احمد محمودزاده، عصر چهارشنبه هفتم آبان در بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز آذربایجان شرقی با اشاره به توجه و حمایت ویژه رئیس جمهوری از حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: به دلیل عنایات خاص ریاست جمهوری، شرایط خوبی در این حوزه در حال پیگیری است. تأکید و مشارکت کمنظیر ریاست جمهوری و دغدغه دولت مردمی در زمینه تعلیم و تربیت، نویدبخش تحقق تعلیم و تربیت متناسب با اهداف اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین است.
محمودزاده با اشاره به ساختار آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش دو بخش دارد؛ بخش اول اقداماتی است که قبل از شروع فرآیند تعلیم و تربیت باید انجام شود، مانند مدرسهسازی، تهیه امکانات، تجهیز فضاهای آموزشی و تأمین معلمان مورد نیاز. اگر قرار است فعالیتهای آموزشی و پرورشی بهدرستی شکل گیرد، باید حوزه سختافزاری پیش از ورود به بخش نرمافزاری با کمک ارکان تربیت و عناصر مؤثر در نظام تعلیم و تربیت بهگونهای طراحی شود که بیشترین بهرهمندی را برای بهبود بخش نرمافزاری داشته باشیم.
وی تأکید کرد: همه ارکان تعلیم و تربیت باید در خدمت این دو بخش، یعنی سختافزاری و نرمافزاری، بسیج شوند. در این میان، سهم خیرین مدرسهساز بسیار بالا است و در برخی سالها، اعتبارات حاصل از مشارکت خیرین حتی از بودجههای دولتی نیز بیشتر بوده است. فعالیت خیرین مدرسهساز پس از انقلاب تأثیر عمیقی بر نظام تعلیم و تربیت کشور داشته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ترس دشمن از قدرت علمی، نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران، ناشی از تجمیع ظرفیتها و همبستگی اقشار مختلف جامعه است؛ از کارگران و مردم عادی گرفته تا دولت و خیرین که همگی در این مسیر همراه و همدل هستند.
وی با اشاره به جایگاه تبریز گفت: تبریز شهر اولینها است و باید در حوزه سختافزاری و رفع مشکلات آموزشی نیز پیشگام باشد. ضعف در مدرسهسازی و سرانه فضای آموزشی در استان نباید از میانگین سایر استانها پایینتر باشد، بلکه باید با برنامهریزی و تلاش مضاعف، وضعیت مطلوبی در این زمینه ایجاد شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه اظهار کرد: افتخار دارم که با مردان و زنانی همراه هستم که کارشان ساختن آینده است، سرمایه آنها نه پول و ثروت، بلکه اندیشه و ثروت ملی است.
بهرام سرمست افزود: مدرسه صرفاً یک ساختمان نیست، بلکه زیربنای اقتدار ملی است. هر کشوری که آینده خود را بیمه کرده، این امر را از طریق مدرسه انجام داده است. مدرسه، کارخانه شکلگیری اندیشه، مهارت و هویت است.
وی با اشاره به اینکه ملتی که از جنگها سربلند بیرون آمده، ریشه این سربلندی در مدرسه و تربیت علمی است، خاطرنشان کرد: خیرین، معماران امید اجتماعی هستند؛ آنها مصرفگرایی را کنار گذاشته و به تولید ارزش اجتماعی روی آوردهاند.
سرمست با تأکید بر اهمیت «نهضت ملی مدرسهسازی» تصریح کرد: نهضت ملی مدرسه، از اولویتهای رئیس جمهوری است و نشان میدهد که ایشان به درستی اولویت توسعه همهجانبه کشور را تشخیص دادهاند. این نهضت یکی از راهبردیترین طرحهای دولت و بخشی از عدالت محوری و پیشرفت متوازن در کشور است.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: با افتخار اعلام میکنم که آذربایجان شرقی در نهضت ملی مدرسهسازی پیشتاز است. خیرین شریف این استان در کنار صنعت، علم و فرهنگ، مشارکت و خیرخواهی را سرلوحه کار خود قرار دادهاند. تبریز شهر اولینها و شهر بدون گداست، آموزشهای نوین و ساخت مدارس مدرن از استان ما آغاز شده است.
سرمست ادامه داد: امروز در این مراسم گرد هم آمدهایم تا خیرخواهی و خیراندیشی را ارج بنهیم. بیش از نیمی از پروژههای آموزشی استان با مشارکت خیرین به انجام رسیده است، و این افتخار بزرگی است که در آذربایجان شرقی، مردم پیش از دولت برای توسعه مدارس اقدام میکنند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آموزش، حق عمومی جامعه و سنگر اصلی پیشرفت کشور است، گفت: امروز سربازان آینده علم و فناوری ایران، در مدارس ما تربیت میشوند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم حمایت از پروژههای آموزشی اظهار کرد: در زمینه تخصیص اعتبارات، نهایت تسهیلگری باید از سوی مدیران اجرایی صورت گیرد. مدرسه باید به مرکز مهارت آموزی و تربیت هوشمند تبدیل شود.
وی اضافه کرد: احداث هنرستانهای جوار صنعت از اولویتهای ماست و انتظار داریم صاحبان صنایع همانند گذشته در این مسیر پیشقدم باشند.

کریم مردانی آذر خیر نام آشنای تبریز نیز گفت: جوانان خیر امروز باید بهتر و پرانرژی تر از ما کار کنند. ما هم تا جان در بدن داریم در راستای آموزش از هیچ تلاشی دریغ نمیکنیم.
انتهای پیام


نظرات