• شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404082414785
  • خبرنگار : 50294

/گزارش/

جادەهای کردستان؛ مسیر توسعه یا گذرگاه حادثه؟

جادەهای کردستان؛ مسیر توسعه یا گذرگاه حادثه؟

ایسنا/کردستان سال‌هاست جاده‌های کردستان به جای آنکه مسیر توسعه، ارتباط و زندگی باشند به گذرگاه نگرانی، حادثه و داغ بدل شده‌اند؛ مسیرهایی که قرار بود رگ‌های حیاتی استان باشند، امروز به نماد تأخیرهای طولانی، وعده‌های عمل‌نشده و طرح‌هایی تبدیل شده‌اند که سال‌هاست تنها روی کاغذ جا خوش کرده‌اند.

در هر پیچ و شیب این جاده‌ها، خاطره تلخ خانواده‌هایی جاری است که عزیزانشان را به دلیل نبود ایمنی کافی از دست داده‌اند؛ جان‌هایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌توانستند نجات یابند اگر پروژه‌های اصلاحی به‌موقع اجرا می‌شد.

در حالی که آمارهای رسمی از افزایش قابل‌توجه تصادفات در محورهای برون‌شهری کردستان حکایت دارد، مردم استان همچنان هر روز با اضطراب از مسیرهایی عبور می‌کنند که بارها به‌عنوان نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده‌اند اما هنوز چشم‌انتظار رسیدگی‌ هستند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کردستان درباره علت تداوم حوادث جاده‌ای در کردستان گفت: علت تصادفات یک عامل ثابت و مشخص نیست و مجموعه‌ای از عوامل انسانی، شرایط اقتصادی و اجتماعی، وضعیت وسیله نقلیه و زیرساخت‌های راهی در شکل‌گیری تصادفات نقش دارند؛ اما مهم‌ترین نکته این است که تمام این موارد وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، حادثه به وجود می‌آید.

بیژن گلمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مطالبه دائمی مردم درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اظهار کرد: کاملاً صحیح است که نقاط حادثه‌خیز زیادی در کردستان وجود دارد کە برخی اصلاح شده است، اما بخش زیادی از آن‌ها هنوز نیازمند اقدام است.

وی افزود: روند اصلاح این نقاط به دلیل محدودیت اعتبارات، کند پیش می‌رود و در برخی موارد نیز ضعف در نظارت و برنامه‌ریزی تأثیرگذار بوده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان اینکه جاده باید «بخشنده» باشد، ادامه داد: حتی اگر راننده اشتباه کند، جاده نباید اجازه دهد خطا به حادثه مرگبار تبدیل شود؛ اما متأسفانه در برخی مسیرهای استان جاده بخشنده نیست و همین موضوع باعث افزایش شدت حوادث می‌شود.

گل‌محمدی درباره محورهای پرمخاطره استان توضیح داد و گفت: محورهای سنندج–مریوان و سقز–بانه همچنان از خطرناک‌ترین مسیرهای استان هستند کە در این مسیرها مجموعاً شش تا هفت نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که برای هر کدام عملیات اصلاحی طبق برنامه انجام می‌شود؛ برخی از این پروژه‌ها در حال اجرا هستند و امیدواریم تعدادی از آن‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: پلیس در شناسایی نقاط مستعد حادثه همکاری بسیار خوبی داشته و ما با تکیه بر اطلاعات دقیق پلیس، پروژه‌های خاص هر نقطه را تعریف کرده‌ایم و این پروژه‌ها پس از نهایی‌سازی به وزارتخانه ارسال می‌شود.

جادەهای کردستان؛ مسیر توسعه یا گذرگاه حادثه؟

افزایش ۲۵ درصدی سوانح جاده‌ای در کردستان

سرهنگ حمیدرضا عبدالملکی، رئیس پلیس راه استان کردستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش سوانح جاده‌ای در استان، گفت: طبق آمار رسمی، تنها در هفت‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش در تعداد سوانح جاده‌ای در استان ثبت شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش پزشکی قانونی استان کردستان در مقایسه هفت ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته در حوزه برون‌شهری و راه‌ها، تعداد متوفیان ناشی از تصادفات حدود ۲ درصد افزایش و تعداد مجروحان ناشی از برخورد وسایل نقلیه حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس راه کردستان در ادامه با اشاره به محورهای پرخطر استان، تصریح کرد: پرریسک‌ترین محورهای استان با توجه به نسبت طول مسیر و حجم تردد، محورهای سنندج–کامیاران، سنندج–همدان و سقز–بوکان هستند که بیشترین سهم را در وقوع حوادث جاده‌ای دارند.

عبدالملکی در پایان بر لزوم اصلاح نقاط حادثه‌خیز، افزایش نظارت‌های ترافیکی و ارتقای ایمنی جاده‌ها تأکید کرد.

نقش جاده‌ها در تصادفات استان بالاتر از میانگین کشوری است

کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش زیرساخت‌های جاده‌ای در وقوع حوادث رانندگی، گفت: طبق آمار کشوری، به طور متوسط حدود ۳۳ درصد تصادفات ناشی از وضعیت جاده‌ها و حدود ۶۷ درصد عوامل دیگر شامل کیفیت خودرو، رعایت قوانین و مقررات، رفتار راننده و عوامل محیطی است، اما آنچه در استان کردستان مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد سهم جاده‌ها در وقوع تصادفات می‌تواند بالاتر از این میانگین باشد.

وی با تأکید بر وضعیت نامطلوب برخی محورهای استان، افزود: بسیاری از جاده‌های استان کردستان از نظر ایمنی و کیفیت زیرساخت‌ها نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین‌تری قرار دارند و همین امر باعث می‌شود نقش جاده در تصادفات، بیش از رقم ۳۳ درصد اعلام شده در سطح کشور باشد.

جادەهای کردستان؛ مسیر توسعه یا گذرگاه حادثه؟

جاده‌های استان از پرریسک‌ترین‌های کشور هستند

در جریان سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان هم وضعیت نامطلوب جاده‌های این استان و حوادث رانندگی، محور اصلی گفت‌وگوهای مسئولان استان با وزیر بود.

در سفر وزیر راە بە کردستان مسئولان استان ضمن بیان مشکلات موجود، خواستار توجه ویژه و تخصیص اعتبارات لازم برای بهبود ایمنی جاده‌ها شدند.

استاندار کردستان با اشاره به وضعیت خطرناک جاده‌های استان گفت: کردستان یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور را دارد و متأسفانه هر سال شاهد از دست دادن عزیزان‌مان در تصادفات جاده‌ای هستیم کە این وضعیت باعث نگرانی شهروندان و مسئولان است و نیازمند اقدامات فوری و اساسی است.

وی همچنین به وضعیت راه‌های روستایی اشاره کرد و افزود: فاصله ما با میانگین کشوری در این بخش حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد است کە برای رسیدن به میانگین کشور در راه‌های روستایی و ارتقای ایمنی این مسیرها، نیازمند تخصیص حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

استاندار کردستان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به ایمنی جاده‌ها، خواستار برنامه‌ریزی جامع و تخصیص منابع لازم برای رفع نقاط پرخطر شد و گفت: توسعه زیرساخت‌های راه‌های استان به ویژه جاده‌های روستایی از اولویت‌های اصلی ماست کە این مهم نیازمند حمایت دولت و تخصیص اعتبارات کافی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha