• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1404081408979
  • خبرنگار : 99999

مشکلات حمل و نقل در فازهای جدید پردیس

مشکلات حمل و نقل در فازهای جدید پردیس

ایسنا/تهران سرعت رشد جمعیت در شهر جدید پردیس همانند سایر شهرهای تازه تاسیس، متناسب با توسعه زیرساخت‌های شهری و رفاهی و خدماتی نبوده و کمبود حمل‌ونقل عمومی یکی از آنهاست.

‌ شهر جدید پردیس در دهه ۹۰ به‌عنوان یکی از شهرهای مسکن مهر انتخاب و ساخته شد و به مرور زمان با افزایش قیمت مسکن تهران، مهاجرت به آن افزایش یافت، به نحوی که جمعیت آن براساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیتی حدود ۷۴ هزار نفر بود و اکنون آمارهای غیررسمی این عدد را بیش از ۴۰۰  هزار نفر نشان می‌دهد.

شهر جدید پردیس در حال حاضر دارای فازهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ ، ۸ ، ۹ و ۱۱ است و ساکنان آن همانند سایر شهرهای اقماری برای اشتغال و تحصیل در مسیر تهران و پردیس در تردد هستند و در نبود مترو، کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی مخصوصا در فازهای تازه تاسیس، هزینه‌های سنگینی را به ساکنان آن تحمیل می‌کند.

سیدرضا محسنیان، رئیس سازمان حمل‌ونقل شهر پردیس، در ارتباط با مشکلات حمل‌ونقل در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سال‌های گذشته اقدامات مختلفی در حوزه حمل‌ونقل و خدمات‌رسانی به مردم انجام شده است. با این حال، با افزایش جمعیت شهر پردیس لازم است خدمات به‌صورت گسترده‌تر و شایسته‌تری ارائه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی چهار ماه اخیر برخی اقدامات اصلاحی متعددی در این زمینه صورت گرفته است، درباره اتوبوسرانی فاز ۸ پردیس گفت: خط اتوبوس‌رانی در فاز ۸ مستقر شده و این فاز در مقایسه با فازهای ۱۱، ۹ و ۵ وضعیت مطلوب‌تری دارد. علت این موضوع همکاری دوجانبه مردم فاز ۸ با سازمان حمل‌ونقل است. 

وی در ادامه درباره تاکسی‌رانی فاز ۸ گفت: در حال حاضر ۳۵ دستگاه تاکسی از فاز ۲ پردیس به فاز ۸ خدمات‌رسانی می‌کنند. تاکسی‌ها از میدان امام(فاز ۲ پردیس) به مقصد فاز ۸ مسافر سوار کرده و پس از پر شدن، همان مسیر را بازمی‌گردند.

به گفته محسنیان، اقدامات اصلاحی جدیدی در این زمینه انجام شده و تابلوهایی تحت عنوان ایستگاه تاکسی در نقاط مختلف فاز ۸ نصب شده است. تاکسی‌ها نیز به‌صورت گردشی و بر اساس این تابلوها برای بازگشت به فاز ۲ اقدام به سوار کردن مسافر می‌کنند. هم‌چنین دستگاه‌های نظارتی سازمان حمل‌ونقل و گشت بازرسی، عملکرد رانندگان تاکسی را به‌صورت روزانه رصد می‌کنند.

وی با اشاره به رشد جمعیت در فازهای مختلف شهر پردیس اظهار کرد: با توجه به گسترش جمعیت و افزایش نیاز مردم، ضروری است ناوگان حمل‌ونقل تقویت شود. به همین منظور، به‌زودی فراخوان عمومی برای جذب سواری‌های شخصی و تاکسی‌ها در بازه زمانی یک‌ماهه منتشر خواهد شد.

محسنیان در ادامه درباره اقدامات اصلاحی در فازهای ۵، ۹ و ۱۱ به ایسنا گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده، طی ۱۰ روز آینده تابلوهای ایستگاه  تاکسی و اتوبوس در این فازها نصب خواهد شد. در همین راستا، حدود ۱۲ ایستگاه در مسیر فاز ۲ به فازهای ۱۱، ۵ و ۹ جانمایی و تابلوهای آن‌ها تهیه شده است و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ روز آینده نصب شوند.

وی هم‌چنین درباره اتوبوس‌رانی فاز ۱۱ و برنامه‌های آینده اظهار کرد: در نظر داریم اتوبوس‌هایی را مستقیماً از فاز ۱۱ به مقصد فرهنگسرا مستقر کنیم. اخیراً نیز یک تا دو دستگاه اتوبوس به‌صورت آزمایشی در این فاز قرار داده‌ایم.

محسنیان تاکید کرد: البته با توجه به کوهستانی بودن فاز ۱۱، مراجعه مردم به ایستگاه‌ها در برخی مناطق دشوار است. به همین دلیل، امکان ایجاد ایستگاه جدید در تمام نقاط این فاز وجود ندارد و به‌خصوص در ایام زمستان، تردد اتوبوس‌ها در بعضی مسیرهای شیب‌دار ممکن نیست.

رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرستان پردیس از راه‌اندازی ناوگان اتوبوسرانی در فازهای ۵، ۹ و ۱۱ با خط مستقیم به تهران طی ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که دو تا سه دستگاه اتوبوس به‌صورت گردشی و داخلی در این مسیر فعالیت داشته باشند تا شهروندانی که قصد عزیمت به تهران را دارند، از فازهای ۵، ۹ و ۱۱ به فاز ۲ که پایانه مرکزی محسوب می‌شود منتقل شده و از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی با اشاره به جانمایی ایستگاه‌های تاکسی در کنار ایستگاه‌های اتوبوس افزود: فاز ۱۱ در گذشته از نظر حمل‌ونقل عمومی با مشکلات زیادی مواجه بود، به همین منظور خط تاکسیرانی فاز ۱۱ تا فرهنگسرا به‌صورت رسمی راه‌اندازی شده است، هرچند هنوز اطلاع‌رسانی عمومی آن انجام نشده است. در حال حاضر تشکیل پرونده برای رانندگان و متقاضیان در حال انجام است و پروانه‌های فعالیت در حال صدور می‌باشد تا این خط هم‌زمان با افتتاح خطوط اتوبوس به بهره‌برداری رسمی برسد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل پردیس تأکید کرد: عدم برگزاری مراسم افتتاحیه به معنای عدم خدمات‌رسانی نیست. در حال حاضر ۲۵ دستگاه سواری تحت پوشش و نظارت سازمان حمل‌ونقل، با آرم و علائم مشخص در حال ارائه خدمات هستند. همچنین ۶۰ دستگاه تاکسی و خودروی سواری شخصی از سمت میدان امام خمینی به فاز ۱۱ در حال خدمات‌رسانی می‌باشند.

وی ادامه داد: از همین ظرفیت برای فازهای ۵ و ۹ نیز استفاده شده و ایستگاه‌های مرکزی در میادین اصلی این فازها جانمایی شده‌اند تا ساکنان این مناطق نیز بتوانند از خدمات تاکسی‌رانی استفاده کنند. این خودروها به‌صورت گردشی در فازهای ۵ جنوبی و شمالی و فاز ۹ فعالیت خواهند داشت.

در خصوص مسیر تاکسی‌ها از فرهنگسرا به فاز ۸ نیز وی توضیح داد: تاکسی‌های فرهنگسرا صرفاً مختص فاز ۲ تعریف شده‌اند و هنوز برای فاز ۸ تعریف رسمی صورت نگرفته است، زیرا تاکنون تقاضای قابل توجهی برای این مسیر وجود نداشته است. با این حال به رانندگان اعلام شده چنانچه تعداد مسافران به حد نصاب برسد، موظف به ارائه خدمات به فاز ۸ هستند. در صورت افزایش تقاضا، ایجاد ایستگاه تاکسی برای فاز ۸ حتی به‌صورت آزمایشی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرستان پردیس در ادامه افزود: در حوزه حمل‌ونقل تمام تلاش ما بر این است که رضایت شهروندان را جلب کنیم، اما باید توجه داشت که بودجه تعریف‌شده برای این بخش محدود است و در کنار آن مباحثی مانند ترافیک، نصب تابلوها و علائم راهنمایی، خط‌کشی‌های محوری، ایمن‌سازی معابر و مدارس نیز از محل همین بودجه تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز مردم به حمل‌ونقل عمومی کاملاً درک می‌شود، از شهروندان خواست تا با صبر و همکاری، سازمان را در مسیر بهبود خدمات یاری کنند و اظهار کرد: در تلاشیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هر روش ممکن، از جمله ورود بخش خصوصی، مشکلات موجود را برطرف کنیم. البته با توجه به توسعه فازهای جدید و تغییر جمعیت روزانه، رسیدن به نظم و روتین کاری مشابه فازهای ۱ تا ۴ زمان‌بر خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرداری‌ها طبق قانون، هیچ وظیفه‌ای در زمینه خدمات‌رسانی حمل‌ونقل برون‌شهری ندارند و موظف‌اند صرفاً در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری فعالیت کنند. با این حال، به‌دلیل نزدیکی شهر پردیس به تهران و رفت‌وآمد گسترده شهروندان برای کار و تحصیل، شهرداری به‌صورت داوطلبانه و رایگان این خدمات را ارائه می‌دهد، در حالی که این اقدام برای شهرداری هزینه‌بر است.

محسنیان در پاسخ به سوالی درباره علت تفاوت نرخ کرایه فاز ۸ نسبت به فاز ۲،  توضیح داد: اتوبوس‌های فاز ۸ هنگام بازگشت به فرهنگسرا خالی برمی‌گردند، به همین دلیل نرخ کرایه این مسیر بالاتر در نظر گرفته شده است.

رئیس حمل و نقل شهر پردیس در ارتباط با نصب تابلوهای حمل و نقل در منطقه بلوار امام رضا(ع) فاز ۸ پردیس گفت: برای نصب تابلوها باید از شورای ترافیک مجوز گرفت. به این منطقه تاکنون مجوز نصب تابلو داده نشده، البته برای حل این مشکل، آن را در شورای ترافیک مطرح کرده و بازدیدهای میدانی انجام خواهیم داد تا در صورت مجوز، در این منطقه هم تابلو نصب شود.

محسنیان در پایان علت کمبود اتوبوس‌ها از پردیس به مقصد نوبنیاد را عدم توازن بین عرضه و تقاضا از سمت عموم مردم عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha