی مرز چذابه نیازمند تصمیمات واحد، قانون‌مند کردن هزینه خدمات، رفع موانع مدیریتی و ارتقای زیرساخت‌های خدماتی است تا جایگاه این مرز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های صادراتی استان تقویت شود.

گمرک خوزستان برای احیای جایگاه صادراتی مرز چذابه با فعالان اقتصادی همکاری می‌کند

بهرام شیروانی معاون اداره کل گمرکات خوزستان نیز در این نشست گفت: با همکاری که بین این دستگاه اجرایی و فعالان اقتصادی در حال انجام است، تلاش خواهیم کرد با تکیه بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ضمن احیای جایگاه صادراتی مرز چذابه شاهد افزایش آمار صادرات از طریق این گذرگاه مرزی باشیم.

وی افزود: گمرک نقش اجرایی و تسهیل‌گر دارد و این نهاد برای کاهش موانع صادرکنندگان، بهبود زیرساخت‌های مرزی و پاسخگویی به دغدغه‌های بخش خصوصی تلاش خواهد کرد.

شیروانی بر تعهد گمرک به ایجاد آرامش و امنیت برای فعالان اقتصادی تأکید و بیان کرد: گمرک به‌عنوان نهادی اجرایی، با همکاری سازمان‌های نظارتی و قضایی، در خدمت صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران است که در خط مقدم جنگ اقتصادی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مسائل ترانزیت، این موضوع را فراتر از حیطه گمرک و وابسته به توافقات کلان بین‌المللی دانست.

معاون اداره کل گمرکات خوزستان با تاکید بر ضرورت تداوم تلاش‌ها برای بازگرداندن مرز چذابه به جایگاه اوج خود در دهه گذشته یادآور شد: نصب باسکول خروجی در بارانداز چذابه برای وزن‌کشی کامیون‌های خالی و تکمیل تشریفات گمرکی، نتیجه همکاری مشترک سازمان‌های دخیل است؛ همچنین، باسکول‌های ورودی برای ثبت سفارش کالاها در محوطه تجاری نصب شده‌اند.

شیروانی از نصب ۱۰ دستگاه ایکس‌ری چمدانی در بخش مسافری و تحویل دو دستگاه به مرزبانی در چذابه و شلمچه خبر داد و افزود: نصب ایکس‌ری کامیونی نیز با پیگیری‌های مستمر در شورای گفت‌وگو، در حال انجام است.

معاون اداره کل گمرکات خوزستان بر نقش خدمت‌گزار گمرک تاکید کرد و گفت: این نهاد تا ساعات پایانی شب (گاه تا ۱۱ شب) برای همراهی با صادرکنندگان فعالیت می‌کند.

وی افزود: گمرک نه‌تنها به صادرکنندگان، بلکه به کل زنجیره اشتغال در این حوزه شامل رانندگان، کارگران تخلیه و سرویس‌های تاکسی توجه دارد.

شیروانی در خصوص توقیف برخی کالاهای تجاری توضیح داد: این اقدام صرفاً توسط گمرک انجام نمی‌شود و تنها با دستور مقام قضایی یا ضابطین مانند نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: هیچ‌کس بدون دستور قضایی حق توقف کالا را ندارد و در مواردی مانند شکایت شخصی یا جاسازی در محموله، گمرک ملزم به اجرای دستورات قضایی است.

معاون اداره کل گمرکات خوزستان با اشاره به نقش کلیدی صادرکنندگان در اقتصاد، بر تعهد گمرک به رفع موانع، بهبود زیرساخت‌ها و تقویت نظارت‌ها تأکید کرد و ادامه داد: نصب تجهیزات جدید، جذب نیروی انسانی و پاسخگویی مستمر به دغدغه‌های بخش خصوصی از اولویت‌های گمرک برای رونق تجارت در مرز چذابه است.

عبور آزاد کامیون‌های کشورهای ثالث از مرز چذابه به عراق بدون محدودیت

همچنین در ادامه حمزه احمدپور رئیس ترانزیت و حمل‌ونقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان هم گفت: هیچ محدودیتی از سوی راهداری و گمرک برای عبور کامیون‌های کشورهای ثالث به عراق از مرز چذابه وجود ندارد و این امر به توسعه تجارت بین‌المللی کمک می‌کند.

وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر در ترانزیت کالا از مرزهای چذابه و شلمچه، خروج محموله‌های مختلف از این مرزها به کشور عراق را نمونه‌هایی از تعاملات موفق شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی دانست.

احمدپور ادامه داد: راهداری و گمرک هیچ محدودیتی برای عبور کامیون‌های کشورهای ثالث به عراق اعمال نمی‌کنند و این سیاست به تقویت تجارت منطقه‌ای کمک کرده است.

رئیس ترانزیت و حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان همچنین از مذاکرات با طرف عراقی برای توسعه حمل‌ونقل مسافر خبر داد و افزود: ورود اتوبوس‌های عراقی به شهرهای اهواز، قم و مشهد و اجرای قراردادهای تاکسی(جمس) از دستاوردهای اخیر در این خصوص است.

وی به چالش‌های زیرساختی در مرز چذابه اشاره کرد و گفت: سایت تجاری این مرز در حال حاضر کارگاه عمرانی است و تا تکمیل زیرساخت‌ها، امکان انتقال کامل ماشین‌های ترخیص‌کاران به داخل وجود ندارد.

احمدپور از فعالان اقتصادی خواست تا زمان اتمام پروژه صبوری کنند و افزود: راهداری در حال ایجاد پارکینگ جدید در مجاورت پایانه است تا مشکلات ترافیکی و تردد پیاده مسافران کاهش یابد.

تسهیل تجارت در مرز چذابه با رفع بی‌نظمی مدیریتی و تقویت زیرساخت‌ها

احمد حویزاوی بازرگان و ترخیص‌کار فعال در مرز چذابه با انتقاد از بی‌نظمی مدیریتی و ضعف زیرساخت‌ها، خواستار ساماندهی فرآیندها، شفاف‌سازی هزینه‌ها و بهبود شرایط عملیاتی برای فعالان اقتصادی شد و اظهارکرد: نبود مدیریت واحد در این مرز مشکلات جدی را در زمینه توسعه تجارت ایجاد کرده است که باید نظارت‌های لازم برای رفع مشکلات پیش آمده در دستور کار تصمیم‌گیران قرار گیرد.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی در این مرز برای پیگیری امور خود ساعت‌ها معطل می‌مانند و در شرایط سخت محیطی فعالیت می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی اهواز افزود: حتی با وجود تأمین لیفتراک‌های جدید توسط بهره‌بردار، روند کار همچنان غیرمنظم است و مدیر مشخصی برای پاسخگویی به دغدغه‌ها وجود ندارد.

این بازرگان وضعیت زیرساختی بارانداز چذابه را «اسفناک» خواند و اظهار کرد: با اولین بارش باران، فعالیت‌های تجاری متوقف می‌شود. علی‌رغم تلاش برای آسفالت‌ریزی، شهرداری مانع این کار شده و این موضوع روند حمل‌ونقل و استفاده از لیفتراک‌های شخصی را دشوار کرده است.

حویزاوی از افزایش ناگهانی تعرفه خدمات لیفتراک از۵۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دریافت هزینه‌های مازاد انتقاد کرد و گفت: ما پذیرای افزایش هزینه‌ها به شرط بهبود خدمات هستیم، اما نه تنها امکانات ارتقا نیافته است، بلکه مبالغی بالاتر از نرخ مصوب از تجار ایرانی و عراقی دریافت می‌شود.

وی خواستار شفاف‌سازی نرخ‌ها و ارائه خدمات متناسب با هزینه‌های دریافتی شد.

حویزاوی با مقایسه وضعیت چذابه با مرز شلمچه، اظهار کرد: در شلمچه، با پرداخت هزینه‌های منطقی و وجود پارکینگ مناسب، فرآیندهای صادراتی با آرامش و کیفیت بالا انجام می‌شود اما در چذابه، ضعف‌های مدیریتی و زیرساختی، فعالیت اقتصادی را پرهزینه و دشوار کرده است.

ضرورت تقویت مدیریت و شفافیت مالی برای توسعه تجارت در مرز چذابه

عبدالکاظم چلداوی بازرگان و فعال بخش خصوصی مرز چذابه نیز در این کارگروه با اشاره به چالش‌های مدیریتی، زیرساختی و مسائل مالی این منطقه، بر لزوم تقویت شفافیت، رفع موانع اجرایی و بهبود فضای فعالیت برای صادرکنندگان تأکید کرد.

وی با انتقاد از بی‌نظمی بازارچه مرزی چذابه، لزوم ساماندهی فعالیت‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری را مهم‌ترین مطالبه تجار دانست و بیان کرد: عدم تنظیم بازارچه موجب شده است هزینه‌های اضافی و غیرشفاف بر فعالان اقتصادی تحمیل شود و فرآیند خروج و ثبت سفر برای ماشین‌های باربری مستلزم پرداخت مبالغ بالاتر از نرخ مصوب باشد.

عضو اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: افزایش ناگهانی هزینه‌های تخلیه کالا و پارکینگ باعث کاهش انگیزه و تمایل تجار برای فعالیت در مرز شده است.

این بازرگان، وضعیت نامناسب بارانداز را تهدیدی برای استمرار فعالیت تجاری دانست و بیان کرد: موانع فیزیکی، انسداد مسیرهای حمل و نقل و کمبود فضای کاری مناسب بارها باعث توقف فعالیت‌ها شده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی مراجع و ضعف پیگیری مشکلات زیرساختی، خواستار تقویت تعامل و ارائه راه‌حل‌های اجرایی توسط نهادهای مرتبط شد.

چلداوی ابراز امیدواری کرد با افزایش حضور و مسئولیت‌پذیری مدیران و توسعه خدمات قانونی و شفاف، فضا برای فعالیت سالم و ایمن تجار در مرز چذابه فراهم خواهد شد.

حل چالش‌های مدیریتی مرز چذابه با همکاری دستگاه‌ها در دستور کار است

همچنین احمد بروایه رئیس گمرک چذابه با تأکید بر لزوم همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، از تلاش برای رفع موانع مدیریتی و تکمیل پروژه‌های عمرانی به‌منظور افزایش ظرفیت صادراتی این مرز خبر داد و گفت: بسیاری از مسائل مطرح‌شده توسط بازرگانان، ماهیتی صنفی دارند و رفع آن‌ها فراتر از وظایف گمرک بوده و نیازمند هماهنگی بین‌سازمانی است.

وی با اشاره به محدودیت‌های فضای عملیاتی ناشی از پروژه‌های عمرانی جاری، گفت: بخش قابل‌توجهی از بارانداز چذابه به دلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای موقتاً محدود شده است.

رئیس گمرک چذابه افزود: تکمیل سالن رفاهی جدید، احداث پارکینگ، آسفالت‌ریزی گسترده و ایجاد فضای مناسب برای استراحت کارگران و ترخیص‌کاران از جمله پروژه‌های در حال اجرا هستند که طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

بروایه تغییر چهره این گذرگاه مرزی را نتیجه پیگیری مستمر همه دستگاه‌ها و به‌ویژه اتاق بازرگانی اهواز دانست و گفت: طی پنج سال گذشته، تلاش‌های این اتاق نقش کلیدی در آغاز پروژه‌های عمرانی و رفع کمبودهای زیرساختی داشته است.

وی با اذعان به فشارهای وارد بر فعالان اقتصادی به دلیل محدودیت‌های موقت، تأکید کرد: رفع چالش‌های بارانداز در سه محور زیرساختی، مدیریتی و مکانیزمی نیازمند صبوری و تعامل همه‌جانبه است.

رئیس گمرک چذابه افزود: تغییر محور نشست‌ها از بحث فقدان امکانات به زمان‌بندی تکمیل پروژه‌ها، نشان‌دهنده حرکت مثبت به سوی توسعه پایدار است.

بروایه یادآور شد: تکمیل پروژه‌های عمرانی و ایجاد نظم پایدار، گامی مهم در راستای رونق تجارت و افزایش ظرفیت صادراتی مرز چذابه خواهد بود.

رفع موانع فنی و مدیریتی صادرات در مرز چذابه را رونق می‌دهد

سید علی سوچی بازرگان فعال در مرز چذابه نیز در این نشست گفت: رفع موانع فنی و مدیریتی، شفاف‌سازی فرآیندها، تقویت امنیت شغلی و بهبود زیرساخت‌ها موجب رونق پایدار تجارت و صادرات در این مرز خواهد شد.

وی بر ضرورت شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری تأکید کرد و اظهارکرد: مشخص‌شدن دقیق وظایف و اختیارات مدیران مرزی، امکان پیگیری مؤثر مشکلات را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.

سوچی خواستار ارائه توضیحات روشن درباره دستورات قضایی و تصمیمات اداری شد تا ابهامات موجود برطرف شده و اعتماد فعالان اقتصادی تقویت شود.

این بازرگان با اشاره به اهمیت تأمین امنیت اموال و مدارک تجار، پیشنهاد اختصاص فضای کاری مستقل و امن برای ترخیص‌کاران را مطرح کرد.

عضو اتاق بازرگانی اهواز افزود: ایجاد پارکینگ مناسب و محیطی امن و پاکیزه برای فعالیت‌های تجاری ضروری است و فعالان اقتصادی آماده پرداخت هزینه برای دریافت این خدمات هستند.

وی خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی می‌تواند فرآیندهای کاری را روان‌تر کرده و از نگرانی‌های صادرکنندگان بکاهد.

سوچی به مشکلات ناشی از ایرادات فنی در سامانه‌های گمرکی اشاره کرد و گفت: تفاوت‌های جزئی در وزن محموله یا نقص مدارک در سامانه، گاه منجر به توقف کامیون‌ها و جریمه‌های غیرمنصفانه می‌شود.

وی در پایان بر لزوم تقویت تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تأکید کرد و پیشنهاد داد: جلسات منظم و هدفمند با حضور نمایندگان تجار برگزار شود تا دغدغه‌ها به‌صورت مستقیم مطرح و راه‌حل‌های عملیاتی ارائه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha