حجتالاسلام نیما ارزانی، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ایام فاطمیه، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) دفاع از ولایت را تنها محدود به عرصه سیاسی نکرد، بلکه آن را در سه سطح کلان بهنمایش گذاشت.
وی افزود: در بُعد سیاسی، حضرت فاطمه(س) با ایراد خطبه فدکیه در مسجد مدینه، ولایت علی(ع) را از منبر پیامبر(ص) اثبات و به انحراف خلافت اعتراض کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بُعد فرهنگی-تبلیغی اشاره کرد و گفت: آن حضرت با نقل روایات غدیر، تبیین آیات تطهیر و ثبت خطابهها، مفهوم امامت را در جامعه زنده نگه داشت.
حجت الاسلام ارزانی، بُعد عملی-اخلاقی را نیز از دیگر وجوه دفاع حضرت فاطمه(س) برشمرد و بیان کرد: ایشان تا آخرین لحظه زندگی بر شناخت حق امامت پای فشرد و با تحریم رأیگیرندگان، مرز ولایت و غیرولایت را به روشنی ترسیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: دفاع حضرت فاطمه(س) تنها یک موضعگیری سیاسی نبود، بلکه نقشهراهی جامع برای حفظ هویت شیعی در تمام ابعاد فردی، اجتماعی و آخرتساز به شمار میرود.
دفاع از حریم ولایت
حجتالاسلام ارزانی، در تحلیل ابعاد دفاع حضرت فاطمه(س) از حریم ولایت تأکید کرد: حضرت زهرا(س) در این راه تا پای جان پیش رفت و بزرگترین هزینهها را پرداخت.
وی با اشاره به برخوردها و فشارهای وارد شده بر بیبی دوعالم، افزود: ضربهای که بر پیکر مقدس حضرت زهرا(س) وارد آمد، تاوان دفاع از حریم امامت بود؛ چرا که ایشان میدانست اگر دژ ولایت شکسته شود، اساس دین متزلزل خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان درسهای این رویداد تاریخی برای جامعه امروز، تصریح کرد: در شرایط کنونی، هر سکوت در برابر تحریفها، هر بیتفاوتی در فضای مجازی و هر سؤال بیپاسخ در محیط خانواده، همان مسیری را بازمیکند که روزی به خانه حضرت فاطمه(س) باز شد.
حجت الاسلام ارزانی یادآور شد: هر اقدام کوچک، هر جمله حقطلبانه، هر «نه» شجاعانه و هر حرکت آگاهبخش میتواند حریم ولایت را استوار نگه دارد و ادامه راه بانوی قهرمان اسلام باشد.
خطبه فدکیه بیانیهای بدون تاریخ
وی در پاسخ به این پرسش آیا خطبه فدکیه یک بیانیه سیاسی-اجتماعی فرازمانی است، تأکید کرد: خطبه فدکیه بیانیهای بیتاریخ است چرا که در هر دورهای شاهد حق پنهانشده و قدرت غصبگر هستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح محورهای اساسی این خطبه افزود: هرگاه جریان حاکم سخن پیامبر(ص) را وارونه کند، باید از دل فدک خود برخاست و فریاد زد این زمین، این آب، این حکم، مال علی(ع) است.
وی در ادامه با اشاره به پیام خطبه فدکیه برای جهان امروز تصریح کرد: اگر فضای مجازی، رسانه یا صندوق رأی ما به فدک زمانه تبدیل شده، نباید منتظر اجازه نشست.
حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: خطبه فدکیه را میتوان در قالب یک توییت بازنویسی کرد: حق خود را پس بگیرید، حتی اگر فقط یک گوشی در دست دارید.
وی در تحلیل شیوههای نوین تهاجم فرهنگی و رسانهای علیه مبانی اعتقادی جامعه با اشاره به تغییر تاکتیکهای دشمنان افزود: دشمن نوین دیگر شمشیر نمیچرخاند، بلکه «ترند» میسازد. ابزارهای آن شامل رباتهای بینامی است که در فضای مجازی با انتشار کامنتهای تردید برانگیز سعی در القای انتخابی بودن ولایت دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دشمن از طریق میمهای مضحک که مقام امامت را در کنار چهرههای دیکتاتور قرار میدهد، پادکستهای شیک که احادیث را وارونه تفسیر میکنند، و ویلاگهای(ویدئو بلاگ) رنگینی که زندگی اهل بیت(ع) را به سریال اشرافی تبدیل میکنند، به جنگ فرهنگی میآید.
«نه» گفتن در فضای مجازی، «یا علی» گفتن عصر حاضر است
حجت الاسلام ارزانی با تأکید بر لزوم هوشیاری در فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی امروز میدان بیسنگر نبرد است؛ جبهه در تایملاینها شکل میگیرد و خاکریزها در استوریها ایجاد میشوند. هر لایک بیتفاوت، یک «علیک سلام» دیجیتال به دشمن محسوب میشود.
وی با بیان درسهای ضروری برای امروز افزود: سهم ما در این جنگ تنها به سلاح محدود نیست، بلکه هشتک حق، اشتراک حدیث و پاسخ حقیقتمحور به شبهات است. اگر خط ولایت را در این فضا ترسیم نکنیم، دشمن برایمان خط طعنه میکشد.
حجتالاسلام ارزانی، در ادامه با اشاره به مفهوم ولایتمداری در عصر حاضر، تأکید کرد: ولایتمداری امروز به معنای تنظیم مسیر زندگی بر اساس آموزههای ولایی در تمامی عرصهها است.
وی در تشریح ابعاد مختلف ولایتمداری افزود: در بُعد سیاسی، این به معنای انتخاب افرادی است که خط مشی امام و ولایت را در تمامی حوزهها از جمله برجام و بودجهریزی حفظ میکنند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بُعد اقتصادی اشاره کرد و گفت: ولایتمداری اقتصادی یعنی خودداری از حمایت برندهایی که به مقدسات توهین میکنند و همچنین پرداخت خمس به نهادهای مورد تأیید ولایت.
حجت الاسلام ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود به بُعد فرهنگی ولایتمداری پرداخت و تصریح کرد: در این بعد، ولایتمداری مستلزم حذف محتوای غیرمجاز از فهرستهای رسانهای شخصی و جایگزینی محتوای مبتنی بر معارف دینی است.
وی خاطرنشان کرد: «نه» گفتن به دشمنان ولایت، همان یاری رساندن به حضرت زهرا(س) در کوچههای مدینه است.
حجتالاسلام ارزانی با اشاره به سبک زندگی فاطمی، دفاع از حریم اهلبیت(ع) را منوط به تلفیق گفتار و رفتار در عرصههای مختلف زندگی دانست و با تأکید بر نقش مؤثر رفتارهای شخصی در دفاع از ارزشها، اظهار کرد: دفاع از آبروی اهلبیت تنها به فضای مجازی محدود نمیشود، بلکه در تمام عرصههای زندگی باید نمود داشته باشد.
خطبه فدکیه و استناد به آیات قرآن
وی با اشاره به روشهای دفاع در فضای مجازی گفت: در برابر محتوای مشکوک، باید با استناد به منابع معتبر پاسخ داد، همانگونه که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه تنها به آیات استناد میکرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی در گروههای خانوادگی محتوای توهینآمیز منتشر میشود، باید با ترک گروه و ارسال محتوای ارزشی واکنش نشان داد.
وی رعایت حقوق دیگران را بخشی از دفاع از ارزشها دانست و تصریح کرد: حتی در انتشار عکس غذا نیز باید حقالناس را رعایت کرد.
حجت الاسلام ارزانی با اشاره به جنبه اقتصادی دفاع از ارزشها خاطرنشان کرد: نباید از فروشگاههایی خرید کرد که از نمادهای مقدس سوءاستفاده تجاری میکنند.
وی یادآور شد: وقتی الگوی زندگی، حضرت فاطمه(س) باشد، حتی کوچکترین رفتارهای به ظاهر ساده نیز میتواند تبدیل به فریاد «یا علی» شود.
حجتالاسلام ارزانی به تشریح الگوی مدیریت خانواده حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و آن را نمونهای از یک «گروه جهادی» دانست.
وی با اشاره به تقسیمبندی مسئولیتها در خانه حضرت زهرا(س) گفت: کارهای خانه با حضرت علی(ع) به صورت قرعهکشی تقسیم میشد تا کودکان بیاموزند که عدالت حتی در ظرف شستن نیز معنا دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه به برنامههای عبادی خانواده اشاره کرد و افزود: پیش از طلوع آفتاب، حضرت علی(ع) کودکان را بیدار میکرد و حضرت زهرا(س) پشت سر آنها نماز میخواند تا اولین صدای صبحگاه «اللهاکبر» باشد.
وی به شیوه مدیریت معیشت در خانه حضرت زهرا(س) اشاره و تصریح کرد: هنگامی که در پایان ماه خرما کم میشد، ایشان خود کمتر مصرف میکرد تا کودکان معنای واقعی صبر را درک کنند.
حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: اگر میخواهید نسلی سالم پرورش دهید، اولین کسی که باید در برابر فرهنگ نامناسب «نه» بگوید، خود شما هستید؛ زیرا کودکان رفتار والدین را نه در موتورهای جستجو، که در وجود خود ذخیره میکنند.
ضرورت حفظ غدیر و شکلگیری کربلا
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین اولویتهای حضرت فاطمه زهرا(س) در عصر حاضر پرداخت و گفت: اگر آن حضرت امروز در میان ما حاضر میشد، نخست به کیفیت محتوای رسانهای جوانان توجه میکرد.
وی افزود: اولویت اصلی ایشان «خط نور» بود؛ نقطهای که ولایت و حیا در آن تلاقی میکنند. در برابر هجمههای فرهنگی نه فقط به دفاع که به بازتعریف مفاهیم میپرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روش تبلیغی حضرت زهرا(س) تصریح کرد: ایشان حیا را از قالب محدودکننده خارج میساخت و در قلب یک دختر بیحجاب جای میداد، سپس از همان فرد به عنوان سفیر فرهنگ ناب استفاده میکرد.
حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: اگر غدیر را حفظ کنید، کربلا خود به خود شکل میگیرد؛ اما اگر غدیر را از دست بدهید، حتی عاشورای مجازی نیز تشکیل نخواهد شد. بنابراین اولویت امروز همان اولویت دیروز است، جای دادن ولایت ناب در قلب جوان بیقرار.
انتهای پیام

نظرات