محمدمهدی احمدی ۲۹ آبان، در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی اظهار کرد: جشنوارهای موفق است که سه اثر مثبت در آن مترتب باشد، یعنی اگر خروجی آن جشنواره بر اساس این سه اثر مترتب باشد، معلوم است که آن جشنواره بر اساس یک مبانی فکری مشخص و صحیح شکل گرفته است.
وی ادامه داد: اولین اثر این است که برکت ظرفیتهای هنری و استعدادهای درخشان حوزه نمایشی آن استان، در جریان جشنواره شناخته شود. یعنی جشنواره باید بتواند در انتها برای متولیان حوزه هنر، هنرمندان و استادان مشخص کند که ظرفیت هنر نمایشی در آن استان چه میزان است. در نتیجه استان میتواند برای توانمندی آن حوزه برنامهریزی کرده و برنامههایی متعالی لحاظ کند.
احمدی با اشاره به اینکه دومین اثر، این است که تئاترهای جشنواره چه مقدار در تقویت تابآوری مردم آن استان تاثیر گذار بودهاند، خاطرنشان کرد: یکی از مقولاتی که میتواند میزان مقاومت و تاب آوری جامعه را در برابر مشکلات اجتماعی بالا ببرد، نمایش است؛ این هنر به راحتی میتواند ویژگیها و شرایط قهرمانان جامعه را برای مردم گزارش دهد.
وی اظهار کرد: اهالی تئاتر اگر بتوانند با انتقال قهرمانان کتابهای ایرانی که از بحرانها عبور کرده و از حملات خارجی سربلند بیرون آمدهاند، موفق به تولیدات هنری شوند، اتفاق مهمی رقم خواهد خورد. داستانهای ایران نیز در این مسیر میتوانند راهگشا باشند، برای مثال شاهنامه خود، نوعی از تاب آوری است. در حقیقت کتابهای ایرانی در تقویت تاب آوری انسانها تاثیر فراوان دارند.
مخاطب جشنواره باید در این بستر، از بودن به شدن برسد
مشاور عالی وزیر و رییس حوزه ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح کرد: مخاطب باید در جریان جشنواره از بودن به شدن برسد و احساس کند با حضور در این فضا، انرژی جدید گرفته و آن انرژی در تقویت مقاومت آن فرد تاثیر گذار بوده و کمک کند که او از بحرانها راحتتر عبور کند.

همه استانهای ایران باید فرصت دیده شدن در تئاتر را داشته باشند
وی با اشاره به سومین اثر مهم یک جشنواره گفت: این اثر آن است که جشنواره و متولیان آن باید بدانند که ایران، تنها تهران نیست بلکه همه استانها است. نگاه جشنواره نباید فقط تمرکز بر پایتخت باشد. در گذشته، توجه کمی به استانها بود و همین باعث مهاجرت هنرمندان استانی به تهران میشد. خوشبختانه در سالهای اخیر با شعار ایران تهران نیست، این وضعیت در حال تغییر است و همانگونه که به هنرمندان تهران توجه میشود باید به استانها نیز توجه کرد.
تاریخ نمایشی استان خراسان، قدمتی دیرینه دارد
احمدی افزود: برای حضور در محافل بینالمللی باید از ظرفیتهای شهرستانی استفاده کرد. مشهد و استان خراسان در حوزه تئاتر، سابقه طولانی و تاریخی قوی دارد. امسال هم دیدیم که مشارکت بالا بود و در حوزه صحنهای و خیابانی تعدادی زیادی از آثار موفق بودند؛ این نشان میدهد که تئاتر این مرز و بوم، پشتوانه تاریخی دارد.
سالنهای«تئاتر شهر»، برندهای فرهنگی هر استان هستند
وی با اشاره به اهمیت مراکز تئاتر شهر در استانها، خاطرنشان کرد: تئاتر شهر، برند و نماد توان یک استان است. استانهایی که تئاتر شهر دارند، اداره کل باید به آن توجه ویژهای کند؛ چراکه برند آن استان است. در سالنهای تئاتر شهر دو چیز باید رعایت شود، اول آنکه به لحاظ ظاهری زیبا باشند همچنین تئاترهای تکنیکی و باکیفیت در آنها اجرا شود. تئاترشهر باید رزومه هنرمند باشد. ما وظیفه داریم که به این مراکز نگاه ویژه داشته باشیم و مسئولان استان نیز باید توجه کنند که برند تئاترشهر زنده بماند.
انتهای پیام


نظرات