• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404092013486
  • خبرنگار : 51059

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی: پژوهش روحیه آموزش را نیز تقویت می‌کند

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی: پژوهش روحیه آموزش را نیز تقویت می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، گفت: پژوهش در کنار آموزش نقش جدی در آینده شغلی معلمان دارد و از آنجا که سواد علمی‌فناورانه دائماً در حال تغییر است، معلم امروز باید یادگیرنده مادام‌العمر باشد تا بتواند نسلی را تربیت کند که در مسیر تمدن‌سازی نقش‌آفرین شود.

حسن باقری‌یزدی در حاشیه نمایشگاه پژوهش‌وفناوری با حضور در غرفه ایسنا، اظهار کرد: کارگاه آفرینش و تکامل برای بسیاری از مردم و حتی دانش‌پژوهان و دانشگاهیان موضوع مهمی بوده است. دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گراست و مأموریت اصلی آن تربیت معلمانی در تراز نظام جمهوری اسلامی است؛ معلمانی که با آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های حرفه‌ای تربیت‌محور، چه تمام‌وقت و چه پاره‌وقت، پرورش می‌یابند تا بتوانند در نظام آموزش‌وپرورش نقش تمدن‌سازی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه تمدن‌سازی از این جهت مهم است که توسعه تمدن اسلامی بر دوش نسلی است که همین معلمان باید آن را تربیت کنند، بیان کرد: انقلاب را عده‌ای به ثمر رساندند، عده‌ای حکومت را اداره کردند و اکنون مرحله تمدن‌سازی است؛ مرحله‌ای که در آن دانش و مهارت‌های معلمی باید نسلی را پرورش دهد که ایران را به جایگاه شایسته خود برساند.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو دارد که حدود ۶۰ درصد آنان پسر و ۴۰ درصد دختر هستند و در شهرهای مختلف استان از جمله قوچان، مشهد، گناباد، تربت‌حیدریه، سبزوار و نیشابور پراکنده‌اند. در مشهد یک پردیس پسرانه و یک پردیس دخترانه به‌نام، پردیس شهید بهشتی و پردیس هاشمی‌نژاد، وجود دارد. در ساختار جدید قرار است عنوان‌ها تغییر کند؛ پردیس شهید بهشتی به دانشکده علوم پایه، پردیس هاشمی‌نژاد به دانشکده علوم انسانی و مرکز ثامن‌الحجج به دانشکده علوم تربیتی تبدیل می‌شود. همچنین در زیرمجموعه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی سه دانشکده تعریف می‌شود، علوم پایه، علوم انسانی و علوم تربیتی که در مشهد مستقر هستند.
 

رییس دانشگاه فرهنگیان: پژوهش روحیه آموزش را نیز تقویت می‌کند


طراحی رشته‌های دانشگاه فرهنگیان بر اساس نیازهای آموزش و پرورش

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد حدود ۱۴ رشته فعال وجود دارد و رشته‌های دانشگاه فرهنگیان دقیقاً بر اساس نیازهای آموزش‌وپرورش طراحی شده‌اند، عنوان کرد: در دانشکده علوم پایه رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست، علوم تجربی، ریاضی و کارشناسی ارشد فیزیک تدریس می‌شود. در دانشکده علوم انسانی رشته‌های ادبیات فارسی، انگلیسی، عربی و الهیات فعال‌اند و در دانشکده علوم تربیتی هم امور تربیتی، آموزش ابتدایی، روان‌شناسی، مشاوره و آموزش کودکان استثنائی ارائه می‌شود.

باقری‌یزدی با اشاره به اینکه دانشجومعلمان باید روحیه پژوهش داشته باشند، زیرا این روحیه در آینده شغلی‌شان نقش جدی دارد، تصریح کرد: همیشه تأکید کرده‌ایم که در کنار آموزش، رویکرد پژوهشی تقویت شود و پژوهش‌های مسئله‌محور انجام گیرد؛ مسائلی که دانشجومعلمان در فرایند تدریس، کارورزی یا کلاس‌های درس با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. درس پروژه در پایان دوره نیز برای همین است تا دانشجو بتواند یکی از مشکلات واقعی آموزشی را که در کارورزی دیده، شناسایی و حل کند.

وی با بیان اینکه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در دو حوزه پژوهش اساتید و پژوهش دانشجومعلمان فعالیت دارد، ادامه داد: اساتید نیز موظفند فعالیت علمی داشته باشند. طرح‌های پژوهشی استانی و کشوری با اعتبار دانشگاه تعریف می‌شود و اساتید رشته‌های مختلف مانند فیزیک، شیمی، زیست و ادبیات عرب می‌توانند طرح ارائه دهند. این طرح‌ها پس از تصویب باید دست‌کم به یک مقاله علمی‌پژوهشی منجر شوند که هم برای استاد و هم برای دانشگاه اعتبار ایجاد می‌کند. اعتبارات پژوهشی بسته به نوع طرح متفاوت است و سال گذشته طرح‌های استانی تقریباً ۱۰ میلیون تومان اعتبار داشتند. دانشجومعلمان نیز با راهنمایی اساتید خود می‌توانند پژوهش ارائه دهند و طرح‌های آنان هم می‌تواند تصویب شود.

معلم باید یادگیرنده مادام‌العمر باشد

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه اهداف آموزش در سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرشی تعریف می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف در حیطه دانستنی‌ها این است که افراد سواد علمی‌فناورانه پیدا کنند؛ یعنی فرد با توجه به شغلش اطلاعات لازم را داشته باشد که این موضوع برای تمامی افراد جامعه ضروری است. اما افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند و در زمینه تخصصی درس می‌خوانند، باید در همان زمینه تخصصی خود این سواد علمی‌فناورانه را به دست بیاورند. این سواد علمی‌فناورانه دائماً در حال تغییر است. امروز سرعت تحول علم بسیار زیاد است؛ نیمه‌عمر علم را شش ماه می‌گویند، یعنی دانشی که امروز تولید می‌شود خیلی زود نیازمند به‌روزرسانی است. معلم باید یادگیرنده مادام‌العمر باشد، یعنی هم دانش پایه و هم انگیزه یادگیری و هم مهارت‌های یادگیری داشته باشد.

باقری‌یزدی در ادامه گفت: دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان مهارت‌های علمی و فناوری را آموزش می‌بینند. پس از ورود به آموزش‌وپرورش نیز برای معلمان دوره‌های بازآموزی می‌گذارند تا با توجه به‌تغییرات کتاب‌ها، مباحث علمی و درسی، مهارت‌ها و فرایندهای یادگیری؛ آنان مطابق با شرایط به‌روزرسانی شوند. خوشبختانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پس از فارغ‌التحصیلی در مقاطع ارشد دانشگاه‌های دولتی از جمله دانشگاه فردوسی پذیرفته می‌شوند و حتی برخی از فارغ‌التحصیلان طی همین مدت کوتاه اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شده‌اند.

وی در خصوص مهارت‌های تربیتی و فرهنگی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان خراسان‌رضوی اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۵۰ واحد درسی دارند که بخشی تخصصی، مربوط به مهارت‌های معلمی و بخش دیگر درس‌های تربیت اسلامی است که هدف آن پرورش فرهنگی دانشجو است، زیرا معلم فقط متخصص علمی نیست، بلکه باید بر ارتقای شاخص‌های فرهنگی جامعه تأثیر بگذارد. فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی دانشگاه نیز بر اساس نیازسنجی دانشجویان انجام می‌شود تا برنامه‌ها با نیازهای واقعی آنان هماهنگ باشد. واحدهای درسی دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۱ تاکنون چند بار بازنگری شده‌اند؛ برخی درس‌ها حذف و برخی اضافه شده‌اند که فرایندی طبیعی برای به‌روز ماندن برنامه‌هاست.
 

رییس دانشگاه فرهنگیان: پژوهش روحیه آموزش را نیز تقویت می‌کند



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha