• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1404080603217
  • خبرنگار : 71974

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت:

افزایش ظرفیت دانشکده‌های دندانپزشکی خیانت به سلامت مردم است

افزایش ظرفیت دانشکده‌های دندانپزشکی خیانت به سلامت مردم است

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت با هشدار نسبت به گسترش بی‌رویه دانشکده‌ها گفت: افزایش ظرفیت‌ها بدون زیرساخت آموزشی مناسب، کیفیت آموزش را کاهش داده و سلامت آینده مردم را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، مهدی کدخدازاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت امروز در آیین افتتاحیه کلینیک ویژه تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی اظهار کرد: متأسفانه آموزش دندانپزشکی در سال‌های اخیر تحت تأثیر تصمیمات نادرست و اتفاقات ناخوشایندی قرار گرفته و اکنون در شرایطی بحرانی است. ما باید با تلاش مضاعف مانع از تکرار و گسترش این آسیب‌ها شویم.

وی افزود: برخی تصمیم‌ها که به نام توسعه گرفته شد، در واقع آگاهانه یا ناآگاهانه به زیان نظام سلامت کشور تمام شد. وقتی تصمیمی منجر به آسیب به مردم می‌شود، به‌صراحت می‌گویم که این یک خیانت ملی است.

استفاده از شبیه‌سازها و فناوری‌های نو برای ارتقای آموزش

کدخدازاده با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نو در آموزش دندانپزشکی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در زیرساخت‌های آموزشی خود بازنگری کنند و از شبیه‌سازها، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI) بهره ببرند تا کیفیت آموزش ارتقا یابد.

وی افزود: این مسیر بدون ازخودگذشتگی اساتید و اعضای هیئت علمی ممکن نیست و خوشبختانه جامعه دندان‌پزشکی کشور با روحیه مسئولیت‌پذیری بالایی در حال حرکت در این مسیر است.

طراحی و اجرای آزمون صلاحیت بالینی دندان‌پزشکی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ادامه به روند طراحی آزمون صلاحیت بالینی اشاره کرد و گفت: زمانی که در سال ۱۴۰۰ وارد دبیرخانه شدم، اجرای آزمون صلاحیت بالینی سال‌ها به تعویق افتاده بود. با تشکیل تیمی متشکل از حدود ۱۰۰ نفر از اساتید آموزش‌دیده در حوزه آموزش پزشکی، طراحی این آزمون را آغاز کردیم.

وی افزود: ژاین آزمون پس از چندین مرحله بررسی و اصلاح در شورای عالی برنامه‌ریزی به تصویب رسید و وزیر وقت بهداشت نیز دستور داد دندان‌پزشکی به‌عنوان الگو برای سایر رشته‌ها از جمله داروسازی قرار گیرد.

لزوم بازنگری در نحوه اجرای آزمون

کدخدازاده با اشاره به اصلاحات انجام‌شده در اجرای آزمون در سال ۱۴۰۱ گفت: متأسفانه شیوه برگزاری اولیه آزمون با مصوبه رسمی تفاوت‌هایی داشت، اما در سال جاری تلاش کردیم آزمون را به مسیر اصلی خود بازگردانیم.

وی ادامه داد: آزمون امسال بسیار نزدیک به الگوی اصلی طراحی شده است. البته هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم، اما امیدواریم با دریافت بازخورد از دانشگاه‌ها و اساتید، بتوانیم هر سال کیفیت آن را ارتقا دهیم.

تأکید بر خرد جمعی و مشارکت اساتید

کدخدازاده با بیان اینکه «به شدت به خرد جمعی معتقدم» گفت: توصیه‌ها و پیشنهادهای اساتید و اعضای هیئت علمی برای ما ارزشمند است و از همه ایده‌ها برای بهبود روند آزمون و آموزش استقبال می‌کنیم.

قدردانی از پیشرفت‌های دانشگاه آزاد در حوزه دندان‌پزشکی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش دندانپزشکی کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و جایگاه خود را در حوزه آموزش دندان‌پزشکی تثبیت کرده است.

وی افزود: از مسئولان، به‌ویژه دکتر حراجی و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه و همچنین اساتید محترمی که با جدیت فعالیت می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. در بازدیدی که از واحد خراسان انجام دادم، مشاهده شد که این دانشگاه نیز با وجود برخی کاستی‌ها، از شرایط قابل قبولی برخوردار است.

برخی دانشکده‌های دندانپزشکی باید در پذیرش رزیدنت بازنگری شوند

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با تأکید بر ضرورت بازنگری در پذیرش رزیدنت‌ها و ارزشیابی مجدد دانشکده‌های دندان‌پزشکی گفت: در حال حاضر برخی دانشکده‌ها شرایط لازم برای جذب رزیدنت یا حتی دانشجوی دندان‌پزشکی عمومی را ندارند و باید در این زمینه تجدیدنظر شود.

کدخدازاده اظهار کرد: در برخی دانشگاه‌های بزرگ، از جمله دانشگاه‌های مادر، با کمبودهای جدی در زیرساخت‌های آموزشی مواجه هستیم؛ برای مثال، برخی دانشگاه‌ها حتی در رشته‌های اصلی مانند جراحی روزانه فعال نیستند. از سوی دیگر، برخی دانشکده‌های جدید با وجود برخورداری از ظرفیت و توان علمی مناسب، ممکن است صلاحیت بهتری برای پذیرش رزیدنت داشته باشند.

عدم تناسب بین هیئت علمی و رزیدنت‌ها

وی با انتقاد از ناهماهنگی بین تعداد اعضای هیئت علمی و رزیدنت‌ها افزود: در برخی دانشکده‌ها مانند همدان در رشته دندان‌پزشکی اطفال، تنها سه عضو هیئت علمی با ضریب حضور پایین فعالیت دارند، اما رزیدنت می‌پذیرند. یا در زاهدان، دو عضو هیئت علمی با ضریب K پایین مسئول آموزش رزیدنت‌ها هستند. این وضعیت علمی نیست و کیفیت آموزش را زیر سؤال می‌برد.

کدخدازاده ادامه داد: ضریب ماندگاری اعضای هیئت علمی با ضریب ماندگاری رزیدنت‌ها هم‌خوانی ندارد. رزیدنت سه سال باید در محل آموزش باشد، اما اعضای هیئت علمی گاهی تنها دو سال حضور دارند. در این شرایط، چه کسی باید پایان‌نامه و فرایند آموزشی رزیدنت را هدایت کند؟ بنابراین نیازمند بازآرایی جدی در ساختار دانشکده‌ها و نظام اعتبارسنجی هستیم.

بازنگری در کوریکولوم آموزش دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری برنامه‌های آموزشی گفت: در حال حاضر، بازنگری کوریکولوم (برنامه درسی) دندان‌پزشکی عمومی توسط بورد عمومی در حال انجام است و مطالعات اولیه آن در جریان است. همچنین از بوردهای تخصصی خواسته‌ام تا کوریکولوم‌های تخصصی را نیز بازبینی کنند.

وی افزود: در کنار اصلاح برنامه‌های آموزشی، ارزشیابی مستمر دانشکده‌هایی که دوره‌های تخصصی برگزار می‌کنند نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم کیفیت آموزش را در سراسر کشور ارتقا دهیم.

نقش دانشگاه آزاد در توسعه آموزش دندان‌پزشکی

کدخدازاده با قدردانی از مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در روند تصمیم‌سازی‌های کلان آموزش دندانپزشکی تأکید کرد: دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر نقش پررنگی در توسعه آموزش دندان‌پزشکی ایفا کرده است. اکنون در بسیاری از تیم‌های تخصصی دبیرخانه، اعضای دانشگاه آزاد حضور فعال دارند و این موجب تقویت هم‌افزایی علمی شده است.

وی گفت: بیشترین حجم فعالیت دبیرخانه بر دوش همکاران پرتلاش ما از دانشگاه آزاد است. از جمله دکتر وطن‌پور که از چهره‌های شاخص این دانشگاه هستند. همچنین در بازنگری برنامه آموزشی رشته پروتزهای دندانی، دکتر جلالیان — یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد — به‌عنوان دبیر بورد تخصصی انتخاب شد. این افتخار بزرگی برای مجموعه آموزش دندان‌پزشکی کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha